lör 13 jun 2009, 06:57#60857
Mickev skrev:4hjulingen är ju som du säger väldigt smidig. Visst kan man köpa tillbehör till dom... men man kan tillverka väldigt mycket själv också vill jag framhålla. Men har dock svårt att tänka mig att tillbehör skulle vara dyrare till en atv än en traktor.
Nu vet jag ju inte vad du har för nått att åka med i skogen (skummade snabbt igenom tråden men hittade inte dig) men de kanske går att förbättra din framkomlighet på billigare vis också.
för en 4-5000 får du en uppsättning regäla grovmönstrade terrängdäck, de gör väldigt mycket för framkomligheten. Du skrev att du hade en väldigt tung vagn, kanske vore läge att prova en billig lätt vagn istället? Visst får du inte samma framkomlighet som drivning på vagnen men säg att den vagnen är 100-200kg lättare än din nuvarande, då skulle du kunna lasta 100-200kg mer på varje lass men ändå inte få tyngre ekipage än du kör idag och dessutom sparat pengar på att köpa en lätt billig vagn.
Bara några små tankar från mig.
Jo du har rätt i det att hydraulkransvagnarna nog egentligen är för tunga för en fyrhjuling, tror det har diskuterat i en annan tråd här på forumet. Men jag tror inte den (xyz-vagnen) är tyngre än andra med hydraulkran. Problemet är snarare att atv-vagnar med hydraulkran nog alltid ska ha drivning om de ska användas i terräng som är kuperad eller tung på annat sätt. Har också noterat att den modell jag har numera säljs med drivning på från början.
Annars så har jag provat allt, till och med piggkedjor på alla fyra. Det hjälper lite, men är det blött så gräver fyrhjulingen ned sig ändå. Tidigare hade jag en vagn med linkran, den for jag fram med utan problem. Samtidigt så är fördelarna med hydraulkranen många, inte minst gripskopan som jag köpt till, har mycket nytta av den. Fast vagnen skulle jag aldrig köpt utan drivning idag.
(det där med
tillbehör blev lite fel, det jag menade är att utbudet av begagnat på traktorsidan är så mycket större och därmed billigare att hitta grejor, så tycker jag det ser ut på Blocket i varje fall)