ATV och UTV i skogen

Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

139 inlägg 70324 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#359493 3,4 och 4,2 H har en drivning där kraften förflyttar sig till hjulparet mitt för de som eventuellt slirar. Vid fullt grepp driver det lika på båda sidor.. :-BD

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#359525 Tänker att kranman som driver lika mycket på båda hela tiden knuffar på bättre. Beslut beslut beslut.....för och nackdelar [emoji37][emoji28]

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

skogsbonne  
#359532 Motorn orkar inte slira däcken med lass på så tror inte det spelar någon roll så sett, har 6.5 hk på våran men tveksam att 13 hästar orkar slira

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#359534 Och då talar det mot snåltarmen och avesta

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#359535 För avesta!

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#359538
Robbanhög skrev:Tänker att kranman som driver lika mycket på båda hela tiden knuffar på bättre. Beslut beslut beslut.....för och nackdelar [emoji37][emoji28]

Kranman och Avestans drivning fungerar sannolikt på samma sätt. Annars är ju systemet på Avestan ett bra system, det hjulpar som slirar på is ger ju ingen drivning, att få över all kraft till paret med fäste är bara en fördel.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

axwell  
#359547
anersimyra skrev:3,4 och 4,2 H har en drivning där kraften förflyttar sig till hjulparet mitt för de som eventuellt slirar. Vid fullt grepp driver det lika på båda sidor.. :-BD


Betyder det att Avestan blir lättare att svänga med även om drivningen är aktiverad, eller försöker den kompensera ?

Så skönt att man hittills har klarat sig bra utan drivning. :roll:

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Sune_  
#359552 Nu är ju inte jag nån renodlad expert inom hydraulik, men det framstår för mig som rätt osannolikt att Avestas vagnar skulle driva på den sidan som har fäste istället för tvärtom. Har man en hydraulmotor som driver båda sidor alternativt 2 motorer med flödesdelare före kan man ju få den heldiffad eller iallafall rätt nära om man kör alternativ 2.
Men att få oljan att ta den jobbiga vägen istället för den lätta utan mer eller mindre avancerade elstyrningar låter lite osannolikt.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#359560
axwell skrev:
anersimyra skrev:3,4 och 4,2 H har en drivning där kraften förflyttar sig till hjulparet mitt för de som eventuellt slirar. Vid fullt grepp driver det lika på båda sidor.. :-BD


Betyder det att Avestan blir lättare att svänga med även om drivningen är aktiverad, eller försöker den kompensera ?

Så skönt att man hittills har klarat sig bra utan drivning. :roll:
jag har inget märkt av den funtionen..

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#359564
Sune_ skrev:Nu är ju inte jag nån renodlad expert inom hydraulik, men det framstår för mig som rätt osannolikt att Avestas vagnar skulle driva på den sidan som har fäste istället för tvärtom. Har man en hydraulmotor som driver båda sidor alternativt 2 motorer med flödesdelare före kan man ju få den heldiffad eller iallafall rätt nära om man kör alternativ 2.
Men att få oljan att ta den jobbiga vägen istället för den lätta utan mer eller mindre avancerade elstyrningar låter lite osannolikt.

Hur det funkar vet jag inte men det är vad som står i den tekniska specifikationen.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Sune_  
#359578 Med tanke på att skotartillverkare haft problem med att styra kraften dit man vill så ä ja tveksam.
Klippet här illustrerar vad jag menar.


Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#359584 Det där är en MS 38 som inte har den funktionen..varför kan man ju fråga sig då konstruktionen är nyare.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Sune_  
#359629 Ja precis, men det var ju en ms38 eller en T1900 han var ute efter.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#364595 Kapar tråden lite! Ni som använder dessa vagnar vad har ni för spakställ 2 spaks med elstyrning för grip/utskjut eller 5/6 spaks system? Är inne på 2 spaks med elstyrning. För och nackdelar?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#364602 Finns de med elstyrning ? Annars fungerar mekanisk tvåspak alldeles utmärkt. 5/6 spak är ett elände att köra vid en jämförelse.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).