ATV och UTV i skogen

ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

57 inlägg 57859 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Ent  
#494513 Ang motorstorlek, drar man inte det mesta med i stort sett vilken vuxen-ATV som helst, givet att det driver på alla hjulen? Bara det greppar, antingen med bra däck eller kedjor så kommer man väl fram. En större motor hjälper ju liksom inte om det slirar...

Off topic kanske i denna tråd, ursäkta.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

axwell  
#494568
Hema skrev:Enaxlad välter betydligt lättare.

Du brukar skriva det, ja.
Måste ändå vara ovanligt om man inte drar iväg med flaket upptippat.
Även om hjulen är större så ligger inte flaket högre, snarare lite lägre.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

axwell  
#494569
Ent skrev:Ang motorstorlek, drar man inte det mesta med i stort sett vilken vuxen-ATV som helst, givet att det driver på alla hjulen? Bara det greppar, antingen med bra däck eller kedjor så kommer man väl fram. En större motor hjälper ju liksom inte om det slirar...

Off topic kanske i denna tråd, ursäkta.


I mitt fall med ATV och fullastad vagn är det inte väggreppet som har varit den felande länken utan "gummibandstransmissionen" vid backning.
Det löser sig ju om man först kör fram några decimeter för att hamna i en bättre position.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Ent  
#494572 Ok, då är jag med.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#494577
axwell skrev:
Hema skrev:Enaxlad välter betydligt lättare.

Du brukar skriva det, ja.
Måste ändå vara ovanligt om man inte drar iväg med flaket upptippat.
Även om hjulen är större så ligger inte flaket högre, snarare lite lägre.

En boggi sväljer ojämnheter betydligt bättre och får antagligen lägre marktryck, vilket borde va bra i mjuk terräng.

De vagnar som vält i skogen för mig har varit enaxlade. Men boggi brukar betyda högre tyngdpunkt (på det man lastat, även vagnen blir tyngre och stabilare) och är jobbigare att svänga runt för hand, samt gör mer märken på marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

axwell  
#494642
Hema skrev:En boggi sväljer ojämnheter betydligt bättre och får antagligen lägre marktryck, vilket borde va bra i mjuk terräng.


Visst en boggievagn rör sig mindre i vertikalled över korta hinder.
Marktrycket tror jag däremot inte skiljer lika mycket, hjulen är ju bredare och har större diameter.
Ett stort hjul rullar lättare över samma hinder än ett mindre hjul, kompenseras därför något mot boggiens fördel.

Båda systemen är en kompromiss.

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Onefield  
#495192 Ja precis, det finns både fördelar och nackdelar med boggie eller enkel axel :)

Angående motorstorleken så borde man klara sig med en 570cc så länge man inte lastar jättetungt på vagnen förstås.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

axwell  
#495218
Onefield skrev:Angående motorstorleken så borde man klara sig med en 570cc så länge man inte lastar jättetungt på vagnen förstås.


Tveklöst, framåt har du ju lågväxel.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Initium  
#526199 fins noen tilsvarende tråd med test og vurdering av vogner som baserer seg på vinsj til å løfte kassa ?
Hydraultipp blir for kostbart, en enklere løsning med wire etc derimot, hadde vært fint til en Polaris Ranger...

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#526218 Inte vad jag vet. Men kolla gärna vad alvestavagnen, kranman, lejab och övriga har att erbjuda.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Norrtälje  
#536168 https://www.blocket.se/jonkoping/Tillfa ... 0.htm?sa=1

Slänger ut ett tips här om någon i södra Sverige är intresserad.
Smålandsvagnen med boggie, eltipp och trådbunden fjärr. Demoex 23900.- inkl moms.
Har ingen hjuling själv än men det tycker jag verkar klart vettigt.

Jobbar med tre vagnar till vardags, en Avestavagn, en K-offroad och ibland också den lite större högtippande också den från Karlshamnsvagnen. K-offroad får bli favoriten av de tre helt klart, visst den är i tyngsta laget för det lilla formatet men fjärren funkar himla smidigt och tippkolven har aldrig knorrat för något så länge det funnits kräm.

Schysst trådstart!

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Tokslut  
#539586
Initium skrev:fins noen tilsvarende tråd med test og vurdering av vogner som baserer seg på vinsj til å løfte kassa ?
Hydraultipp blir for kostbart, en enklere løsning med wire etc derimot, hadde vært fint til en Polaris Ranger...

