ATV och UTV i skogen

Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

23 inlägg 9622 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

anersimyra  
#359815
Hema skrev:
Rank skrev:Den her er et alternativ til en litt bedre pris går å transportere med ATV. Festes i et litt større tre eller stubbe. Litt tung. Sikkert mulig å sette hjul på den. Trekker 1000 kg enkel vire. http://www.sollidmek.no/produkter/egne-produkter/skogskameraten

Bild


Har tyver ingen bra tips på vettig vinschnings film/klipp? google på winch timber gir noen klipp. Men kanskje inte så bra.
Mener jeg har en bra instruksjon i en bok skal se om jeg hitter den. Om du har konkrete frågor kan du jo stille dem her.

Intressant vinsch. Samt angående vinschteknik var det mer allmänt, för att bli bättre. Slippa göra dumheter och nybörjarmisstagen. Bara vinschat med ATVvinschen, vilket funkat hyffsat, troligtvis mycket tack vare fjärrstyrningen.
En elektrisk warnvinch eldar man lätt upp på någon timma vid kontinuerlig drift, själv har jag nog något av ett rekord med ca 30 minuter.. :lol:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

Hema  
#359816 Vinschhastigheten var inte dålig! Det står 60m/min = 1m/s.

   TS
Avatar Fallback

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

Hema  
#359817
anersimyra skrev:
Hema skrev:
Rank skrev:Den her er et alternativ til en litt bedre pris går å transportere med ATV. Festes i et litt større tre eller stubbe. Litt tung. Sikkert mulig å sette hjul på den. Trekker 1000 kg enkel vire. http://www.sollidmek.no/produkter/egne-produkter/skogskameraten

Bild


Har tyver ingen bra tips på vettig vinschnings film/klipp? google på winch timber gir noen klipp. Men kanskje inte så bra.
Mener jeg har en bra instruksjon i en bok skal se om jeg hitter den. Om du har konkrete frågor kan du jo stille dem her.

Intressant vinsch. Samt angående vinschteknik var det mer allmänt, för att bli bättre. Slippa göra dumheter och nybörjarmisstagen. Bara vinschat med ATVvinschen, vilket funkat hyffsat, troligtvis mycket tack vare fjärrstyrningen.
En elektrisk warnvinch eldar man lätt upp på någon timma vid kontinuerlig drift, själv har jag nog något av ett rekord med ca 30 minuter.. :lol:

Oj, då får jag nog vara lite mer försiktig med min i fortsättningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

anersimyra  
#359819 Efter ett fullt drag ska warnvinchen vila i minst nio minuter. :surp: jag trodde som sagt att det fungerade att lunna med dem, det gör det inte.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

Hema  
#359827
anersimyra skrev:Efter ett fullt drag ska warnvinchen vila i minst nio minuter. :surp: jag trodde som sagt att det fungerade att lunna med dem, det gör det inte.. :lol:

Tar vinschbromsen stryk då eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

anersimyra  
#359829 Motorn brinner upp.
PS..jag har beställt en " Norgevinch " nu i kväll.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

Hema  
#359830
anersimyra skrev:Motorn brinner upp.
PS..jag har beställt en " Norgevinch " nu i kväll.. :-BD

Inte nöjd med dagens julklappsutdelning? :lol: :lol:
Men härligt, då kommer jag se fram emot en tråd om den. :)

Angående lunna, så missförstod jag nog dig. Lunna för mig är att köra med det man har vinschat till sig och att det invinschade då med ena änden släpar i backen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riktigt hydrauldrivet virespel till atv.

anersimyra  
#359832
Hema skrev:
anersimyra skrev:Motorn brinner upp.
PS..jag har beställt en " Norgevinch " nu i kväll.. :-BD

Inte nöjd med dagens julklappsutdelning? :lol: :lol:
Men härligt, då kommer jag se fram emot en tråd om den. :)

Angående lunna, så missförstod jag nog dig. Lunna för mig är att köra med det man har vinschat till sig och att det invinschade då med ena änden släpar i backen.
ja ok, du har ju rätt att man kan lunna både med vinsch och med maskin. Jag köpte en bensindriven portable winch som visserligen fungerar mycket bra, men " Norgevinchen " är det jag egentligen tänkt mig. Den konstruktionen kan lätt monteras på en terränggående vagn och köras ut i skogen. Vi har ett antal trakter där hjuling och " norgevinchen " kommer att fungera perfekt, visserligen kan vi använda oss av traktor och huggarvagn med vinch men inte utan stora körskador. Jag tror att hjuling och " norgevinch " kommer att lösa våra problem då vi kan vincha fram till huvudväg med den lösningen.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).