ATV och UTV i skogen

Går det att tjäna en slant?

37 inlägg 13313 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går det att tjäna en slant?

Whua  
#432645 God dag. Jag har länge funderat om det kan vara lönsamt (någorlunda iaf) att köra timmer med fyrhjuling. Har ibland ställt frågan till folk jag känner som själva arbetar med egen skog men det känns som att man aldrig får samma svar. Vissa är positiva till det, på ett luddigt sätt medans andra är tvärt emot och tycker det är inget annan än en hobby. Här på forumet verkar det finnas mycket erfarna skogshuggare och jag blir nyfiken på att höra era resonemang, så ni kanske kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta. Det jag undrar är, om vi glömmer den första investeringskostnaden för en riktigt bra ATV med en riktigt bra vagn. Man har bra skog med bra körmöjligheter, och givetvis bra utrustning för manuell huggning. Säg att man då spenderar 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan med att hugga och köra timmer. Vad kan man då tjäna i brutto på en månad, räknat mellan tummen och pekfinger?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

T Landström  
#432649 Vad kostar en ny hjuling och en ny griplastarvagn med drivning?

Skulle själv kunna tänka mig ett sådant ekipage i en första gallring... men vet inte om jag skulle ge mig på grovt och långt timmer med ett sådant ekipage....

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Sunilorblede  
#432651 Den här diskussionen brukar ju fort landa i vad man menar med "tjäna". Tänker man att intäkten från virket i egen skog är detsamma som det man tjänar så kanresultatet bli uppmuntrande. Tänker man på vad differensen i det slutgiltiga nettot blir mellan att göra det själv eller leja till proffsen så är det inte lika rolig läsning. Går man sen vidare och lägger till att man inte ligger på sofflocket utan går till ett annat förvärvsarbete under tiden proffsen kör i skogen så blir det ännu tråkigare att räkna fram timlönen för att hugga och köra och jämföra med alternativen..

Så vad menar du med tjäna?

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Torbjörn Johnsen  
#432652 Intressant och snudd på en filosofisk fråga du ställer @Whua. Jag tror att du kan få svar i vitt skilda riktningar beroende på "hur man räknar". Svaren bör hur som helst ha två sidor:
1. vad är det utförda arbetet värt?
2. Hur mycket kostar det att utföra (i direkta omkostnader typ bränsle o förbrukningsvaror och normalt sett också en kapitalkostnad för utrustningen.
1 minus 2 ger dig en nettoersättning (eller nettokostnad) som du kan sätta i relation till utfört arbete (timmar eller kubikmeter).
Sen finns det andra värden som t ex ett fint gallringsbestånd, egen tillfredställelse, motion mm som ju måste värderas högst individuellt.
Som en ledtråd för punkten 1 så körde Fredrik här på Skogsforum ut 2,2 m3fub per timme när vi gallrade manuellt på gallringsdagarna. Om du lejer någon till att köra ut gallringsvirke får du kanske betala 65 kr/m3fub (+moms) så får du en hint.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Whua  
#432662 Du har en poäng @t landström. Men om man använder en skotare som lämpar sig bättre, men får ej kosta mer än vad en atv+vagn kostar, kan det då finnas potential? Varför jag valde att fråga om atv är för att det är mer andan i det småskaliga självverksamma som jag vill åt, ensam gubbe i skogen med sin såg, matlåda och häst (atv/miniskotare etc)
Tillägger också att 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan under optimala förhållanden och inget strul. Best case scenario, bara för att se vad potentialen kan bli.

