ATV och UTV i skogen

Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

65 inlägg 40405 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

boxer68  
#456196 Angående behov av extrautrustning.
Jag köpte min T1900EX i december 2017.
Jag har huggit själv och kört ut 150m3 med den i vinter.
Jag köpte tillägg:
Utskjut: ett måste. Även bra vid avlastning, lätt att lägga lasset utan att flytta maskin när vältan börjar bli hög.
Vinsch: ett måste. Vid vindfällen är det ibland svårt att komma intill, vältade kärran en gång, gick kanon att dra upp med vinschen men det kräver försiktighet.
ramstyrning: ett måste. När men vänder är ekipaget längre än man tror och när man backar är det en god hjälp att styra.
Stora hjulen: Ett måste. stora hjul rullar lättare i skogen.
4 hastigheter: Ett måste. Riktigt bra körde mycket på "trean" i skogen beroende på terrängen. När man lastat blev det på ettan eller tvåan. på ettan är driften riktigt stark. På fyran går det riktigt fort, körde endast fåtal gånger på plan mark.
Knappsatts på styret: Ett måste. Gjorde fart ändringar lätt.
Arbetsbelysning: Överkurs för mej, använt en gång, lös däremot otroligt bra.
Timmersax: stor och klumpig, men otroligt vad den greppade virket bra, kanon till stockar över 20cm, jag kapade av handtaget på en massavedssax och använde den till lenare virke. sax ska man ha, sparar wiren mot att göra snara med den.
Elstart är ett måste om man kör mycket . sparar bränsle då man startar och stoppar motorn vid transporter. Jag startade motorn i färden innan jag stannade vid välta, och stängde av den när jag åkte. Ingen tid tappades på start av motor.

Detta är mina tycken och tankar. Jag högg ett eller ett par lass och körde ut detta måndag till fredag på egen skog. Omväxlande och jag vilade när jag körde, har ingen bra kondis.
Lite tänk som en proffs körare, visst men tycker det är roligt när det sker lite runt en.
Om det tagit tre minuter längre per lass är inte hela värden, jag vet. Men känslan att veta att går det inte bra är det mej det beror på, är bra.

Tiden för ett lass, jo jag körde in i 26 årig granplantering förstagallring, 3 meters granmassa lastade lasset och tittade på klockan 9 minuter tog det när jag var på väg ut. tycker jag var bra. Vilan blev inte lång innan man fick ta motorsågen igen.

Så visst är jag sugen på en T2000, var visst det tråden handlade om.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

axwell  
#456734 Ytterligare ett klipp på samma ekipage.

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Henrik Petersen  
#458857 Hoppas dom här plåtchassin är starkare än dom gamla rör ramarna, min vagn har gått av precis efter kranen under grinden. Man blir ju trött [emoji37]

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Hema  
#458868
Henrik Petersen skrev:Hoppas dom här plåtchassin är starkare än dom gamla rör ramarna, min vagn har gått av precis efter kranen under grinden. Man blir ju trött [emoji37]

Skulle du kunna lägga upp några bilder på hur det ser ut? Tråkiga nyheter, men det går kanske relativt enkelt att byta centrumröret? Håller tummarna.

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

nilsszzon  
#458910
Henrik Petersen skrev:Hoppas dom här plåtchassin är starkare än dom gamla rör ramarna, min vagn har gått av precis efter kranen under grinden. Man blir ju trött [emoji37]


har du pratat med kranman om detta? skulle varit kul att hört vad de har att säga.
jag har enbart hört gott om kranman så misstänker att om skadan är skedd utan alltför mkt "hjälp" på traven från felaktigt användande borde de kunna lämna lite goodwill.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458923
Henrik Petersen skrev:Hoppas dom här plåtchassin är starkare än dom gamla rör ramarna, min vagn har gått av precis efter kranen under grinden. Man blir ju trött [emoji37]

Är det min gamla vagn du menar? :sad:

