Sida 2 av 3

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 17:08
av clasandre
anersimyra så det är egentligen bara däcken som du tycker är dåligt?? :) för den går ju faktiskt ganska lätt att bytta ;) sen är inte bandsatsen jätte dyr heller om man jämför om man ska ha bra däck + de kedjor du tycker man ska ha ;)


men som sagt ska ta en sväng förbi återförsäljaren och titta lite :)

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 17:45
av anersimyra
Nja, snorkel kan man ju också vara utan. Vad jag menar är att ska du ha en arbetsmaskin är ju inte en dedikerad mudmaskin det första man tänker sig att skaffa. Ett bättre val är ju den nya vanliga 700, prova den så får du se, du kommer gilla den, riktigt lågt växlad, mycket bra markfrigång med originalhjul, en kanonfin koppling som verkligen SMYGER igång maskinen, motorn har ett härligt drag. Med bandsats på den maskinen kan du gå raklång under den om du är en smula dvärgväxt :mrgreen:

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 17:50
av skogssvinet
Uvskogen skrev:Kollade med kedjan till mina "big foot" däck, de har grova klackar. Och visst, de kostade ca 10k ink moms. Men har nu satt på Nyvabs kedja för 900 paret. Den har diamantmönster och lägger sig fint ovanpå klackarna. Får se senare i år hur det hela faller ut i praktiken. De breda däcken ökar bärigheten väsentligt på fuktig mark, så med kedjor på hoppas jag att få det allt! (Snö så gäller band för min del).

Annars så skulle jag nog valt en MudPro om jag skulle köpa nytt nu. Detta utifrån markfrigången i första hand och den låga lågväxeln i andra hand. Har kört AC nu i 5-6 år, och de funkar bra i skogen för mig som arbetsmaskin.

Kör man mycket med band på vintern så är en större motor än 500 att föredra som jag ser det efter flera års erfarenhet. Kommer köpa en minst 700 motor nästa gång.



Har dina ac gnisslat?

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 17:57
av skogssvinet
Joboy22 skrev:Jag testade arctic cat 700 innan jag köpte min grizzly. Den började ryka under provåket hos återförsäljaren, gjorde att jag fick en tankeställare i alla fall. Hastighetsmätarnålen darrade konstigt och hade fastnat på 10kmh, finishen kändes sådär. Sedan gillade jag inte den icke befintliga motorbromsen i nedförsbackarna. Angående dragkraft finns det mer än du kan använda på i princip samtliga märkesmaskiner,du har mer dragstyrka än vikt på fyrhjulingen,


Självklart kan man inte få ner alla hk i dom drivande hjulen. Men körningen blir inte så ryckig om man tex har en kärra efter och lite mer pulver i motorn. Avestavagnen har beskrivit det bra:

Räcker min 500cc ATV?
Ja, motorstorleken är av underordnad betydelse. I princip alla modeller med riktig lågväxel, oavsett motorstorlek och underlag, orkar slira när det går för tungt. De faktorer som avgör dragkraften är fyrhjulingens vikt, däckens mönster och om alla hjul driver. En starkare motor ger dock betydligt lugnare och behagligare gång vid körning efter väg då den inte behöver pressas så hårt.

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 18:13
av Uvskogen
skogssvinet skrev:
Uvskogen skrev:Kollade med kedjan till mina "big foot" däck, de har grova klackar. Och visst, de kostade ca 10k ink moms. Men har nu satt på Nyvabs kedja för 900 paret. Den har diamantmönster och lägger sig fint ovanpå klackarna. Får se senare i år hur det hela faller ut i praktiken. De breda däcken ökar bärigheten väsentligt på fuktig mark, så med kedjor på hoppas jag att få det allt! (Snö så gäller band för min del).

Annars så skulle jag nog valt en MudPro om jag skulle köpa nytt nu. Detta utifrån markfrigången i första hand och den låga lågväxeln i andra hand. Har kört AC nu i 5-6 år, och de funkar bra i skogen för mig som arbetsmaskin.

Kör man mycket med band på vintern så är en större motor än 500 att föredra som jag ser det efter flera års erfarenhet. Kommer köpa en minst 700 motor nästa gång.



Har dina ac gnisslat?


Japp! Lite bakifrån typ, men jag har vant mig nu, kanske bra som björnskrämma :lol: :lol:

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 18:20
av Uvskogen
Vill komplettera mig lite kring mitt första inlägg. Hade jag haft en mer "normal" mark så håller jag med "anersimyra" att en vanlig arbetsmaskin är att föredra. Men nu har jag det väldigt stenigt så markfrigång har alltid varit min prio 1. Det var ett starkt skäl för band när jag köpte dem, ökad markfrigång. Köper man en mudpro så får man ju lov att montera bort snorkel (så hydraulagget får plats), eventuellt byta däck och så. Dessutom så tror jag, oavsett kraftigare axlar, att det sliter på drivknutarna med de vinklarna som blir på mudpron. Men som sagt, med min prio så överväger markfrigången.

