Jag har som sagt en ATV med fäste både fram och bak för winsch. för att strya winschen har jag både knapp på styret och trådlös fjärr. Kontakten mot winschen är 2-polig, där polariteten växlas beroende på om man trycker för att mata ut eller in stålviren.
Tippvagnen (har eget hydraulpaket och batteri) vilket styrs med en sladdfjärr som kopplas till en släpvagnskontakt. Antingen använder man sladdfjärren eller laddar batteriet. Sladdfjärren har liksom knappväljaren på ATVn tre kablar till sig, en med signalspänning, som sedan går vidare i en av de två beroende på vilken funktion som önskas (ned eller upp).
Ett enkelt sätt att slippa sladdfjärren vore att köpa någon billig fjärrkontroll med mottagare på ebay, men då behöver man ha två kontroller. Om det inte är för krångligt hade jag gärna sett att man skulle kunna använda sig av befintligt styrsystem på ATVn.
Alternativ 1:
Man kopplar på tre trådar på de befintliga trådarna från styret (vid inkopplingen till solenoiden eller hur det nu är kopplat), som sedan går vidare in i vagnen.
Finns det någon risk att ATVn:s batteri och vagnens batteri kommer dra ström från varandra eller någon annan risk? Borde hur som helst bli en parallellkoppling, så risk för fel spänning borde vara uteslutet såsom det skulle kunna bli vid en seriekoppling.
Alternativ 2:
Man använder sig av den utgående strömkabeln 2-polig (som är för winschen med växlande polaritet) och gör om så att den skickar rätt signal till tippvagnen, via relä så att ingen ström från ATVn går till vagnen och vise versa. Här är jag lite osäker på tillväga gångsättet, men skulle tro att det borde funka att använda sig av två enkla slutande reläer, men att man med hjälp av riktningsdiod och seriekopplat motstånd (eller bara motsånd), kan styra strömmen åt rätt relä beroende på om man bytt polaritet eller ej.
Jag tänkte om man kopplar ATVn:s 2-poliga på båda reläerna på punkterna 85 & 86, fast skillnaden att på det vänstra ska det sitta ett motstånd (+ ev. likriktningsdiod) på punkt 85 och på det högra sitter samma sak på punkt 86. På det viset borde väl strömmen vilja ta den väg som har minst motstånd?
På punkt 30 kopplas vagnens matningssignal (den får delas, så den kopplas till båda reläna) och på punkt 87 kopplas en av vagnens funktionsledare in. (Alltså en på respektive relä)
Skulle detta funka? Eller finns det en mycket bättre lösning?
Ända tråden som kom i närheten tyckte jag var denna: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&p=134084#p134084 traktorz gav på en del matnyttigt, men det löser inte mitt ilandsproblem.