ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595561 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Brakbrakaren  
#734311
barbarossa skrev:
Ent skrev:
BM Buster skrev:Ska du ha en maskin att arbeta med i skogen så säger jag utan att tveka, välj en japan! Själv är jag inne på min andra Yamaha, den nuvarande Grizzly 700 -20 års modell med 20% nerväxling. Jag kör snö och i skogen med en driven kranman vagn. Den tidigare var en 07:a som var nerväxlad 10%. Skillnaden är stor och den är perfekt att smyga fram i skogen med.


Hur fick du till nedväxlingen, är det nåt variatorkit och varifrån köpte du det i så fall?

Det ända du behöver är 2 st shimsbrickor.en på 0.5mm och en 1.0mm innerdiam 20mm ytterdiam32. Kostar ca 5kr st på verkstadsbutik


Shimsade ner min Grizzly 450 -07 idag. Kan intyga att måtten stämmer. Lite besviken dock. Efter mycket läsning på nätet trodde jag att mirakel skulle ske. Kanske går maskinen på res vid plattan i mattan?! Nejnej

Shimsade 1,5 mm. 2 mm "sägs" vara max.
Testkörde utan vagn. Möjligen kryper man iväg lite lättare i starten annars märktes ingen skillnad. Ska prova med lass också.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#734312 450 är ju ingen raket 😉 nästa steg är väl byte av vikter i primär och fjäder i sekundär.kör själv kodiak 700 de har utväxling mer åt jobb hållet från fabrik än vad grizzly har

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Zxcvbn  
#767252 Köpte en Outlander 570 max PRO 2020 i förra veckan

Hoppas den funkar bättre än min förra Polaris Sportsman 570 2015, den var alltid sönder, var det inte drivaxlarna som gick av så var det A-armar som böjdes . Vilket skrot. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Andreas683  
#767604 Canam Outlander 570 Xu+ 2021. 40 timmar på den endast, men funkat kanon hittills. Litar mer på japsarna men blev såld på Canams komfort och styrka.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

edlundp  
#768052 Någon av er som kör Kodiak med Hydralvagn (med drivning)?

Jag funderar på en Kodiak 450 med en Kranman 1750-vagn, någon som har uppfattning om en 450 "räcker" för att köra en sån vagn?
ÅF-en hävdar utan tvekan att man ska ha 700 men samtidigt så vet man ju med säkerhet att hans agenda är lite annan än min så att säga.

Alternativet Honda Rancher 420 / Honda Foreman 500 är plan B.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#768053 450 räcker garanterat.shimsa variatorn så blir den ännu mera arbetshäst.vilken årsmodell tänkte du?finns några årgångar kodiak 450 som saknar difflås fram

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

edlundp  
#768054 Jag tänker en ny dvs -22 årsmodell med servostyrning. Fattar det som att servostyrning är mer eller mindre ett måste?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#768055 Servo är mycket trevligt 🙂

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#768070 Servostyrning är synnerligen praktiskt, speciellt när man ska precisionsbacka. Om du ska sälja eller byta lär det ju vara betydligt enklare med servostyrning än utan.

Om det är drivning på vagnen så spelar hjulingens motorstyrka ingen roll, och utan drivning är det ändå fästet som avgör.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#768071
edlundp skrev:Någon av er som kör Kodiak med Hydralvagn (med drivning)?

Jag funderar på en Kodiak 450 med en Kranman 1750-vagn, någon som har uppfattning om en 450 "räcker" för att köra en sån vagn?
ÅF-en hävdar utan tvekan att man ska ha 700 men samtidigt så vet man ju med säkerhet att hans agenda är lite annan än min så att säga.

Alternativet Honda Rancher 420 / Honda Foreman 500 är plan B.

Min första ATV var en Yamaha Kodiak 450, (minns inte årsmodell) ihop med en odriven hydraulvagn från Kranman. Anledningen till att jag sålde den, var att jag körde fast med vagnen, men det var inte ATV:ns fel, utan fel redskap i fel terräng. Maskinen fick inte ned kraften i backen. Jag har det för kuperat. Köpte en mindre traktor, men det blev aldrig att jag körde så mycket i skogen med den. Så det blev en Yamaha 550 med servo (mest värdefullt vid backning med vagn). Samt andrahandsvärdet. Iom att jag har skogen granne med huset, så kör jag med lunningvagn, alternativt kör jag jag med lunningvagn först o sedan plockar upp med timmervagnen,

Jag har svårt o se att du med driven vagn skulle ha några större problem. Kedjor kan också göra underverk. Jag vet inte vilken maskin en 450 eller 700 är bäst ur ett andrahandsvärde. Visst man vill gärna ha större, men då drar det mer soppa, men om jag hade låtit plånboken hade jag valt en 450, såvida det inte var någon viktig funktion som saknades. Man kommer långt med en 450 helt klart. Kanske kan vi bättre råda dig, när vi vet hur du hade tänkt utrusta din 1750-vagn. Vagnstyrning är en väldigt välvärd investering, dock vet jag inte om de erbjuda elektrisk sådan, utan du behöver ha på aggregatet isf. Sedan ska du ha snöbladet, så du har nytta av den på vinter. Traktorreggning? Samt skydd under, plast vs plåt, flyttbar vinsch, med trådlös fjärr.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Christian C  
#770029 CF Moto 520 L -22

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#770032 Sedär, en CF 😀 Blir intressant att få omdöme, framförallt om du ska nyttja den i skogen med vagn osv.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Christian C  
#770033 Ny timmervagn från Kellfri

Det är tanken 🙂 Men jag tillhör inte eliten som hugger 50-100m3 per säsong. Målet är runt 15m3 till mig och mor att dela på.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

jonko  
#816151 Canam 570 std utan servo och lyx, men med lite roligare däck och krängningshämmare borta.
Till och från skog går den typ, ibland att hjälpa något träd åt ett annant håll.
En 261 och en 550, den ena är bättre än den andra.
Lådan är egen konstruktion efter mina önskemål, sitter fast med 3st remmar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816156
1698427529_okt2023poarisbigbosssportsman570.jpg

Skaffade nyss tredje Polaris ATV;n i rad, nu med 6X6 och flak.
Ska bli intressant att ta ut den i skogen och plocka hem ved på dom blötaste
ställena där man inte kommer åt med traktorn under barmarkstid.
Den har winch fram och bak, servostyrning och framruta, mysig att köra med än så länge åtm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).