Jag har en Thule som de inte längre tillverkas om jag fattat rätt, hade gärna haft en hydraultippvagn ist. men inte till de priser som är idag kontra de få ggr. jag använder tippfunktionen. Men en rejäl kärra är det helt klart! (Thule / Carlmans är väl de säkra valen när man letar beggade vagnar)

1545352435_img_2058.jpg


Vet inte kvaliten på de som säljs idag

Tex.

http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/- ... d=TIPPVAGN

http://cgnord.se/redskap-fasten-tillbeh ... modny.html

http://kristers.jetshop.se/tippvagn-oxe ... c-249.aspx

https://www.kellfri.se/tippvagn-atv-1-5-ton


Den Svensktillverkade varianten idag är ju inte billig, då blir ju Smålandvagnen billig i jämförelse

https://www.atvhuset.se/carlmans-tippkarra.html

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Norrtälje  
#539671
Tokslut skrev:Jag har en Thule som de inte längre tillverkas om jag fattat rätt, hade gärna haft en hydraultippvagn ist. men inte till de priser som är idag kontra de få ggr. jag använder tippfunktionen.

https://www.atvhuset.se/carlmans-tippkarra.html


Sälj och lägg emellan medan intresse finns?
Vagnar med elhydraulisk tipp och boggie kan vara klart prisvärda kontra vinschvagnar, det visar din egen länk här om Carlmans kärra med vinschtipp för 32249:- inkl moms och eltipp för 34900:- inkl moms.
Kan vi försöka hålla tråden renodlad till elvagnar vore toppen.

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

filijox  
#550669
Onefield skrev:Nån som arfarenhet av någon av dessa vagnar?


Jag har en kranman FL250V. Har mest kört färdig ved med den men även transporterat grejer till mindre tillgängliga platser vid några tillfällen vilket funkat riktigt bra. Robust och stabil är den på alla sätt och vis. Jag har även kopplat den på bilen och tagit med mig både hjuling och ramper för att sköta uppdrag tio mil bort. Jag stannade då och då och kände på hjulnaven och de blev inte speciellt varma (höll 60-70 typ).

Jag har en extra 50A-kontakt utstickandes från röven på fyrhjulingen som jag kan dra isär och koppla i vagnen i. (Större än 50A-kontakt tror jag inte finns någon anledning till då det är så korta intervaller man kör tipp/vinch. Klassningen är ju vad kontakterna klarar kontinuerligt och kör man kontinuerligt med en tipp eller vinsch kanske man ska ta sig en funderare på om man har rätt utrustning eller använder grejerna till det de är tänkta för...)

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

stress  
#656334 Hej! Har läst tråden med stort intresse och skaffade mig ett konto här för att ställa en fråga till er som har lite erfarenhet (så sorry att min första post är att väcka liv i en gammal tråd!)

Vi bor på en liten gård i södra sverige och har behov av en vagn. För att vi är lata så vill vi ha en tippbar vagn och har tittat speciellt efter en trevägstippande boggievagn (med nätgaller). Elhydraulik känns stabilare än vinschbaserat och vi vill gärna lägga pengar på en bra lösning istället för någon lösning som är som en schweizisk armékniv -- en massa funktioner men inte speciellt bra på nån av dem.

Så nu står vi i valet mellan dessa tre vagnar:
Iron Baltic Eco 1500
Pro-Terra 1300H
K-Vagnen K-Offroad

Är det någon som har erfarenhet av dessa? De känns ganska likvärdiga, där den första (Eco 1500) har ett 20-25% lägre pris men också påstår sig kunna hantera högre vikt. Vi har en plog från Iron Baltic som är helt Ok kvalitet men kanske inte toppklass. Är rädd att vi är dumsnåla om vi kollar på prislappen då den kanske har lägre andrahandsvärde, antagligen går sönder oftare/kanske kräver mer underhåll.

Pro-Terra känns jättebra men samtidigt finns det väldigt lite att läsa om vagnen när man söker på nätet. Den är också rätt dyr. Vi stöttar gärna småskalig produktion men vet ju inte om bolaget finns kvar när vi behöver reservdelar.

K-Offroad känns tryggast då det är ett kändare märke med en ganska stabil andrahandsmarknad om vi skulle ångra oss eller inte längre behöva vagnen. Men det är också den dyraste (några procent mer än pro-terra enbart).

Om någon har lite erfarenhet eller har lite input så vore det uppskattat! Antagligen klarar vi oss utan trevägstipp men det känns som det skulle underlätta och arbetet skulle bli roligare. Speciellt eftersom de vagnarna med trevägstipp ligger i samma pris- och kvalitetsklass som de utan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).