ATV och UTV i skogen

Batteridriven kran?

3 inlägg 2441 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteridriven kran?

Axl  
#375730 Har sett vajerkranar som är batteridrivna men hur tror ni det skulle funka att driva en hydraulpump med batteri istället för med bensinmotor? Hur mycket batterier behöver man för att kunna köra kran ett par timmar?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Batteridriven kran?

Hema  
#375743
Axl skrev:Har sett vajerkranar som är batteridrivna men hur tror ni det skulle funka att driva en hydraulpump med batteri istället för med bensinmotor? Hur mycket batterier behöver man för att kunna köra kran ett par timmar?

Svårt att svara på,men om man bygger om sin ATV, så att den laddar bättrre, så kanske det räcker med ett batteri modell större för ganska mycket jobb. Avestavagnen skriver om sin hydrauliska tippvagn att ett fullladdat batteri klarar ca 400 tippningar. Tycker det är en intressant tanke.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven kran?

Jerkers  
#376556 jag jobbar med fastighetsskötsel och på jobbet har vi en bilkärra med eltipp det sitter ett standard batteri på den 70ah kanske och det hände att vi körde flera dagar utan att ladda när vi samlade löv i höstas,skilda elsystem tippen gick på batteri ej kopplat till vagnsbelysningen.
Men att lasta och lasta av stockar drar nog mer ström

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).