ATV och UTV i skogen

Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

7 inlägg 7221 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

Blade  
#413852
1477047569_hugoline.jpg
Hej,

Är ny här på forumet, och har letat info angående Hugoline vagnen, men jag hittar inte så mycket
Min tanke var att det måste vara bättre med en parallellkran än en med vikarmskran på en liten atv vagn?
Den är inte så lång endast 3,1m men vet inte hur avgörande det är, självklart så har jag räknat med att montera vinsch
Sen är det navdrift för och nackdelar med det
Är det nån som har en eller kört mycket med en sån som kan dela med sig?
Är dom dyra i inköp/underhåll jämfört med vikarmskran?
Finns det andra tillverkare av små ATV-vagnar med parallellkran?

http://www.vreten.no/pdf/broschyr_skog_ny_2007.pdf



Griplastare 31-7
Lyftmoment brutto 6,1 kNm
Räckvidd 3,1 m
Lyftkapacitet inkl. grip
- vid 3,1 m 130 kg
- vid 2,0 m 200 kg
- vid 1,0 m 450 kg
Svängmoment 1,5 kNm
Gripstorlek 0,08 m2
Stödben Hydrauliska
Vikt (netto) 150 kg



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

Åkesson  
#413856
1477053345_img_20150606_204525.jpg


(ovan framkörning från avlägg till vedbacken)


Hej.

Har en liknande fast då en Malwa, utan drift, ramstyrning och vinch. Har en Jinma 244 framför den. Har inte haft några problem med den ännu efter 3 år.

Har kört med enkel elwinch då det har behövts, annars så är de ju inte den tyngsta/kraftigaste vagnen men för gallringsved och liknande så är den helt ok. Dock inget för timmer, (har kört det också men behöver inte vara speciellt grovt för att man skall få problem med 4.20 stockar, dels beroende på kranens längd men framförallt lyftkraften på fullt utlägg.

Har förberett delar till ramstyrning så detta skall monteras i vinter.

Men tillverkas dessa fortfarande eller letar du efter begagnat?

Stefan

Användarvisningsbild

Re: Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

Blade  
#413865 Hej Stefan,

Vet inte om dem tillverkas av nån nu, men efter att jag pratat med säljare på Vreten och fick höra att dom hade köpt in dessa vagnar tidigare. Nyligen så hade dom blivit kontaktad av flera som frågade efter denna vagn så nu försökte dom få tag på ritningar, så vem vet kanske blir något framöver.
Men för egen del så är det en begagnad som jag tittat på, kanske ska kontakta Malwa

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

axwell  
#413872 Det är nåt som inte kan stämma: Lastarea 2 m2 och samtidigt maxlast 900 kg.

Vikten, 150+ 190 kg kan ju tyda på att den inte är kinablötjärn i den, dom brukar ju väga runt 600kg minst.

Griplastare 31-7
Lyftmoment brutto 6,1 kNm
Räckvidd 3,1 m
Lyftkapacitet inkl. grip
- vid 3,1 m130 kg
- vid 2,0 m 200 kg
- vid 1,0 m 450 kg
Svängmoment 1,5 kNm
Gripstorlek0,08 m
2 Stödben Hydrauliska
Vikt (netto)150 kg
ATV Vreten Hugoline är ett skogsekipage för fyrhjulingar och anpassat för
lättare hantering och transport av ved och gallringsvirke. Ekipaget är utrustat
med en stark, stabil och lätthanterlig parallellkran som ger god åtkomlighet
och säkerhet i arbetet.
ATV Vreten Hugoline kan kompletteras med tillbehör som bensindrivet
hydraulaggregat, elektrisk vinsch och ställbart fäste för manöverventil.
ATV VRETEN HuGoLINE
Skogsvagn SV1
Lastkapacitet 900 kg
Bredd1330 mm
Längd3800 mm Centralram
80 x 80 x 4 mm
Dragkrok
50 mm kula
Lastarea 2 m2
Däck 22-11-8 alt. 23-10-1


Räckvidd 3.1 meter är i minsta laget, inte bara för att nå ner till stockarna, det blir även svårt att rotera ett knippe på runt 4 meter utan att virket slår i kranpelaren.

Avatar Fallback

Re: Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

Åkesson  
#413896 Kinablötjärn är det inte, det är helt klart.

Allt tillverkat på Berghems mekaniska i Skene med diverse underleverantörer.

Jag var i kontakt med Malwa angående hydraulwinch då jag inte hade det och de hade inte något alls kvar till dessa vagnar liggandes. Men jag vet att det står/stått ett antal vagnar hos Staffan i Horred.

Och ja som sagt till gallringsvagn dvs 3 meters så passar den perfekt.

Skall man in mellan träden så blir 4 meters för långt helt enkelt, då slår bakänden ut för mycket.

//Stefan

Användarvisningsbild

Re: Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

Blade  
#414831 Funderar över lyftkraften på kranen Åkesson, den är i minsta laget, vad är det som begränsar den till endast 130kg på 3.1m? Är det lyftkolven som inte klarar högre tryck? Vad är det för arbetstyck? kanske går att ställa upp det så den orkar med lite mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten Hugoline ATV-huggarvagn

Åkesson  
#415150 Kranens konstruktion gör ju att vid fullt utlägg så blir geometrin sämre så lyftkraften blir hämmad, syns tydligt då man har hela 450 kg vid 1 meter. Har inte kärran precis vid mig nu men kommer ihåg att den ena choken är stämplad 90 bar, men tror att denna choken är till svängen, Så helt klart går det att byta choken till en större.. med allt vad det innebär.

Skulle nog vilja påstå att all gallring upp till 4 meters längd är ok. Både med räckvidd och lyftkraft. Vid ca 2,5 meter utlägg på kranen har man redan betydlligt mer än 130 kilo i lyftkraft.

Jag skulle vilja påstå att många atv vagnar har mer kraft än vad de mår bra av, rätta mig någon om jag har fel.

//Stefan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).