ATV och UTV i skogen

Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

38 inlägg 22629 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

Hema  
#363771
skogh skrev:Fick hem vagnen idag, det är så fint med nya grejer. tog lite bilder men action bilderna kommer på lördag
Bild

Bild

Bild

Vad kul!

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#364421 Har kört ut ca 15 travm3 i dag med den nya vagnen och det har gått väldigt bra tycker jag, visst hade det varit bra med drivning på vagnen då mestadelen av timmret låg längst in på fastigheten och där är en dum backe man måste över när man ska ut, första vändan ut blev jag ståendes i backen med fullt hjulspinn. Fick winscha upp mig den sista biten till krönet.

Bild

Bild


och här kommer en fika bild också
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

Hema  
#364443 15kubik, ja då måste du ha legat i. hur mycket får du med på en runda?
Annars funkar vagnen såsom du tänkt/förväntat dig?

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#364458 vagnen fumkar som det var tänkt, lagom lätt, klarar mer last än jag kan manövrera i skogen och kranen gör sitt utan att protestera något nämn värt. sista vändan jag skulle ta var kanske lite väl för kranen och winschen . en rotstock på ca 50 cm diam 3 m lång som jag skulle försöka dra till vagnen då jag inte kan komma närmre än 15 m. jag fick hem den halvvägs sen lät jag winschen vila och tar den i morgon istället med dubbel skuret.

Har väl kört en 7-8 vändor på lika många timmar inkl fika och kaffe raster

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364594 Är det fästet till stödbenet som syns i den första bilden, med den lilla gummistroppen under kranen?

Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#364626 Fästet till teleskopiska stödet är i höjd med vita boxen på kranen mot hjulingen

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#369086 största som trillade var denna, dock dubbeltopp
Bild

vad säger ni om årsringarna på denna granen, jag vet nada om hur man tolkar ringarna
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn samt kran med eller med plats till el vinsch

skogh  
#377435 Blev några lass med ekipaget i går inför vedtillverkning.
Men jag har hittat en svag punkt på denna vagnen gemtemot nästa steg av nyvabs vagnar deras dyraste är förstärkt under kranen med dubbla ramar för att det inte ska fresta eller vika sig i ramen, jag lyckades med att just vika ramen några cm ... får köpa grövre fyrkantsprofil och trä in i befintlig ram samt förstärka min vagn på liknande vis som den stora vagnen... Nu får man för att man snålade...
Bilden är tagen 20 min innan jag lyckades... 😡
Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).