Kranman t1900

Svara  51 inlägg  12035 visn.  11 följer
Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

#492511 Hej hur slutade det för dig - bytte du båda kontakterna? jag skulle nmöligen vilja ha möjlighet att koppla på ett extra bilbatteri vid behov och då skulle ju den gråa kontakten som kommer direkt från batteriet kunna användas när jag inte har på hydraulaggregatet[/quote]

Hej

Japp, jag bytte båda kontakterna. Köpte ett par liknande från swedol där jag kunde använda befintliga stift så det var snabbt bytt.
Jag fick dock aldrig fram exakt vilken kontakttyp som sitter orginal på hydralagregatet.

Avesta ATV
Användarvisningsbild

#510162 Nu har jag nog kört ut 50 m3 travat med ved i vinter. Väldigt nöjd med vagnen som fortfarande är kul och smidig att köra. 🙂
Men så för att ha lite fler användningsområden för den köpte jag ett flak med hydraulisk tipp. FL250.
Men kranen orkar knappt lyfta det? Har även fått lite fler problem med vagnen. Gripen tappar tryck vilket gör att jag tappar stockar om jag inte står och drar i spaken hela tiden. Stickan på kranen sjunker med motor på och stock i gripen. Sjunker även med avstängd motor. Allt som ofta får jag ha lite koll på drivrullarna så de verkligen är i drivläget och inte åkt upp och slirar vid belastning.
Jag är inte så hemma på hydraulik. Finns det något bra felsökningssätt? Kolvar, ventilpaket? Eller finns det någon komponent som påverkar hela systemet? Typ backventil?
En annan grej som jag trodde jag skulle kunna lyfta var vedsäckar.
Tänkte testat lite i fall jag ska gå över till vedsäckar istället för att stå och stapla. Så jag köpte 1m3 säck. Läste lite här på forumet om vikter och grejer och kom fram till att kranen borde lyfta dessa vedsäckar utan större bekymmer. Kan jag ha tänkt så fel?

#510189 På vissa funktioner på ventilpaketet, sitter det övertryckventiler (ser lite ut som en skruv med större huvud). Dessa är till för att släppa om trycket blir för högt, så att vagnen/kranen inte tar skada. Sitter garanterat på funktionen för stickan. Dessa kan gå sönder och kan då släppa trycket vid lägre tryck än tänkt. Så kolla vid ventilpaketet om du har läckage.

Användarvisningsbild

Hema skrev:På vissa funktioner på ventilpaketet, sitter det övertryckventiler (ser lite ut som en skruv med större huvud). Dessa är till för att släppa om trycket blir för högt, så att vagnen/kranen inte tar skada. Sitter garanterat på funktionen för stickan. Dessa kan gå sönder och kan då släppa trycket vid lägre tryck än tänkt. Så kolla vid ventilpaketet om du har läckage.

Jag har kollat igenom allt, inget läckage varken runt ventilpaket eller cylindrar.

När jag höjer bommen så går det bra de första men ju närmare max jag kommer desto saktare går det sen börjar det sjunka (när jag lyfter flaket). Och då kan jag inte få stopp på sjunkandet. Då har jag stickan rakt ner så avståndet mellan grip och vagn är den samma. Oljenivån verkar rätt i tanken med.

#510280 Kanske kass kolv? Internläckage? (ibland får man packa om hydraulkolvar)

Användarvisningsbild

Hema skrev:Kanske kass kolv? Internläckage? (ibland får man packa om hydraulkolvar)
Jag packade in kolven nu under semester tid och det blev bra. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Elkoppling på Kranman T1900 atv vagn av mozart2011 - ons 23 mar 2011, 23:47
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
4 svar
2548 läst
av mozart2011     
tor 24 mar 2011, 22:02
Kranman T1900 till ATV av mozart2011 - sön 21 aug 2011, 18:49
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
5 svar
3027 läst