ATV och UTV i skogen

Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

65 inlägg 40484 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Venneboke  
#523613
andreas.s skrev:Hej
Någon som har köpt och skaffat sig praktiskt erfarenhet av Kranman T2000ex?
Mvh Andreas


Vi har införskaffat en fullutrustad T2000 som vi än så länge bara hunnit köra knappt 50 timmar med sedan vi fick den i somras. Vi köpte med tippflaket FL250 och skopa så den har fått köra mest entreprenad arbeten i sommar.

Positivt:
Stabil konstruktion
Orkar otroligt mycket mer än den ser ut att klara (risvältor 3 meter höga, tunga stenar mm)
Supernöjd med att ha alla funktioner

Negativt:
En del småsaker som stör (ingen manometer, men man ska reglera till 160 bar, ingen timräknare men man ska göra service efter x antal timmer osv osv)
Väldigt tungt hydraulaggregat & ventilpaket (vi får väl skylla oss själva som köpte fullutrustad)
Dålig manual, saknade helt beskrivning av hydraulsystemet (Kranman har dock skapat ett separat schema åt oss)

En sak som vi fått ändra är att den kom med mineralolja Hydraway HVXA 46 och inte bio olja, vilket gjorde den omöjlig att använda vid vattenarbete där Länsstyrelsen kräver miljögodkänd hydraulolja enligt SS15 54 34. Vi hade en hel del diskussioner med Kranman om detta då de marknadsför vagnen för dikesrensning mm, men de anger inte ens valmöjligheten att välja olja när man beställer. Kranman menade på att vi borde tagit upp det själva vid beställning och att de flesta av deras kunder vill ha mineraloljan. Nåja, vi har bytt till Holbein Bio Long-Life så vi kunde rensa en damm.

Mineraloljan har också gått varm två gånger vilket resulterat i att kranfunktionerna la av. Först trodde jag det berodde på värmen i somras, men efter andra gången så är jag nog ganska säker på att det beror på att jag körde med för högt varvtal på motorn, vilket gjorde att olja cirkulerade onödigt mycket och byggde upp värme. Så lågt varvtal vid krankörning och öka varvtalet vid drift endast, är det jag skall prova framöver med Holbein oljan. Annars får vi komplettera med oljekylare senare.

PS. Efter att läst Skogsforum under en längre tid var detta mitt första inlägg ;)

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Venneboke  
#529797 Fick fråga om totallängd för ekipaget i samband med släp i hopkört läge med den flyttbara boggin. Mätte upp enligt bifogade bilder med Honda Foreman 500, mått avser hjulcentrum på första ATV hjulaxel och sista axel på vagn:

1540207975_img_6958.jpg
Min axelavstånd cc 425 cm
1540207975_img_6960.jpg
Max axelavstånd cc 480 cm
1540207975_img_6962.jpg
Hjulbredd 140 cm

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Senox  
#557685 Hej,

Har nu kört en säsong med T1900 Börjessons edition med 30-60 kran. Framkomligheten är suverän. Har hitintills tagit mig fram överallt jag önskat. Maskinen har fungerat perfekt. Enda stenen som gnager i skon är att jag skulle vilja ha mer kraft i kranen. Nu har jag plockat många fullvuxna träd och stockarna på 120 årig gran är egentligen för tunga. Man får hasa dem upp och det blir inget effektivt arbete. Den enda andra anmärkning jag har är varför de inte gjort så att stödbenen kommer ut längre ifrån vagnen och därmed gör att vagnen står stabilare?

Jag undrar om jag får den där extra kraften i kranen om jag skulle byta till en T2000 med M36 kran eller om jag fortfarande kommer tycka att den är i klenaste lagret?

Användarvisningsbild

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557699
Senox skrev:
Jag undrar om jag får den där extra kraften i kranen om jag skulle byta till en T2000 med M36 kran eller om jag fortfarande kommer tycka att den är i klenaste lagret?

Jag upplever M36 som tydligt starkare än 30-60.

Avatar Fallback

Re: Kranman T2000 - ny skogsvagn för ATV 2017

Hema  
#557709 Börjessons edition kör på den klenare motorn, jämfört med riktiga EX, det kan nog också spela roll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).