ATV och UTV i skogen

Erfarenhet olycka ATV

4 inlägg 4625 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet olycka ATV

Anebotorparn  
#404732 Vill förmedla en händelse som var ganska allvarlig och en aning oväntad för mig.
Jag skulle backa på gårdsplanen med min Honda ATV och en slaghack kopplad. Som det lätt blir så vek sig ekipaget men jag fick inte stopp, möjligen tryckte jag av misstag på gasknappen när jag greppade efter bromshandtaget. I nästa ögonblick låg jag i backen med ATV:n hängande över mig. Detta var alltså på gårdsplanen. Det som hände var att maskinen "klättrade" över draget med vänster bakhjul och välte, dock hängande eftersom kulan höll och slaghacken är tung.
Jag fick förmodligen ett par revbensfrakturer (ska till doktorn idag), slog skallen i backen, men det senare ganska lätt, hade förstås ingen hjälm ....
Kulan på den ATV:n ligger lågt, och hjulet långt bak. På en bil skulle detta inte hända men kanske med traktorn.
Det här kanske är självklarheter för er andra men jag fick en rätt rejäl påminnelse om säkerhetstänk.
Ville dela med mig av detta för att inte andra ska göra samma misstag.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet olycka ATV

Fredrik Reuter  
#404734 Hej,
Tur det gick bra i alla fall!
Föredömligt att du berättar om dina erfarenheter! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet olycka ATV

stegmaster  
#404764 Huff, ja tur att det gick bara med dig.
Hadde samma pryl själv, men tröttnade på att dra den efter ATV`n så hengde den i snabbfästet på grävmaskinen istället,
Där gör den mycket mer nytta.
Tyckte man fick ratta som en trailer med ATV`n, dessutan svårt att komma åt där man ville.


Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet olycka ATV

Göt  
#404796 Det är bra att du delar med dej. Krya på dej

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).