När det gäller Kedjan AB så var jag ytterst nära att beställa deras produkter. Tipset kom från "anersimyra" och vilket seriöst företag! Hur bra som helst att prata med. Skälet till att jag avtod var att jag är osäker på hur bra det blir med bigfootdäck och kedjor. PRövar därför någon säsong med de billiga från Nyvab. Funkar det som jag tänkt blir det Kedjans lilla traktorkedja (tror den hette så)

Re: arctic cat mudpro

Postat: ons 17 jul 2013, 23:45
av clasandre
jo det var väl markfrigången jag fastnade för mest då tror att den kan vara bra i våran väldigt varierande terräng men jag har inte så stor erfarenhet av fyrhjlingar så mycket väl att en vanlig 700 med 27-28 cm markfrigång funkar hur bra som helst sen blir det nog en prisfråga också men ska in och kolla med återförsäljare förhoppningsvis hinns det med nästa vecka! :)

men tack för att åsikter!

:)

Re: arctic cat mudpro

Postat: tor 18 jul 2013, 07:42
av halvproffs
Här i Hedesunda finns det kanske 50-tal 4-hjulingar och det är Can-Am, Polaris och Yamaha som dominerar totalt. Finns väl ett par kineser också. Artic Cat har inget bra rykte här. Vet dock inget mer om det.

Re: arctic cat mudpro

Postat: tis 31 maj 2016, 05:53
av Uvskogen
Ja nu är jag där igen, funderar på MudPro eftersom jag ska manuellgallra 10 Ha på lika många år. Skogen lika stenig och drygkörd som tidigare.
Så, någon som har erfarenhet av praktisk körning med MudPro och kranvagn i skogen? Tänker också, om markfrigången blir hög på atv men lika "låg" på vagnen som tidigare, vinner man ändå?

(Tänker mig att sätta på andra däck och köra med mina superkedjor "traktor spesial", dvs anersimyra typen)

Re: arctic cat mudpro

Postat: fre 03 jun 2016, 09:34
av mrvimek
Kolla på polaris 570 och du kommer att aldrig bada me maskin

Re: arctic cat mudpro

Postat: lör 04 jun 2016, 20:03
av dwurg
Är också intresserad av mudpron, efter vad jag förstått så är den längre än hjulingarna i orginalutförande. Vilket borde göra den lite klumpigare, å andra sidan så känns det som en fördel när man kör uppför. Verkar dock vara svårt att få något utlåtande om den så jag antar att den inte är så vanlig helt enkelt.

Re: arctic cat mudpro

Postat: lör 04 jun 2016, 22:30
av anersimyra
Uvskogen skrev:Ja nu är jag där igen, funderar på MudPro eftersom jag ska manuellgallra 10 Ha på lika många år. Skogen lika stenig och drygkörd som tidigare.
Så, någon som har erfarenhet av praktisk körning med MudPro och kranvagn i skogen? Tänker också, om markfrigången blir hög på atv men lika "låg" på vagnen som tidigare, vinner man ändå?

(Tänker mig att sätta på andra däck och köra med mina superkedjor "traktor spesial", dvs anersimyra typen)

Själv har jag i gångna veckan kört min " gammelpotät " i extremt stenig terräng. Jag var till en början mycket tveksam till om maskinen överhuvudtaget skulle ta sig fram, men med enbart TB kedjor bak fungerade det över förväntan, det var sällan jag behövde vagnsdriften. En 800 potatis har i vart fall framåt en riktigt fin lågväxel, bakåt är det som på de flesta hjulingar för högt växlat.

Re: arctic cat mudpro

Postat: mån 06 jun 2016, 09:03
av henrikett
Har haft mudpron i tre år nu å byter inte tillbaka. Hade en 700 före. Den blir lite knöligare iom längden men framkomligheten är överlägsen och komforten blir bättre. Sen är det ju inte fel med motorn heller (1000).

Re: arctic cat mudpro

Postat: mån 06 jun 2016, 09:26
av anersimyra
Att tanka en bensinhjuling är aldrig kul.. :sad:

Re: arctic cat mudpro

Postat: mån 06 jun 2016, 10:38
av mrvimek
Va då att tanka en fyrhjuling är inge kul ?