Förmånsbeskattning av ATV

Svara  112 inlägg  27931 visn.  104 följer

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:Efter en genomgång med elektronisk färdskrivare häromdagen borde de räcka med en sån installerad som bevis att den står still.
Skv kan visst påstå varsomhelst i sin omvända bevisföring

Läser man om förmånsbeskattning på skatteverkets hemsida så fattar jag det som att det räcker med att man har möjligheten att använda fordonet. T.ex. kan du inte ställa av en förmånsbil/motorcykel för att slippa bli förmånsbeskattad. Det anses fortfarande som att du har en förmån att kunna utnyttja fordonet.

Så tyvärr hjälper nog färdskrivare föga.

Avesta ATV

#477143 Förmånsbeskattningen med

#477162 De hjälper iaf för att bevisa att en företagsbil står stilla från fredagkväll till måndagmorgonen i de fall skv tycker du kan köra runt i den lör o söndag oxå dvs 3 tillfällen ist 1tillfälle, hem och tillbaka

Användarvisningsbild

#477176 Men har jag missat något eller kan man förmånsbeskatta kriminell verksamhet?
För det är väl faktiskt olagligt att nyttja en terrängreggad atv till annat än arbete ens på egen mark? Eller körs ex.vis dom här tävlingarna som förekommer på youtube på inhängnat område?

#492137 Det borde vara samma kostnad på andra hållet ,så om man äger sin atv privat och hyr ut den till samma kostnad som förmånsvärde till firman ett antal dagar om året kan det väll inte betraktas som vinst..eller?

Användarvisningsbild

#492214 Det tänkte jag också men min revisor sa att jag skulle behöva skatta på hyresintäkten. Jag lät Yamaha handlarn värdera den och sedan köpte jag ut den. Så nu får företaget disponera julingen gratis.

TS

svampbob skrev:Det tänkte jag också men min revisor sa att jag skulle behöva skatta på hyresintäkten. Jag lät Yamaha handlarn värdera den och sedan köpte jag ut den. Så nu får företaget disponera julingen gratis.

Men det är ju inget som hindrar dig att ta "betalt" för den i din verksamhet :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Atv vagn med hydraulik på blocket, av trilla - mån 23 aug 2010, 21:59
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
9 svar
4019 läst
av stegmaster     
tis 24 aug 2010, 23:47
Kina ATV av anersimyra - fre 03 sep 2010, 19:42
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

12
25 svar