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Henrik Petersen  
#458992 Mikael; ja det är din gamla vagn.
och ja jag har pratat med kranman. Dom är ju alltid trevliga, men tänkar inte hjälpe till. de sa direkt att det finns inga reservdelar till vagnen, jag kunde plocka ner den och skicka den trasiga delen till dom, då kan de reparera den men tar ju då betald for detta. Det hör ju då med till saken att vagnen inte är ny, minns inte årsmod. mikael kanske vet, han köpte den ny :smile: . Jag tror inte jag har varit for hård mot den. Jag kör inte särskild mycket, och det lilla jag kör är det mest ved, ris och lite hö/gräs (jag äger tyvärr ingen skog). förra sommaren gick den av i kranen (infästningen av bommen släppte från krantornet. Detta sa dom då var ett problem dom hade haft ett antal gångar, det är bara att svetsa ihop själva och hoppas på det bästa :grin: Jag tror inte min traktor lämnar for högt tryck om man jämför med vad andra kranman kranar orkar lyfta. Fast fördelen med detta är ju att jag blir bättre och bättra på att svetsa :lol: .

Dansken

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

nilsszzon  
#458994 vad var det för vagn du hade? modell?
låter lite konstigt om de inte har reservdelar till sina prylar...

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Henrik Petersen  
#459000 Der var vad han sa på tlf. Fast det stämmer ju troligtvis inte, det är väl bara just denne del som inte finns. tror inte att vagnen har nån egen typbeteckning det är en 2T driven traktorvagn som bara såldes av traktorimport i ed, och just denne vagn är specialbyggd till mikael med 30-70 kran (var annars född med 330kranen) + ramstyrning.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459004
Henrik Petersen skrev:Mikael; ja det är din gamla vagn.
och ja jag har pratat med kranman. Dom är ju alltid trevliga, men tänkar inte hjälpe till. de sa direkt att det finns inga reservdelar till vagnen, jag kunde plocka ner den och skicka den trasiga delen till dom, då kan de reparera den men tar ju då betald for detta. Det hör ju då med till saken att vagnen inte är ny, minns inte årsmod. mikael kanske vet, han köpte den ny :smile: . Jag tror inte jag har varit for hård mot den. Jag kör inte särskild mycket, och det lilla jag kör är det mest ved, ris och lite hö/gräs (jag äger tyvärr ingen skog). förra sommaren gick den av i kranen (infästningen av bommen släppte från krantornet. Detta sa dom då var ett problem dom hade haft ett antal gångar, det är bara att svetsa ihop själva och hoppas på det bästa :grin: Jag tror inte min traktor lämnar for högt tryck om man jämför med vad andra kranman kranar orkar lyfta. Fast fördelen med detta är ju att jag blir bättre och bättra på att svetsa :lol: .

Dansken

Det var tråkigt att höra att det har varit så mycket problem med vagnen, jag köpte den år 2009.
Krantronet är utbytt redan när jag ägde vagnen på grund av samma fel, fick ett nytt på garanti.
Vagnen är ju lite special 2 ton med grövre centrumbalk än vad atv-vagnarna har men tydligen hjälpte inte det.
Det verkar som att svetsningen är ett problem som Kranman måste jobba med, har ju själv fått svetsa lite på Bisonen.
Hoppas det löser sig för dig.

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Henrik Petersen  
#459007 Tack
ju nok löser det sig for mig, vagnen är helt nerplockat och nästan färdigsvetsat (for denna gång).Centrumröret är samma som på ATV vagnerna 90x90x4 fram 100x100x3 bak och det är väl troligtvis det som är problemet. Man har specat upp den till 2t utan att göra vagnen kraftigare.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459009
Henrik Petersen skrev:Tack
ju nok löser det sig for mig, vagnen är helt nerplockat och nästan färdigsvetsat (for denna gång).Centrumröret är samma som på ATV vagnerna 90x90x4 fram 100x100x3 bak och det är väl troligtvis det som är problemet. Man har specat upp den till 2t utan att göra vagnen kraftigare.

Aj fasiken trodde röret var grövre.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Knegas  
#467852 Någon som vågat beställa? :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

andreas.s  
#490118 Hej
Någon som har köpt och skaffat sig praktiskt erfarenhet av Kranman T2000ex?
Mvh Andreas

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

fredrikN  
#497480 Nån som har erfarenhet av kranmans hydraulaggregat med vanguard motor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).