ATV och UTV i skogen

Avesta vagnen ms38

104 inlägg 47759 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Ercen  
#324367 Jag har precis skaffat mig en MS48. Riktigt härlig kran.
Jag är helt ny på allt vad hydraulik heter.

Hur är det med alla slangar, kan man lossa dem från cylindrarna om man behöver dra om dem/flytta på dem eller måste man även byta packning då?

Hur luftar man systemet? Är det bara att starta och köra lite fram och tillbaka(har jag hört)?

Vad händer om man kör på för lite olja, bränner man pumpen?

Vad gör "boxen" där några av slangarna går till? den som sitter mellan stödbenen?

Glad påsk på er!

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#324372
Ercen skrev:Jag har precis skaffat mig en MS48. Riktigt härlig kran.
Jag är helt ny på allt vad hydraulik heter.

Hur är det med alla slangar, kan man lossa dem från cylindrarna om man behöver dra om dem/flytta på dem eller måste man även byta packning då?

Hur luftar man systemet? Är det bara att starta och köra lite fram och tillbaka(har jag hört)?

Vad händer om man kör på för lite olja, bränner man pumpen?

Vad gör "boxen" där några av slangarna går till? den som sitter mellan stödbenen?

Glad påsk på er!
Det är bara att dra om dem, det finns nämligen inga packningar. Vad " boxen gör " borde framgå av manualen. Oljenivån kollar du när kranen är helt " utfälld " med stödbenen indragna.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#324375 Du kan hålla koll på slangarna till rotatorn mina har gängat upp ett par gånger.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Ercen  
#324377 Tackar för svaren! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#324408 Min fick ja efter dra många slangar på mycket god tur i skogen

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Ercen  
#324413 Men om det inte finns packningar, hur gör man om det läcker? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#324417 Dra åt lite till

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#324428
Ercen skrev:Men om det inte finns packningar, hur gör man om det läcker? :surp:
Håll jävligt noga reda på slangarna du lossar, av YTTERSTA vikt är att skydda systemet från föroreningar. Använd ALLTID skyddshattar till snabbkopplingar eller losskruvade slangändar.. :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Ercen  
#324441 Det måste jag införskaffa! Finns hattarna i olika storlekar eller är det standard?

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#324465
Ercen skrev:Det måste jag införskaffa! Finns hattarna i olika storlekar eller är det standard?

De finns i lika många dimensioner som det finns slangar/kopplingar.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#353520 Någon som vet va ms 38 an lastar i kubik ja lastar fullt med 4,50 längder
ImageUploadedByskogsforum forum1448534715.782528.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#353528 Så du kör också 4,5 meter :grin: jag tycker att det är en lämplig längd för kranen att hantera.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#353572 Ja jag tyckte de va en lagom längd. Blir ju lite kubik av de då vet du va ett lass rymmer som ett sådant man har på där ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

skogsbonne  
#353576 3 m slätt med grinden ungefär på en 4.2 h är ungefär 1 fub så 1.5-1.8 bör det vara på den där bilden

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Ercen  
#354485 Vad är värdeminskningen på en avestavagn? Någon som har erfarenhet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).