ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 597558 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Qkeeper  
#58565 Hej!

Jag har en Yamaha Grizzly 700 med monster däck och en Kranman T1500 kärra med VK1500 på med en 3,0 Warn vinsch till! Fungerar utmärkt i skogen.
Senast redigerad av Qkeeper fre 08 mar 2013, 21:18, redigerad totalt 1 gång.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Qkeeper  
#58844 Här kommer även en bild på min Yamaha Grizzly 700 EFi med Kranman T1500 med VK1500.
DSC07684.JPG
Senast redigerad av Qkeeper fre 08 mar 2013, 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Fiat 4WD  
#59019 Dagens Ärade Forumkollegor!

Är det några som kan komma ut med den kunskap de besitter ang ATVer vore jag tacksam!
Frågeställningen är skenbart enkel;
Vilken ATV skall jag köpa å vicken vagn/kärra te den?
jag har redan en Fiat 4wd å en Mowi85 hhuggarvagn men detta blir lite för tungt på de blöta bitarna jag har. Jag har bl.a 2 st skiften där jag är tvungen att åka dryga 250 m tvärs över en mosse. Den frös inte ens till i vintras trots att det mesta bar bra då.

Iallafall har jag titta på några olika ATVer (Suzuki, Polaris, både 4-å 6-hjulig å Yamaha). Yahaman, 700 Grizzly är väl den som kändes bäst å mest hanterlig

Lite omdömen å åsikter å svagheter/brister/styrkor tack.
All tips är välkomma.

Anders.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#59025 [quote="Fiat 4WD"][/quote]

Ja till att börja med så vad gäller 4hjuling så säger säkert alla olika. Ta reda på hur maskinerna fungerar som med tex 4hjulsdrift å sådana grejer. Polaris tex har automatisk awd där den låser till drivning på alla 4 när det behövs, jag var skeptisk till systemet fram tills jag skaffade en Polaris för 1½år sen, nu måste jag säga att jag fått tänka om, funkar faktiskt finfint.
Så jag skulle rekomendera en Polaris då jag är nöjd med den, men de viktiga jag tycker du ska kolla på är hur deras 4hjulsdriftsystem fungerar och hur du vill ha det. Om möjligt så provkör maskiner också och se till att ha en bra återförsäljare.

En annan grej som jag tycker du ska tänka på det är att ha en hoj med stor motor i, detta gör att du kan smyga dig fram över myren men ändå alltid ha kraften direkt då du trycker på gasen om tex vagnen skär ner eller så. Det kan vara lämpligt för dig att även montera större men framförallt bredare däck för att få bättre bärighet då du ska över myren.

På din förklaring så verkar du ha rätt sank mark att köra på och då skulle jag rekomendera dig att hitta en timmervagn som är så lätt som möjligt men ändå klarar rätt stora lass. Detta för att kunna få med dig så mycket virke som möjligt över mossen på varje vända. Jag insåg i förra veckan att vikten varierar väldigt mycket mellan olika vagnar. Var å kände på en thule-vagn och insåg att den vägde både bly å järnskrot, en sådan kan man nästan köra fast med på mossen olastad. I jämförelse med min som man kan lyfta längst bak och bära runt utan större mankemang, thulevagnen orkade man inte enns lyfta upp dragstången på. Så för ditt ändamål skulle jag rekomendera en lätt vagn för att kunna lasta förhållandevis mycket. Ska du köra stora volymer virke hade du ju en riktig traktor istället.

Hoppas mina tankar kan hjälpa lite... eller förvirra ännumer? :-s

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Fiat 4WD  
#59077 Dagens Alla!
Å Hygglo, Micke!

Bra tips där, hade faktiskt inte ens tänkt på vagnens egenvikt, bara på lastförmåga.

Grizzlyn jag har provat hade 4Wd på en enkel, lättmanövrerad knapp och var, trots min ovana, lättköärd å jag tyckte den var smidig att krypköra med å bara skicka på lite gas så fort det kasade lite. Polaris upplevde jag som tyngre/mer svårsvängd, men grizzlyn vare en -07 å Polarisen en Bigboss (-96 -98?) så jämförelsen är kanske haltande.

Tack igen å jag återkommer när det blitt nån affär.
Ska kolla lite på Elmia oxå.
Anders

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Qkeeper  
#59114 t]
Senast redigerad av Qkeeper fre 08 mar 2013, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59124 Bara kloka råd så mer en fundering från mig. Har funderat på att köpa en "Canadapulka"/"Älgpulka" för att lunna där det är besvärligt att komma fram med fyrhjuling plus vagn (jag har väldigt tung vagn, en sån där med massor av "krims-krams" :lol: ). Skulle inte kanske fungera för dig som ska dra över en blöt myr. Den borde nog både flyta bra och glida lätt, även där det är ganska torrt men inte ren sten i varje fall. Borde kunna få med ganska mycket efter sån kan man tro och efter myren kan du ju kanske lasta om till traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59142 Man kan lunna med främre skotervedkälken mkt lätt.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#59145 Fiat 4WD:
Sedan slutet på 90talet har det hänt mycket, trots att polaris kör länge på sina modeller. Visst, polarisen är aningen tyngre än många andra maskiner men i skogen är den väldans smidig iom att den inte låser awd då det inte behövs. En atv med låst 4wd är i regel väldigt tungstyrd om du inte väljer en med servostyrning. Min polaris X2 (dvs 14cm längre hjulbas är standard modellen) är trots sing hjulbas smidig i skogen iom detta automatiska awd, så utvecklingen har gått framåt. Självklart säger jag inte att du SKA köpa en polaris eller nått annat, bara att du ska ta dig tid och jämföra dagens maskiner som är aktuella för just dig.