   TS
Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

boxer68  
#432663 Det är ekonomiskt, inte vansinne men inte långt ifrån. Jag hugger med motorsåg och kör själv nu en förstagallring med Articcat och Kranman och inga vägar behövs.
Det är en fröjd att se resultatet .
Hur värderar man det?
Det får var och en bestämma.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

jannee  
#432667 Köra åt sig själv, t.o.m. då får du nog ta mycket från nöjeskontot.
Finns ingen som vill betala den fördyring som det blir
T.o.m. de som kör med häst och vagn har svårt att få lönsamhet, dessa har ändå helt andra förutsättningar med betydligt bättre priser dock för få uppdrag.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

550  
#432671
Whua skrev:Du har en poäng @t landström. Men om man använder en skotare som lämpar sig bättre, men får ej kosta mer än vad en atv+vagn kostar, kan det då finnas potential? Varför jag valde att fråga om atv är för att det är mer andan i det småskaliga självverksamma som jag vill åt, ensam gubbe i skogen med sin såg, matlåda och häst (atv/miniskotare etc)
Tillägger också att 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan under optimala förhållanden och inget strul. Best case scenario, bara för att se vad potentialen kan bli.


Satsar på 20 000 kr/mån brutto best case om du kör "entreprenad" åt andra. Ska du köra åt dig själv så kan du ju räkna hur du vill.

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

anersimyra  
#432685 Bara servicekostnaden för en ny hjuling under garantitiden landar på ca 4500:- kronor per månad. Varje 100 timmarservice går beroende på modell på mellan 3-4000:- kronor inkl.moms. En ny Avesta ms 38/48 och motsvarande kranman är enbart något lite billigare än en ny farma 10.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Whua  
#432716 Trevligt att se att många redan har svarat,  det verkar vara blandade åsikter här också. Kul!
Jag kanske ska fördjupa mig lite mer, hur min tänkegång kring det här ämnen har varit ett tag, och hur jag skulle vilja räkna på det hela. Som livet ser ut idag så är man om ett par månader hela 30 år. Fortfarande stor, stark och kortsint som en 20 åring medans det lite mer kloka ålderdomssinnet växer fram. Helt fantastiskt. Vardagen rullar på som vanligt utan större avvikelser från dag till dag, mycket trivsamt. Tiden känns som att den bara flyger fan så fort åt helvette och visst är det kul när det går fort? Jobbar sen 10 år tillbaka i metallindustri och det är ungefär lika stimulerande som att sitta på en stol hela dagen och titta på exakt samma datorskärm som visar exakt samma sak, och har man tur så får man vissa dagar trycka på exakt samma knapp som man tröck på förra veckan. Visst, det betalar ändå ganska bra, och jag menar inte att låta dyster, det finns de som har det mycket värre, och man ska ju vara tacksam för det man har. Men om jag lite lätt räknar på hur vardaggslivet är och vad nettot blir så lyder det något så här:
Nettolön runt 22000kr/månaden.
Har 3 mil till jobbet och pendlar med bil. Den jäkeln drar i runt 0.8 milen så man landar väl på runt 90-100 mil i veckan. Och med dagens bensin pris så kostar det runt 1300 spänn
Då jag och flickvännen båda jobbar varddagar så får hunden gå på dagis, och dom tar 2000kr varje månad.
Huset vi bor i erbjuder inte så värst mycket äventyr och nöje utan är mest en trevlig boning med säng, tv osv.. Huset brukar kosta runt 10000 i månaden så där försvann ytterligare 5000kr. Nu har vi gått från 22000 till 13700kr. Andra fasta avgifter har man ju ändå så det räknas inte in nu.

Så om jag och flickvännen skulle sälja vårt hus, slå våra plånböcker ihop och hitta en trevlig gård, som också kostade oss 10000kr/månaden, men där vi istället kan vara mer självförsörjande med vatten, värme och kanske el, så man får känslan att det man betalar varje månad inte är helt förgäves. Och i priset för gården så ingick en atv eller skotare för motsvarande peng, och en fin skog med lagomt många hektar för ett småskaligt bruk.
Nu kan ju hunden vara hemma på dagarna och också få ett liv fyllt med äventyr, och dessutom spara in husse 2000kr varje månad. Bilen kör inte längre 100 mil i månaden så där sparade vi in en slant också.
Redan där hamnade vi nästan 3500kr plus.
Jag gissar att motorsågen kostar 3-400kr i månaden för bensin och olja, Kastar väl in en kedja i månaden i kalkylen också och då landar motorsågen på cirkus 500kr månaden. När det gäller atv/miniskotare så har jag ingen aning vad det kan kosta att driva den en arbetsmånad, tusenlapp kanske? Jag gissar en tusing, och här får ni gärna rätta mitt önsketänkande för ni vet bättre än mig. Så då var utgifterna uppe i 1500kr
Räknar då att jag fortfarande ligger plus
2000 spänn för att vi flyttade så då saknar jag 20 000kr i netto för att nå upp i min nuvarande lön. Men, helt plötsligt blev mitt liv helt fantastiskt mycket roligare att leva så jag känner att jag kan offra 4000kr i månaden. Jag har plötsligt inte samma behov av att tjäna mycket pengar som jag sedan kan slösa bort på skit prylar bara för att stilla min innersta ångest över hur tråkigt mitt liv en gång var. Så då behöver jag nu tjäna ett netto på 16 000kr i månaden. Finns det någon på detta forum som ser det som en möjlighet, eller är jag ute och cyklar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

