ATV och UTV i skogen

Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

7 inlägg 14500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

Hema  
#335797 Hej.

Jag har som sagt en ATV med fäste både fram och bak för winsch. för att strya winschen har jag både knapp på styret och trådlös fjärr. Kontakten mot winschen är 2-polig, där polariteten växlas beroende på om man trycker för att mata ut eller in stålviren.

Tippvagnen (har eget hydraulpaket och batteri) vilket styrs med en sladdfjärr som kopplas till en släpvagnskontakt. Antingen använder man sladdfjärren eller laddar batteriet. Sladdfjärren har liksom knappväljaren på ATVn tre kablar till sig, en med signalspänning, som sedan går vidare i en av de två beroende på vilken funktion som önskas (ned eller upp).

Ett enkelt sätt att slippa sladdfjärren vore att köpa någon billig fjärrkontroll med mottagare på ebay, men då behöver man ha två kontroller. Om det inte är för krångligt hade jag gärna sett att man skulle kunna använda sig av befintligt styrsystem på ATVn.

Alternativ 1:
Man kopplar på tre trådar på de befintliga trådarna från styret (vid inkopplingen till solenoiden eller hur det nu är kopplat), som sedan går vidare in i vagnen.
Finns det någon risk att ATVn:s batteri och vagnens batteri kommer dra ström från varandra eller någon annan risk? Borde hur som helst bli en parallellkoppling, så risk för fel spänning borde vara uteslutet såsom det skulle kunna bli vid en seriekoppling.

Alternativ 2:
Man använder sig av den utgående strömkabeln 2-polig (som är för winschen med växlande polaritet) och gör om så att den skickar rätt signal till tippvagnen, via relä så att ingen ström från ATVn går till vagnen och vise versa. Här är jag lite osäker på tillväga gångsättet, men skulle tro att det borde funka att använda sig av två enkla slutande reläer, men att man med hjälp av riktningsdiod och seriekopplat motstånd (eller bara motsånd), kan styra strömmen åt rätt relä beroende på om man bytt polaritet eller ej.

Bild

Jag tänkte om man kopplar ATVn:s 2-poliga på båda reläerna på punkterna 85 & 86, fast skillnaden att på det vänstra ska det sitta ett motstånd (+ ev. likriktningsdiod) på punkt 85 och på det högra sitter samma sak på punkt 86. På det viset borde väl strömmen vilja ta den väg som har minst motstånd?
På punkt 30 kopplas vagnens matningssignal (den får delas, så den kopplas till båda reläna) och på punkt 87 kopplas en av vagnens funktionsledare in. (Alltså en på respektive relä)

Skulle detta funka? Eller finns det en mycket bättre lösning?

Ända tråden som kom i närheten tyckte jag var denna: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&p=134084#p134084 traktorz gav på en del matnyttigt, men det löser inte mitt ilandsproblem. :)



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

traktorz  
#335833 Du har alltså EN vinsch till din ATV, med möjlighet att flytta den fram eller bak. Gissar att du därför inte behöver någon extra väljare för fram/bak, eftersom endast en vinschplats används i taget. Hade du däremot haft två vinschar fast monterade på ATVn, så behövs dessutom fram/back-väljaren.

Du har dels en vinschstryrningsknapp på styret, dels en trådlös.

Om du nu vill nyttja ATVns strömställare på styret, samt ATVns trådlösa även till tippvagnen, så behövs ett tvåpoligt relä enligt din bild, så att manöversignalerna antingen leds till ATVns vinsch, eller till tippvagnen.

Jag förutsätter dessutom att du har en egen kontaktor för vardera vinsch- och tippmotorn.

Måste fundera lite på händelsen att fjärrkontrollen trycks i läge IN, medan den fasta vinschstyrningsknappen trycks i läge UT.

Kanske WARN har schemor för dubbla vinschar med enkel uppsättning av omkoplare?

Avatar Fallback

Re: Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

Hema  
#335842 Hej. Jag har två vinschar, men har bara en vinschkassett. Dock hade jag tänkt fixa ett fast ramfäste fram och ha vinschkassetten bak. Hur en vinschswich kopplas in vet jag inte, men det ska fixas så småningom.

