ATV och UTV i skogen

ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

6 inlägg 5960 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

Senox  
#451125 Hej,

Vad anser ni är fördelarna resp nackdelarna ATV + Kranman 1900 i jämförelse med Bison 6000?

Jag lutar åt det förstnämnda dels för att jag tänker mig att man kan använda ATV till andra saker än att skota ut gallringsskog. Men är Bison bättre för just skotningen? Prismässigt så skiljer det sig inte avsevärt åt när allt kommer omkring.

Om man nu går vidare med ATV + gripvagns alternativet så är nästa fråga vilken ATV som gör sig bäst till att dra ekipaget? Har tittat en del på Suzuki KingQuad 750 som jag hört gott om, delvis på grund av att remmen inte går upp i blårök (vet dock inte om det är ett problem för de andra heller?), dels Can-Am 1000 samt Polaris Sportsman 1000. Är det någon som har erfarenhet eller uppfattning om hur dessa är som draghästar? Orkar dessa att dra ut en välfylld Kranmanvagn utan att säcka ihop? Är en 6x6 hjulning bättre eller sämre?

Är det för viktfördelningen som motorn till kranen sätts på främre pakethållare? Tänk om den var monterad på kärran istället och spakarna var ersatta med en mobil radiokontroller. Då hade man inte behövt en massa kablar dragna över halva ATV:n och den hade varit helt ren (och redo för andra ända mål utan något i vägen). Ska man använda ATV:n för att transportera sig till ett röjningsområde och man vill få med sig röjsåg, såg, bränsle, olja plus lite fika så kan det inte vara lätt när pakethållarna redan är ockuperade? Där bör ju 6-hjulingen ha en stark fördel med sitt flak?

Just nu så velar jag från det ena till det andra dag till dag så jag är väldigt tacksam för alla erfarenheter och råd jag kan få!

Tack på förhand!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

Hema  
#451128 Om syftet med maskinen är skotning vinner Bison. ATVn är dock betydligt mångsidigare och har högre transporthastighet. Har man långt till skogsskiftet eller flera mindre kanske det är en viktig punkt.

På ATV-sidan talar många sig varmt för de japanska Suzuki och Yamaha (bra remlösning) eller en Honda med stel bakaxel (lite begränsad markfrigång) om du har hög kulvikt från vagnen. Eller så får man köpa låsningsstag för bakvagnen. Många kör även Polaris. Det gäller att maskinen har bra utväxling på L och backen.

Fördelen med att ha hydraulpaketet på främre pakethållaren är att få mer vikt över framvagnen. Vanligt att man har svårt att få ned kraften i marken. Kedjor kan också vara att rekommendera.

Nackdelen med en 6-hjuling framför en 4-hjuling är vändradien (mindre smidig i terrängen), men din mark kanske inte är svårkörd?

Men det är nog vad du har för behov och din mark som styr ditt val.

Användarvisningsbild

Re: ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

Senox  
#451150 Tack för svaret! Vad är det som gör Bison till en bättre skotare? Båda har max last om 2 ton och kranen är den samma. Är det framkomligheten som skiljer och i så fall på vilket sätt? Kvalitetsmässigt så inbillar jag mig att en fyrhjuling borde hålla bättre då de tillverkas av stora företag i stora volymer jmf med en litet företag som Kranman.

Eftersom det är drivning på vagnen bör väll inte ATV:n behöva dra speciellt speciellt mycket i den svåra terrängen?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451157 Hej!
Jag åker en Kranman T1900 + Honda TRX 500 FE och beroende på terräng och ditt upplägg, så kan en Bison bättre. Jag tänker då på att Bison är kortare och om du behöver backa in i skogen för att sedan lasta, så är det allt lite jobbigt att sitta på en ATV. Kör du framåt och/eller har lätt för att vända så är det nog oavgjort. Jag håller med om att det också beror på hur långt du har till skiftena och vad du tänker använda ATV:n till i övrigt. Att ha hydraulaggregatet framtill gör att styrningen blir betydligt bättre och även fästet för framdäcken. Det tar ca 5min för frugan och mig att lyfta av hydraulaggregat + spakpaket .
Du får nog räkna med att även ATV:n behöver "dra" i dålig terräng.
Vad gäller ATV, så köp en som har låg utväxling på lågväxel + back. Här finns olika märken och valet av märke beror nog mer på vilken återförsäljare du vill ha att göra med... Du behöver däremot inte större maskin än en 500cc, det är fästet som blir avgörande inte effekten. Jag skulle däremot inte åka en 6-hjuling, eftersom jag tror att det blir alldeles för klumpigt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

svampbob  
#451172 Jag har i ett antal år kört runt med juling och driven vagn och det har blivit många kubik utkörda. När man hugger med motorsåg och det inte är grovt så går den allra största delen av tiden åt till att hugga och skotningen är max 25% av tiden. När jag skaffade min lilla skördare så blev det väldigt snabbt ohållbart med ATV skotning och jag köpte mig en Vimek 610 som lastar 5 ton och den kändes stor i ca två dagar :lol: och nu kunde den gärna ha fått lasta dubbelt och kranen varit ett par meter längre.

Användarvisningsbild

Re: ATV + Kranman 1900 eller Bison 6000?

Senox  
#451209 Tack för era svar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).