Sida 2 av 4

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 17:31
av skogsbonne
ja dom nya traktor B kommer att ha full effekt och fart som en vanlig terräng men man får bara köra dom i 50

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 17:36
av anersimyra
Även vissa hjulingar i den äldre klassen ger full effekt, vilka det är minns jag dock inte..

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 17:38
av TheJo
Själv kör jag Sportsman 800 som jag är riktigt nöjd med!
Har inte använt den till så mycket arbete än. Har mest blivit att jag har använt den för transport, och lek hehe.
Det som saknas är dock servo. Var väldigt dumt att testa polarens 850 med servo... Så skulle tro att du skulle bli nöjd med en 570.

Personligen skulle jag köpa en märkesmaskin. Speciellt om den skulle användas i näringsverksamheten.
Men har några kompisar som kör Goes 520 och 625. Som de är väldigt nöjda med. 625:an använder en i sitt arbetet, och har inte hört att det skulle vara några problem med den.

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 18:13
av skogsbonne
anersimyra skrev:Även vissa hjulingar i den äldre klassen ger full effekt, vilka det är minns jag dock inte..



Inte lagligt väl?

Ta bort spärren går ju alltid

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 18:25
av anersimyra
Jodå, de är lagliga, de ger full effekt men farten är reducerad till 40 km/ tim.

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 18:35
av skogsbonne
Tänkte fel, ja det finns både och, är ju roligare om de det är full effekt

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 19:16
av mats_o
Definitivt traktoreggad.

landsvägs dvs MC reggad så får du i praktiken inte dra någonting alls.

Det finns mycket gott om MC reggade hjulingar med dragkrok på men titta på hur många som är besiktade med krok eller vilka som kan leverera en godkänd Krok.

Kravet enligt Svensk tolkning är nämligen att tillverkaren måste ha godkänt och typat in kroken till hjulingen. Man godkänner ingen tredjepart och därmed punkt (bryter med EU regler enligt trafikverket själva men det är de direktiv de har var det svar jag fick)

Därmed framför man ett illegallt fordon om man har krok och släp på en MC reggad.

Eftersom man inte får köra längs en väg med terrängskoter så var det därmed bara en av de tre små grisarna kvar att visa upp för stora stygga trafikverket :)

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 19:30
av Uvskogen
Liten modifiering kanske, du får köra på allmän väg om det krävs för att ta dig från en enskild väg till en annan. I mitt fall så kör jag efter E16 cirka 500 meter. Antar det är väl ungefär max vad som kan accepteras. Polisen har passerat massor med gånger utan åtgärd.
Nu är det dessutom så att i min kommun så är nästan alla vägar i byarna vägföreningsvägar och därmed ok att köra på ( frågade faktiskt Vägverket när det begav sig)

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 19:46
av mats_o
Japp, det får man men som du säger så är det en gråzom var det blir så långt att transport krävs.
VIll man som TS kunna åka ned till byn eller en längre sträcka till ett uppdrag så skulle jag nog säga att man kan få det jobbigt med farbror Blå, naturligtvis personberoende där dock

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 19:54
av anersimyra
Jag kör de flesta sträckor med min terrängreggade på Stockholms parkvägssystem, vid några tillfällen har jag passerat poliskontroller på stora vägen. Utrustad med timmervagn, motorsåg och full huggarmundering har de inte ens tittat åt mig... :grin: :smile: :grin:

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: tor 17 dec 2015, 20:32
av jannee
Stockholmspolisen är överlag djävligt bra, silar kameler men sväljer myggen.
Stod på Kungsgatan, fel sida (vänster, mot trafiken) med bil o släp (lossade en butiksinredning). Polisen kom fram, kollade bara och sa, akta dig du står på en busshållplats, lapplisorna är inte att leka med. :lol:

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: fre 18 dec 2015, 00:10
av Hema
skogsbonne skrev:ja dom nya traktor B kommer att ha full effekt och fart som en vanlig terräng men man får bara köra dom i 50

Hmm undra om man kan komma att kunna klassa om sin nuvarande då. Ivf. blir nästa maskin en Traktor-B-klassad. Samt så kommer nog de japanska märkena blir betydligt vanligare med traktorreggning. Hoppas!

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: fre 18 dec 2015, 09:18
av halvproffs
Här i Hedesunda är dom sk "allmänna" vägarna enskilda. Det beror på att det finns en förening som sköter om vägunderhållet och inget statligt bidrag utgår. Detta system finns i många andra mindre samhällen. Vi får betala underhållet på vägarna ur egen ficka+ att vi får betala skatt för underhållet av vägarna i Gävle. Så jag kan ta min ATV och köra till Ica och handla om jag vill. Nu gör jag inte det för min Polaris är då högljudd så det räcker och man vill inte reta folk. Dom enskilda vägarna är dom längsta i mil räknat.
Tror att det måste vara en övernitisk nyss utbildad polis som stoppar en om man kommer med ATV med arbetsvagn.

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: fre 18 dec 2015, 11:12
av skogsbonne
Hema skrev:
skogsbonne skrev:ja dom nya traktor B kommer att ha full effekt och fart som en vanlig terräng men man får bara köra dom i 50

Hmm undra om man kan komma att kunna klassa om sin nuvarande då. Ivf. blir nästa maskin en Traktor-B-klassad. Samt så kommer nog de japanska märkena blir betydligt vanligare med traktorreggning. Hoppas!


Yamaha har ju börjat sälja med traktor regg nu så jag tror den nya reggning gör gott för japanmaskinerna som inte säljer vägreggade maskiner.

Vägreggningen kommer ju försvinna och ersättas av nya traktor, tror försäljningen av icke märkesmaskiner kommer bli mycket mindre då man kommer kunna köpa billigare märkesmaskiner i 500cc klassen och få köra dom på vägen :smile:

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Postat: fre 18 dec 2015, 16:27
av anersimyra
TheJo skrev:Själv kör jag Sportsman 800 som jag är riktigt nöjd med!
Har inte använt den till så mycket arbete än. Har mest blivit att jag har använt den för transport, och lek hehe.
Det som saknas är dock servo. Var väldigt dumt att testa polarens 850 med servo... Så skulle tro att du skulle bli nöjd med en 570.

Personligen skulle jag köpa en märkesmaskin. Speciellt om den skulle användas i näringsverksamheten.
Men har några kompisar som kör Goes 520 och 625. Som de är väldigt nöjda med. 625:an använder en i sitt arbetet, och har inte hört att det skulle vara några problem med den.
Jag kan rekommendera en tredjepartsservo till 800:an från t.e.x Gooffroad. Servoverkan fås visserligen först när du kör. Detta är egentligen ingen nackdel då man inte riskerar att bryta sönder något. Det klart bästa med servon är att slagen i styret är ett minne blott.. :grin: :smile: man kör lätt och ledigt med en hand i knölig terräng.. :smile: