ATV och UTV i skogen

ATV-Nytta och nöjestråden !

9 inlägg 7348 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV-Nytta och nöjestråden !

Viltvård  
#328874 Tänkte att det vore läge att sparka igång en sån här tråd under rätt rubrik. Jag kör själv en Grizzly 700 som jag har två vagnar till, en mindre enkel-axlad flakvagn och en griplastarvagn kranman T1600. Min Yamaha används till transport av foder till vildsvinsåtlarna, hämtning av vilt, snöskottning, körning av diverse ved å en del gallrings -samt vindfällen mm. Just nu håller jag på och kör ut asp-massa som jag slagit ner framför huset för att öppna upp en gammal beteshage och få sjöutsikt.

Bild


Bild


Bild




   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Hema  
#328889 Om jag inte tar fel, så skulle jag vilja säga att du har bytt hjul och satt på skärmbreddare. Hur nöjd isf? (går i sådan tanke)

Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Viltvård  
#328975 Japp, rätt observerat. Nya däck å skärmbreddare. Bytte ganska nyligen till 8-lagrade däck, ITP blackwater evolution 27" för högre slitstyrka vid skogskörning. Glesare mönster än mina gamla big horn och jag tycker faktiskt det är märkbart bättre grepp itp-däcket. Jämför man med originaldäcken så blir greppet och markfrigången något helt annat. Skärmbreddarna är Yamaha original, dyra men väldigt trevligt att slippa skit å gyttja som stänker upp när man kör med större/bredare däck. Har tänkt jag skulle köpa skärmbreddare under en längre tid och önskar nu med facit i hand att jag gjort det tidigare, stor skillnad. Däcken får utvärderas under lite längre tid om det var ett bra köp. Än så länge nöjd men kanske lite tidigt att ge en rättvis bedömning.

Bild


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Hema  
#328979 Tackar för de fina bilderna. Ser ut som fälgarna breddar lite, så du slipper ev. spacers vid körning med kedjor. Skärmbreddarna monterade du själv? Om ja, var det smidigt?

Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Viltvård  
#328985 Ja, möjligt att fälgarna breddar en del. Jag har testat med piggakedjorna och det tar inte i någonstans trots 27" stora däck. Just denna fälgen jag kör på heter vision bruiser. Beställde dom från nån firma i USA för några år sedan till ett fördelaktigt pris. Ville ha mattsvarta då jag inte tycker kromfälgar passar till en cammo-lackad arbetsmaskin. Frakten tog dock lång tid då fälgarna skickades med båt. Skärmbreddarna monterade jag själv. Busenkelt, följer med skruvar & kortfattad beskrivning på hur dom ska monteras men beskrivningen är helt överflödig. Man ser direkt hur skärmarna ska monteras. Bara borra i plasten på hjulingen å dra fast- klart!

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Walfridsson  
#328992 Måste säg att den ser ju lite små brutal ut :) vill ha faktor 10 av 10

Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Hema  
#328993 Gött o höra, samt så är jag av samma åsikt, bort med krom. :) Har själv en 550 camo.

Användarvisningsbild

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

weldion  
#331517 Känns 27" som rätt storlek på de däcken på den maskinen? Hur är den vid transport på hård grusväg? Vad kör du med för lufttryck i däcken?

Avatar Fallback

Re: ATV-Nytta och nöjestråden !

Viltvård  
#331553 Ja, 27" känns bra tycker jag. Vid ren vägkörning kan man dra i lite mer, runt 1kg kanske. Vid terrängkörning brukar jag köra på 0,5kg ca.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).