Kom på ett tredje sätt att koppla. Man låter de två utgående ledarna från styrknappen och fjärrmottagen passera vardera relä på dubbelrelät. Sedan dra en 3-polig kabel från relät till pakethållaren och avsluta med en släpkontakt i miniformat för tre ledare. Sett att Swedol hade en sådan.
Bild

Sedan en kabel från ATVn till vagnen.

Kanske bör jag kolla upp hur en vinschväljarswitsch ska kopplas in före jag börjar köpa en massa saker, men för att styra vilken vinsch man ska välja borde väl en blinkersknapp på styret funka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

Hema  
#335853
traktorz skrev:Måste fundera lite på händelsen att fjärrkontrollen trycks i läge IN, medan den fasta vinschstyrningsknappen trycks i läge UT.

Det där hade jag inte tänkt på, men den risken borde väl finnas även nu? Vet inte riktigt vad som kan hända vid en sädan händelse, men det känns inte bra. (kortslutet batteri och/eller elektronik?)

Kanske WARN har schemor för dubbla vinschar med enkel uppsättning av omkopplare?

Borde sitta något relä på utgående sidan av solenoiden, men det är ju ganska mycket ström som passerar, så jag vet inte hur mycket ström som relät måste klara av.

Såg på Skogselmia att Yamaha hade en sådan lösning på sina maskiner nu. Det var en uppsättning om fyra vipbrytare ovanpå tanken. Handtagsvärme(hög/av/låg), tumvärme (hög/av/låg), ljus(fram/av/på) och vinschväljare(fram/av/bak). https://skogsforum.se/download/file.php?id=22317&mode=view ( @Fredrik Reuter Om jag använder mig av bildfunktionen img, /img blir åäö fel)
Vi har weldion här på forumet som fixat vinschväljare och bakljusväljare för att få backljus när backen läggs i (bättre än Yamahas egna lösning). (https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=325158#p325158) Läser att jag antagligen tänkt fel med att ha relä efter solenoiden. Men bästa är nog att kolla om jag har två reläer, då jag har två uttag. Annars får jag tänka om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

Hema  
#335867 Har nu kollat och vad jag kunde se, så har jag inget relä, utan knappen på styret går ned till solenoiden och därifrån går det ut kablage till både vinschfästena. Fann inte modulen för Warn fjärrmottagaren,men den kanske är liten får googla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

axwell  
#335904 Så här ser kontaktorn ut, men oförskämt dyr.

När Clas sålde sina 1000 kr vinschar (1361 kg) , då ingick kontaktorn.

P. Lindberg har samma vinsch.


http://shop.rindab.se/prod/KONTAKTOR--R ... 60/SWE/SEK

http://www.rinab.nu/atv-a/Honda/Tillbeh ... vinsch.htm

Biltemas 40 A dubbelrelä är nog i klenaste laget, även den 3-poliga kontakten i bild kan få ett kort liv :|

Avatar Fallback

Re: Koppla ATVn:s winschstyrning till tippvagn, hur göra?

Hema  
#335911 Jag tackar för åsikterna, jag får nog välja det tredje alternativet.

Jag kommer alltså inte använda mig av det bakre vinschuttaget, utan använda mig av "svagströmen" och får koppla in mig före solenoid-relät med två eller ett dubbelrelä , som sedan skickar signalen vidare via den 3-poliga kontakten till vagnen.

Sedan försöka få fatt i ett solenoid-relä av samma typ som jag har idag, så att jag kan sätta en vinschbrytare/switch på ATVn, för att bestämma on någon eller vilken vinsch som skall vara aktiv, mha. en 2-polig 3-läges brytare likt en blinkersförare på en MC.

I dagsläget kan jag bara dra ut kontakten till vinschen för att den inte ska snurra. Visst man kan sätta vinschen i friläge, men det är väl bara dumt.

Om jag tänkt galet stoppa mig! :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).