Ja det är lätt att missa att en vagn som väger 150-200kg extra faktiskt gör mycket om man ska åka på lös mark. I skog med fin och fast mark gör det mindre.

Qkeeper skrev att du kanske skulle fundera på mindre maskin men min erfarenhet för ditt "uppdrag" är att du bör ha en maskin med stor motor. Jag är en sådan som inte bara använder hojen som arbetshäst utan är även ute på atv-träffar/terrängkörningsträffar och är det på nått ställe man har nytta av en större motor så är det just på myrar och sankmark. Anledningen är att du har mycket kraft att trycka på med om det börjar gå tungt i sankmarken. Jag åker med 26" Swamplite som har ett mönsterdjup på 36mm, min maskin är en 500 och det är inga större problem att köra vad gäller motorkraften... tills man kommer till myrmark eller annan sankmark, då är 500 i minsta laget och ska du dessutom ha virke på en kärra bakom, ja jag är rädd för att du skulle bli lite besviken om du köper en maskin med för liten motor. Bara min erfarenhet som jag delar med mig av.

Jag satt och läste något test idag på jobbet som förvisso var 1 eller 2 år gammalt, men det handlade om vagnar till atver och där var generellt yamahas vagnar relativt tunga i jämförelse med flera andra märken, förvisso handlade det om flakvagnar och inte timmervagnar men kan ju vara en fingervisning om skillnaden mellan olika märken.

Som Qkeeper också säger, KÖP INGET kina-skit, du kommer att bli besviken, då är det bättre att köpa en 1 eller 2 år "gammal" märkesmaskin istället.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#59794 Ska hämta en -08(NY) Honda 500 FE med myran kranvagn + Radiovinch idag...Tips på detta ekipage ,tack om ni har :?:

Hälsningar ve-huggar´n

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#59900 Ja nu är första vedlasset hemkört med hondan, och det var längesedan jag kokade så mycket av ilska 😡 Lastar på halv 1/4 timmervagn och lägger i ettan och 4x4, sen beger jag mig uppför en ganska krokig smal uppförslutning ur en bäckravin. Kommer inte ens halva backen förrän det börjar slira PÅ TRE HJUL 😡

Finns det möjlighet att koppla förbi / om så det difflockar ?
Eller är det bara att byta ut Hondan mot en Suka el Polaris för att få 4x4 som drar på alla fyra när man tryckt på 4x4 knappen :?:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Qkeeper  
#59950 big foot hjul eller en fyrhjuling med diff lock på.. Men tycker ändå det är konstigt att du inte tar dig upp längre:S Måste vara rätt brant sluttning i så fall.. Ett tips är att redan innan du hugger leta fram och göra väg där du har bästa mäjliga framkomlighet.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#59958 Jag som trodde honda hade börjat ha spärr även på framaxeln nu. Men har dom öppen diff där fram är de inget man kan koppla förbi iom att de krävs att man låser diffen för att få båda hjulena att driva. Men det är knepigt att du inte kommer längre, iofs vet vi varken hur lång eller brant din backe är men ändå.

Där jag är och kör med polarisen med släp ibland är de riktigt brant å jäkligt emellanåt. Ofta 4hjulsdriften får arbeta iallafall och ibland har de hänt att jag behövt extra passagerare på racket där fram för att inte stegra över, trots baklastad vagn, men de är olika från ställe till ställe jag är och kör på.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Fiat 4WD  
#60045 Tackar för ALLAS tips!

Nä, ingen billig från Kina är ens med på planering.
Blir bara förbannat å fattig när (å inte om) det krånglar å går sönder.

Ang. äldre(läs sent 90-tal) eller nyare maskiner är jag helt på det klara med att utvecklingen är raskt på väg framåt.
ska allt jämföra likartade maskiner.

Motorstyrka... mjaa, än har jag aldrig haft nån maskin som var för stark... tralalla... å när det är lite bärigare mark så kan jag lasta mer :lol:

Märkesval är ännu inte gjort men jag har en bra och trevlig handlare som även har resrvdelar å verkstad i närheten å det betyder en del för mig.
Ska kolla lite på Elmia på fredag oxå.

Vi hörs!
Anders

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#60624
Mickev skrev:Jag som trodde honda hade börjat ha spärr även på framaxeln nu. Men har dom öppen diff där fram är de inget man kan koppla förbi iom att de krävs att man låser diffen för att få båda hjulena att driva. Men det är knepigt att du inte kommer längre, iofs vet vi varken hur lång eller brant din backe är men ändå.

Där jag är och kör med polarisen med släp ibland är de riktigt brant å jäkligt emellanåt. Ofta 4hjulsdriften får arbeta iallafall och ibland har de hänt att jag behövt extra passagerare på racket där fram för att inte stegra över, trots baklastad vagn, men de är olika från ställe till ställe jag är och kör på.



Ni får förlåta mig men fick reda på idag :sad: att duttar man bara till på bromsen så lockar den fram automatiskt :smile:
Så det blir test av det ikväll i samma bäckravin där jag vart ståeende första gången.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).