ATV och UTV i skogen

SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

14 inlägg 18896 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Fredrik Reuter  
#372754 Är det dags att investera i en ATV? Kanske du då ska snegla över till S:t Petersburg i Ryssland för en SHERP ATV?
Det är en rysk designer som med sitt arbetslag skissat på Sherp sedan 2012. Nu, 2016 gör den entré på marknaden och den börjar visas på mässor med start i just Ryssland.

Det är ett något udda bygge. Den väger 1.300 kg, har en 4-cylindrig diesel på 1,5 och endast 44 hk. Med sina 160 cm höga swamp däck är det en "Off-Track" hybrid som går på de flesta underlag. Hårt, blött, vatten, is, mosse mm.

Sherp har en däcktrycksstyrning som automatiskt anpassar lufttrycket i däcken efter underlaget.

Plats för fyra i hytten, inkl förare och kan utrustas med bränsletankar i däcken (!) för att kunna komma längre mellan tankningarna.

Priset är satt till $65.000.

Är Sherp något att satsa på, vad tycker du?

http://www.gizmag.com/sherp-atv/41755/











   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

jörgent  
#372807 kul!
men int' vill jag köra den i min skog om det inte är tjäle i marken - måste ge körskador till tusen med den styrningen... men frän är den

Avatar Fallback

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Blondin 750  
#372808 Imponerande att den klarar att ta sig upp på isen igen efter en simtur! :-BD

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

totte  
#372959 Vad får man om man korsar en stridsvagn och en hjulångare?

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

rokon  
#372968
totte skrev:Vad får man om man korsar en stridsvagn och en hjulångare?


Stridsångest!

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

rokon  
#372973 Min associationsbana blir väl lite invecklad men så här ser den egentligen ut;
Stridsångest! est!! est!!! https://sv.wikipedia.org/wiki/Est!_Est!!_Est!!!

Det blir alltså stridsångest som drack sig till döds

Hm gick inte att länka till en wikipediasida vars sista tecken var ett tredje utropstecken, så lägger in det här nedan i stället
Est! Est!! Est!!! är ett halvtorrt vitt vin från Montefiascone i provinsen Viterbo, regionen Lazio, Italien. Vinet har DOC-klassning. De druvor som använts är Malvasia, Grechetto, Verdelho och Trebbiano.[1][2]

Vinet produceras av Cantina di Montefiascone.[3] Alkoholhalten är 11,5 %.

Vinet har enligt en sägen fått sitt namn genom att biskopen Johann von Fugger (alternativt benämnd Johann De Fugger och Johann Defuk) från Augsburg, som år 1111 färdades mot Rom, hade skickat sin betjänt Martin i förväg för att prova det lokala vinet.[4] Om betjänten gillade det skulle han skriva ”Est!” (vinum est bonum - vinet är bra) på väggen till värdshuset, vilket skulle vara en upplysning till biskopen att vinet var av bra kvalitet. I byn Montefiascone hittade betjänten ett vin som var så bra att han skrev ”Est! Est!! Est!!!” på väggen. Biskopen blev så förtjust i vinet att han avbröt sin resa och blev kvar i byn, där han slutligen drack sig till döds.[5] Biskopen begravdes enligt legenden i kyrkan San Flavinio i Montefiascone. På hans gravsten står "Est, Est, Est. Propter nimium est hic Johannes de Fugger, dominus meus, mortuus est! ("Est, Est, Est. Till följd av för mycket Est dog här min herre, J. von Fugger".

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

rokon  
#372986
totte skrev:Vad får man om man korsar en stridsvagn och en hjulångare?

Ytterligare en variant så blir svaret om man försöker sig på en sådan korsning

Stridsångest är bra!

Men vad du Totte hade tänkt på var kanske något annat.

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

totte  
#372988
rokon skrev:
totte skrev:Vad får man om man korsar en stridsvagn och en hjulångare?

Ytterligare en variant så blir svaret om man försöker sig på en sådan korsning

Stridsångest är bra!

Men vad du Totte hade tänkt på var kanske något annat.


Ja möjligen nåt slags ryskt konstigt fordon med skovelhjul.

Avatar Fallback

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Hema  
#373100 Tycker allt den har sina fördelar. Så den kommer nog fylla ett syfte i vissa miljöer. Kul med lite galna idéer.

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Fredrik Reuter  
#373189 Hej,
Ja, jag gillar också sådant här nytänk, det kanske inte är det optimala eller bästa, men det ger språngbrädor och idéer för innovatörer att jobba vidare med.

Att de har dieseltankarna i hjulen och att däckstrycket styrs automatiskt beroende på underlag, det tycker jag är häftigt och innovativt. Att den sedan går på de flesta underlag är ju egentligen otroligt.

Känns dock som att däcken både kan vara dyra och känsliga vid låga tryck...

   TS
Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Fredrik Reuter  
#576435 Här är en ny video där Sherp testas.


   TS
Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Fredrik Reuter  
#691020 Rich Rebuilds har nu fått tag på en Sherp och hans genomgång visar att det är ett spännande fordon ur många aspekter. Man kan ju justera däckstrycket under färd och i videon nedan får man reda på att kompressorn som sköter detta är dieselmotorn och dess avgaser samt att chassit är rörsystemet för luften (eller avgaserna).


   TS
Avatar Fallback

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691033 Så vid en punktering så rasar rubbet ihop och blir en blöt fläck på marken? 🤣

Användarvisningsbild

Re: SHERP - rysk ATV på ryskt vis!

svampbob  
#691065
Fredrik Reuter skrev:Rich Rebuilds har nu fått tag på en Sherp och hans genomgång visar att det är ett spännande fordon ur många aspekter. Man kan ju justera däckstrycket under färd och i videon nedan får man reda på att kompressorn som sköter detta är dieselmotorn och dess avgaser samt att chassit är rörsystemet för luften (eller avgaserna).



Du såg inte bilden Rich la ut idag. Han har nu fått med V8:an i sin Tesla modell S.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).