Sida 3 av 3

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: lör 17 nov 2018, 11:08
av Bilboo
Har du möjlighet att väga av kultrycket på tom vagn. Vore intressant att veta hur många kilon du belastar dragkulan och ramkonstruktionen med??

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: lör 17 nov 2018, 15:49
av Uvskogen
Ska försöka!

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: ons 12 dec 2018, 09:17
av Bilboo
Uvskogen skrev:Ska försöka!

Hej hallå.
Har varit i kontakt med handlare för Kranman vagnar. Han fick kultrycksuppgifter från Kranman.
80-100kg kultryck på 1650-1750 vagnarna.
Verkar detta vara rimlig vikt??? Tycker det låter liiite ja?
Vad har du för uppfattning?

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: ons 12 dec 2018, 10:15
av Uvskogen
Bilboo skrev:
Uvskogen skrev:Ska försöka!

Hej hallå.
Har varit i kontakt med handlare för Kranman vagnar. Han fick kultrycksuppgifter från Kranman.
80-100kg kultryck på 1650-1750 vagnarna.
Verkar detta vara rimlig vikt??? Tycker det låter liiite ja?
Vad har du för uppfattning?

Ber om ursäkt för jag inte återkommit i frågan, en massa saker kom emellan. Men jag har inte kommit på något bra sätt att ta reda på kultrycket, men det låter lite. Utan mina specialdämpare så sjunker ATVn ihop och blir alldeles rak med en löjligt liten markfrigång. Men nu har jag sålt vagnen och köpt en annan maskin.
Fast å andra sidan, i praktiken, så kan man ju lasta "smart" i skogen så man kan balansera kultrycket ganska bra.

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: ons 12 dec 2018, 10:45
av Bilboo
Uvskogen skrev:
Bilboo skrev:
Uvskogen skrev:Ska försöka!

Hej hallå.
Har varit i kontakt med handlare för Kranman vagnar. Han fick kultrycksuppgifter från Kranman.
80-100kg kultryck på 1650-1750 vagnarna.
Verkar detta vara rimlig vikt??? Tycker det låter liiite ja?
Vad har du för uppfattning?

Ber om ursäkt för jag inte återkommit i frågan, en massa saker kom emellan. Men jag har inte kommit på något bra sätt att ta reda på kultrycket, men det låter lite. Utan mina specialdämpare så sjunker ATVn ihop och blir alldeles rak med en löjligt liten markfrigång. Men nu har jag sålt vagnen och köpt en annan maskin.
Fast å andra sidan, i praktiken, så kan man ju lasta "smart" i skogen så man kan balansera kultrycket ganska bra.

Lasta smart tyckte ju säljaren oxo, fast det är ju tomresan som är problemet då det inte finns någon balansvikt att leka med.
Kultrycket skulle alltså motsvara en större mod passagerare.

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: ons 12 dec 2018, 11:19
av Uvskogen
Bilboo skrev:Kultrycket skulle alltså motsvara en större mod passagerare.


Ska vara en väldigt stor modell på passagerare då i så fall!

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: ons 12 dec 2018, 13:59
av axwell
Uvskogen skrev:ka vara en väldigt stor modell på passagerare då i så fall!


Plus att passageraren inte har tyngdpunkten nån dm bakom bakaxeln! :mrgreen:

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: ons 12 dec 2018, 14:08
av halvproffs
Är väl bara att ställa kulhandsken på en våg.
På mina vagnar med uppskattning; ren vagn 40kg. Vagn med vajerkran 70kg. Avestavagn med hydraulkran 120kg. Allt vid 3m från kula till centrum boggie. På ett ungefär.

Re: Fjädring och timmervagn

Postat: fre 01 feb 2019, 20:04
av Qkeeper
Har ju en 1750 själv och det är väl som nämnt att man får balansera. 80-100kg ja kanske med tom vagn. Fort gjort de blir mer och lika fort gjort att de blir 0kg med lite längd på virket. Är ingenting som jag märkt skulle vara ett problem iaf inget mer slitage än innan hydraulvagnen blev inköpt. Verkar inte som fjäderlåsningen sliter mer än hårdare fjädrar heller vad jag märkt av. Var dock mycket skeptisk till låsningen innan! Men skönt att kunna plocka blrt och få maskinen original igen.