Sida 1 av 5

Kranman t1900

Postat: mån 19 sep 2016, 19:59
av kosmos
Tjenare

Jag har nu efter några år velande funderande och sparande beställt mig en 1900 så nu är det i väntans tider. En fråga jag har är om det blir väldigt högt kultryck med den påkopplad? Innan har jag haft en t1100 å med den var ju inte kultrycket så farligt, men med kran långt fram å en rejält mycke tyngre vagn som 1900 är så borde kultrycket öka gansk mycket eller? Jag har idag öhlins lite styvare fjädrar monterade bak på min grizzly med frågan är räcker det utan att den sätter sig för mycke? Tacksam för svar å även lite åsikter angående kranman t1900

Re: Kranman t1900

Postat: mån 19 sep 2016, 21:40
av Sigge
Hej. Jag gick från en T1500 till en T1900 o visst är kultrycket högre. Jag har stel bakaxel, så det gör mig inte så mycket. Vagnen är kalasbra o drift o ramstyrning är riktigt fint. Lycka till med vagnen!

Re: Kranman t1900

Postat: tis 20 sep 2016, 05:59
av Ingarhs
Hei og gratulerer med vogn. Jeg kjøpte T1750 vognen her tidligere i vår og hadde samme funderinger som deg. Nå er jo ikke det samme vognen, men ikke helt ulikt heller. Prøvde først med originale fjærere, men måtte bytte til noen stivere. Kjører en Polaris 850 og satte inn noen Ranger Midsize (UTV) fjærer. Disse passet rett inn. Fikk ca 9cm høyere markfrigang bak og3-4 cm ekstra markfrigang foran. Aggregatet veier rundt 50kg, og på originalfjærene så dykket den kraftig ved oppbremsing og generell kjørefølelse på originalfjærer var litt geleaktig... Se bilder før og etter skifte av fjærer. Fikk forøvrig opplyst at kuletrykket på min vogn når vognen er 30cm utdragen og gripen bak er 136 kg.

Re: Kranman t1900

Postat: ons 21 sep 2016, 22:12
av BOGIZZ
Avestavagnen har fjäderlåsningar till dom flesta modeller som verkar fungera bra.

Re: Kranman t1900

Postat: tis 26 dec 2017, 16:07
av Knegas
Hej.

Nu har jag gått från skogskärra med elvinch till en Kranman 1900.
Har ni några bra lösningar var man kan ha motorsåg och tillbehör? Går det sätta nåt på vagnen eller ska man göra en låda och ha bak på atv? Känns inte som att det finns så mycket plats kvar för det? Har ni några bilder med smarta lösningar får ni gärna lägga upp dem.

Re: Kranman t1900

Postat: tis 26 dec 2017, 16:26
av jörgent
Ett alternativ är ekagårdslådan, har själv en sådan o det funkar bra
http://www.nimaab.se/se/art/motorsagslada-ekagardsladan-2.php

Re: Kranman t1900

Postat: tis 26 dec 2017, 21:19
av Uvskogen
kosmos skrev:Tjenare

Jag har nu efter några år velande funderande och sparande beställt mig en 1900 så nu är det i väntans tider. En fråga jag har är om det blir väldigt högt kultryck med den påkopplad? Innan har jag haft en t1100 å med den var ju inte kultrycket så farligt, men med kran långt fram å en rejält mycke tyngre vagn som 1900 är så borde kultrycket öka gansk mycket eller? Jag har idag öhlins lite styvare fjädrar monterade bak på min grizzly med frågan är räcker det utan att den sätter sig för mycke? Tacksam för svar å även lite åsikter angående kranman t1900

Jag har en 1900ex och är helnöjd. Kör med justerbara stötdämpare som gör att jag efter många år slipper Avestas" fjäderlåsning.
Komfort och framkomlighet blir bättre. Värt den högre kostnaden.
Utan låsning eller justerbara dämpare är det inte möjligt att köra tycker jag.

Re: Kranman t1900

Postat: tis 26 dec 2017, 21:48
av Knegas
Hur justeras dom? Mekaniskt?

Re: Kranman t1900

Postat: tis 26 dec 2017, 22:11
av Uvskogen
Knegas skrev:Hur justeras dom? Mekaniskt?

Japp, med en insexnyckel. Men det gör jag nog max 3 gånger per år.
Har sådana både bak och fram. Fram är bra för att den inte ska sjunka ihop så mycket av hydraulaggregatet. Det är rejält tungt till 1900

Re: Kranman t1900

Postat: tis 26 dec 2017, 22:17
av Knegas
Uvskogen skrev:
Knegas skrev:Hur justeras dom? Mekaniskt?

Japp, med en insexnyckel. Men det gör jag nog max 3 gånger per år.
Har sådana både bak och fram. Fram är bra för att den inte ska sjunka ihop så mycket av hydraulaggregatet. Det är rejält tungt till 1900

Det låter väldigt smidigt.
Nu har jag satt på avestas låsning. Tänkte testa det denna vintern så får jag se om det blir en uppdatering till nästa.

Re: Kranman t1900

Postat: ons 27 dec 2017, 10:57
av Knegas
En annan fråga. Vad heter kontakttypen? Behöver köpa en så jag får el från batteriet på fyrhjulingen till aggregatet
20171227_104930.jpg



Den gråa? Den röda är ramstyrning.
Var kan det finnas att köpa?

Re: Kranman t1900

Postat: ons 27 dec 2017, 11:04
av Ingarhs
Knegas skrev:En annan fråga. Vad heter kontakttypen? Behöver köpa en så jag får el från batteriet på fyrhjulingen till aggregatet
20171227_104930.jpg



Den gråa? Den röda är ramstyrning.
Var kan det finnas att köpa?

Har handlet her https://www.12voltplanet.co.uk/anderson-power-connectors.html, men finnes sikkert flere steder.
Den som er på bildet (gråe) ser ut til å være en slik : https://www.12voltplanet.co.uk/anderson-sb50-120a-double-pole-connector-and-terminals-for-16mm2-cable-grey.html

Re: Kranman t1900

Postat: ons 27 dec 2017, 11:30
av värmSkog
Knegas skrev:En annan fråga. Vad heter kontakttypen? Behöver köpa en så jag får el från batteriet på fyrhjulingen till aggregatet
20171227_104930.jpg



Den gråa? Den röda är ramstyrning.
Var kan det finnas att köpa?


Om du bläddrar ner på denna sida så kan du hitta både den röda och den gråa kontakten

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/vinschtillbehor/vinsch-elektronik.html

Re: Kranman t1900

Postat: ons 27 dec 2017, 11:53
av Knegas
Tack. För röd och grå passar inte ihop förmodar jag? Inte när jag testat i alla fall.

Re: Kranman t1900

Postat: ons 27 dec 2017, 11:56
av Hema
Den grå ska finnas hos Yamaha-ÅF, den röda har jag sett förr iaf hos swedol. Vet även att den grå finns hos Suzuki, men då den numera säljs direkt via Suzuki centralt har den fått ett löjligt högt pris så tom. ÅF, tyckte jag borde leta vidare. (va det 280:-/par). Annars lär väl Kranman ha båda sorter.

För att steloperera en Grizzly, finns denna tråd. https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=22546