Sunilorblede  
#432727 Jag tolkar dig som att du ska leva på att hugga i din egen skog och att pengarna ska komma från virkesvärdet? Eller ska du köra åt andra?

Har man i utgångsläget en fastighet utan räntekostnader (lånefri) där åldersfördelning och produktion medger att man kan plocka ut 850-1000m3 per år långsiktigt så går nog din kalkyl ihop med att påta runt med egen tid och motorsåg. Men ska du köpa en gård som medger ovanstående uttag blir det svettigt om du inte sitter på nåt tiotal miljoner kontant som du vill lägga in.

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432731 Vet inte om jag räknas som pessimist eller realist men jag tror att det är svårt att hitta tillräckligt med jobb! Om du nu inte lyckas hitta jobb hos länsstyrelsen/kommunen...

Manuell gallring utförs i princip enbart av privata markägare på deras egen mark. Många vill nog gärna ha det manuell gallrat och utskotat med t ex fyrhjuling, sen kommer dock den ekonomiska biten in och ja det blir ingen vacker läsning....

Själv skulle jag nog ej kunna komma upp i 16 000 netto per månad, har dock låg erfarenhet vad gäller manuell gallring...

Har du några större erfarenheter av manuell gallring? hög produktion?

Mer "lönsam" eller en bransch man kan överleva på är troligtvis tomtfällningar i större orter eller jobba med skogsröjning.

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Hema  
#432745 Som du skrev, om du hittar de bästa förhållandena, så kanske det finns en möjlighet. Men en liten sak, jag tro att du behöver skaffa en maskin som är dieseldriven, tror det blir ohållbart med en bensinare. Sedan beror också mycket på om du behöver ATV:ns högre trasporthastighet eller om det funkar med en Bison/Hjulhäst/Alstor/Vimek osv.

Sedan så kommer nog många monotona jobb att inom kort automatiseras, så tanken att tänka utanför rådande låda är nog väldigt sunt. Bara att hitta en fastighet som ligger närmare jobbet spar in på tråkig pendling. Har själv 7mil enkel och har slutat köra bil hela vägen (ohållbart), det blir nu bil in till en bussstation där jag sedan åker de resterande 5,5mil, men det är inte heller gratis...

Men börja med att byta boende och sedan försök växla över allt efter som. Lycka till! :)

Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna en slant?

sundelius  
#432764 Hur mycket jag än gillar din entusiasm Whua så är det inte möjligt ekonomiskt att köpa en gård med skog och sen leva på att manuellt sköta den på heltid.
Har själv vänt på varje sten för att få den ekvationen att gå ihop. Det är för dåligt betalt för råvaran :sad:
Själv gav jag till slut upp den drömmen. Nu arbetar jag ca 7- 8 månader på ordinarie jobb och 4-5 månader kör jag i skogen.
Mindre pengar men högre välbefinnande :smile:

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna en slant?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432771 Visst går det att köpa en gård och visst går det att jobba manuellt i skogen med röjning, enstaka huggningar av övergrovt och frötall. Planteringsjobb finns det mycket av. Men glöm den där ATV:n. Den kan du köpa när du har blivit så rik att du har råd att leka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).