ATV och UTV i skogen

Vinschteknik och en del tips.

3 inlägg 6687 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinschteknik och en del tips.

Hema  
#364497 Jag började fundera att det kunde varit bra med ett brytblock då jag vinschar en del, samtidigt började jag kolla en del på Youtube och fann bl.a. denna intruktionsfilm på klassiskt brittiskt manér:

Denna innehåller det mesta och är väl värd att glo igenom mom du vinschar en del och inte är proffs. Har hoppat fram i klippet för att visa när de demonstrerar att bara för att man använder brytblock halverar man hastigheten på vinschingen. Det är endast sant då vinschen är lastoberoende,m en elvinschar vanligtvis det och de går då långsammare vid belastning, samt att man skapa onödigt mycket värmeutveckling. Värme som man måste ta hänsyn till, så att man inte bränner upp sin vinsch. Brukar stå att en vinsch behöver få vila i minst 10min efter hårdare belastning. Med brytblock så borde man alltså kunna minska tiden som vinschen behöver kylas ned eller iaf minska risken för haveri. Hur som helst mycket intressant och demonstrativt, att hastigheten är så snarlik med enkel, dubbel eller trippel. Största skillnaden tycker jag är belastningsljudet från vinschen. Borde även spara på batteriet.
https://youtu.be/StZHlHD09XM?t=1535
Alternativt gå fram till lite drygt 25min och 30sekunder in i klippet


Kan även tipsa om den australiensiske Ronny Dahl och han klipp inom olika sätt att ta sig fram och komma loss.
https://www.youtube.com/user/RonBacardi666/videos



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vinschteknik och en del tips.

Vardon  
#364501 Jag använder brytblock en hel del när jag winschar i gallringsskog. Ibland för att få mer kraft men ofta för att som jag tycker göra en vettig winschning. Praktexempelt är väl när det är så tätt att de inte vill falla åt något håll. Då ställer jag gärna fyrhjulingen bakom trädet och kör med brytblock så jag winschar ifrån mig om jag får trädet på fall.

Avatar Fallback

Re: Vinschteknik och en del tips.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364538 Smart att förvara wiren i ett däck.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).