Sida 3 av 7

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: sön 22 feb 2015, 15:57
av svampbob
frequey skrev:Det är ju ett rätt stort moment som behövs vid stillastående med fullt lass. Inga problem på plan mark men om det är ngt framför hjulen så kan det vara att du behöver samverka med fyrhjulingen, se till att ha lågväxeln när det är mkt terräng. RUllarna/drivningen är förresten konstruerad att bara spinna om man kommer upp i för hög hastighet med gas från atvn, så va inte rädd för att använda atvn som hjälp, systemet sköter saker automatiskt.

Kan ju berätta om ngt som hände idag med våran ms38, detta är förmodligen inget vanligt då jag inte hört om det tiidgare... Infästningen för ramstyrningen i själva vagnen slets av. Gissa om man blir förvånad när man tror det första som ska gå sönder med ett sådan här ekipage är fyrhjulingen då den inte är riktigt konstruerad för att ha en flera ton tung vagn bakom sig. Resultatet är iaf ett hål i ramen där infästningen satt och på andra sidan är fästet helt enkelt intryckt. Kolvarna och slangar är nog hela iaf. Måste slitits över en tid då jag inte kan tänka på ett moment av dagens körning som skulle varit extra belastande men svårt att veta, kunde iaf köra ut vagnen från skogen. Intressant men jobbigt att se hur detta kan fixas!

Kan ju berätta en tråkig historia från dagens körning.


Det kom en uppdatering på ramstyrningen för ca 2 år sedan och tyvärr efter att jag hade köpt min. Ibland är det så att min ramstyrning inte orkar med men då brukar det ofta räcka att köra fram några decimeter.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: sön 22 feb 2015, 16:05
av frequey
Tror vi har den uppdaterade, aldrig haft problem att den inte orkat. Nästan för stark eftersom det gick sönder :smile: Vi kan köra ramstyrningen utan att aggregatet är igång (eldrift) iaf, vet inte men det kanske kom just med den uppdaterade versionen.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: sön 22 feb 2015, 16:08
av svampbob
frequey skrev:Tror vi har den uppdaterade, aldrig haft problem att den inte orkat. Nästan för stark eftersom det gick sönder :smile: Vi kan köra ramstyrningen utan att aggregatet är igång (eldrift) iaf, vet inte men det kanske kom just med den uppdaterade versionen.


Nej det är även el på min.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: sön 22 feb 2015, 16:09
av Lind560
Hoppas inte de händer på min vagn bara hålla tummarna

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: sön 22 feb 2015, 17:00
av anersimyra
svampbob skrev:
frequey skrev:Det är ju ett rätt stort moment som behövs vid stillastående med fullt lass. Inga problem på plan mark men om det är ngt framför hjulen så kan det vara att du behöver samverka med fyrhjulingen, se till att ha lågväxeln när det är mkt terräng. RUllarna/drivningen är förresten konstruerad att bara spinna om man kommer upp i för hög hastighet med gas från atvn, så va inte rädd för att använda atvn som hjälp, systemet sköter saker automatiskt.

Kan ju berätta om ngt som hände idag med våran ms38, detta är förmodligen inget vanligt då jag inte hört om det tiidgare... Infästningen för ramstyrningen i själva vagnen slets av. Gissa om man blir förvånad när man tror det första som ska gå sönder med ett sådan här ekipage är fyrhjulingen då den inte är riktigt konstruerad för att ha en flera ton tung vagn bakom sig. Resultatet är iaf ett hål i ramen där infästningen satt och på andra sidan är fästet helt enkelt intryckt. Kolvarna och slangar är nog hela iaf. Måste slitits över en tid då jag inte kan tänka på ett moment av dagens körning som skulle varit extra belastande men svårt att veta, kunde iaf köra ut vagnen från skogen. Intressant men jobbigt att se hur detta kan fixas!

Kan ju berätta en tråkig historia från dagens körning.


Det kom en uppdatering på ramstyrningen för ca 2 år sedan och tyvärr efter att jag hade köpt min. Ibland är det så att min ramstyrning inte orkar med men då brukar det ofta räcka att köra fram några decimeter.
Är marken hård i samband med tung last finns anledning att frigöra rullarna vid användning av ramstyrningen.. :o :o

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 24 feb 2015, 08:58
av Lind560
Hur mycket soppa drar era 13 ha motorer ? Jag har nästan fått igenom 30 liter på 2 dagar tycker de verkar mycket ca 16 h å motorn går ju inte hela tide. Men de kanske bara e nu när det är nytt

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 24 feb 2015, 09:19
av svampbob
30 liter är kanske vad jag gör av med på en vinter. När jag kör kranen så är det i princip på tomgång. Det är när jag kör med driften som det går bränsle så bränsleåtgången beror mest på hur mycket du måste köra med driften. Jag kör själv sällan mer än 100 m per lass.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 24 feb 2015, 10:16
av Lind560
Jag kan ju knappt inte använda driften som de e nu den går för fort de ska fixa så ja får i låg växel på torsdag

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 27 feb 2015, 07:42
av Lind560
Det ska tydligen finnas 2 olika drivmotorer vilka har ni å stannar era motorer någon gång om de går tungt det gör mina på låg växel. Någon som vet va de ska vara för tryck till till dom

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 27 feb 2015, 11:07
av Hema
Gissar att Avestavagnen har en god support, men svaret får du gärna publicera här.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: lör 28 feb 2015, 15:49
av Lind560
Fick hjälp av pajken idag

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: lör 28 feb 2015, 16:16
av svampbob
Har du nu fått ordning på driften?

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: lör 28 feb 2015, 16:58
av Lind560
Nej de ska byta drivmotorer det e de klena motorerna på nu det ska vara 200 cc motorerna så ska de gå

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 03 mar 2015, 19:41
av Lind560
Hema skrev:Gissar att Avestavagnen har en god support, men svaret får du gärna publicera här.

Hema det ska vara 200 bar till 13 hk motorn verkar inte som om min levererar de det är därför inte drivningen funkar som de ska

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 03 mar 2015, 19:48
av Hema
Lind560 skrev:
Hema skrev:Gissar att Avestavagnen har en god support, men svaret får du gärna publicera här.

Hema det ska vara 200 bar till 13 hk motorn verkar inte som om min levererar de det är därför inte drivningen funkar som de ska

Då hoppas jag att det kommer lösa sig för dig inom en snar framtid.