ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595529 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ganador  
#690487 Det beror ju mycket på hurudan terräng man kör i angående storleken. Jag som inte har drivning på vagnen skulle nog inte komma mig någonvart i min skog om jag skulle försöka mig på att smygköra. Bra fart och inget tvekande är det som gäller. Tror det är enklare att vinna på lotto än att hitta en plan yta att köra på i min skog.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Blomman62  
#690494
Blomman62 skrev:Har lite funderingar på att skaffa en ATV, har aldrig haft någon sådan tidigare utan jag har tyckt att min BM 650 tillsammans med skogsvagn och timmerkran har räckt bra. Anledningen till mina funderingar är att en ATV är lite smidigare och lättare att ta sig ut i skogen med om man ska göra lite enklare arbeten.

Har titta lite på Polaris och Yamaha, vad har ni för rekommendationer att ge och vad ska jag hålla koll på?


Efter lite funderande blev det idag en Yamaha Grizzly EPS SE -20 med stora skogspaketet och en timmervagn Pro. En Avestavagnen står på önskelistan men det får nog vänta ett tag. Tills dess får 650:n, Gisebon och FMV:n duga om timmer grip behövs. Har ju kört vajerkran förut så det ska nog funka det med.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#690499 Rekommenderar separat batteri till kranvinschen. Då slipper du slösa driftstimmar, puttrandes på tomgång bara för att tillverka ström. Biltema har fina batterilådor, och deras snabb-polklämmor gör batteribyte enkelt. 90 l murarbaljor är inte alls pjåkiga som förvaringsboxar fram och bak på hjulingen.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

djkj  
#698419 Även jag kör med en Yamaha Grizzly 700 från -16
Denna är traktor reggad.
Är väldigt nöjd med denna maskin, andas verkligen kvalite.
Sen har den en underbart mjuk och fin kraftöverföring.
Och med difflock på så vekrligen äter den sig fram.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

BM Buster  
#698494 Ursäkta dröjsmålet Ent, variatorkittet monterades före leverans o är yamaha´s eget.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

halvproffs  
#699294 1,5km att köra över sjön men vad gör det när vädret är så här fint.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

BM Buster  
#704898 Skogens egen autobahn!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

hfab  
#704905
halvproffs skrev:1,5km att köra över sjön men vad gör det när vädret är så här fint.

En polaris på polar is?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Pôta  
#709143 Suzuki King Quad 750 AXI 2010 med vinsch fram, hasplåtar men i övrigt original. Köptes in med väldigt få timmar på klockan och i gott skick för två år sedan och har sedan dess använts till vedkörning i skogen, och allt annat som behöver göras på och runt gården/skogen. Han har gått väldigt fint och är stark som ett djur, klart tillräckligt för vår användning. Jag valde en Japan eftersom jag under många år har haft väldigt goda erfarenheter av japanska fyrtaktsmotorer och växellådor. King Quad verkar inte vara något undantag från detta.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Låtsasbonde  
#714873 Kör en Cforce 450 med Vahva Jussi hydraulkran, Honda pump. Kranen sitter på en gammal vagn. Köpte även till hydrauliskt flak och gripskopa (tror jag det heter, till sand, grus och jord) från Vahva Jussi. Riktigt bra grejor. Stark som f-n! Lite dålig bild.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#728099
Ent skrev:
BM Buster skrev:Ska du ha en maskin att arbeta med i skogen så säger jag utan att tveka, välj en japan! Själv är jag inne på min andra Yamaha, den nuvarande Grizzly 700 -20 års modell med 20% nerväxling. Jag kör snö och i skogen med en driven kranman vagn. Den tidigare var en 07:a som var nerväxlad 10%. Skillnaden är stor och den är perfekt att smyga fram i skogen med.


Hur fick du till nedväxlingen, är det nåt variatorkit och varifrån köpte du det i så fall?

Det ända du behöver är 2 st shimsbrickor.en på 0.5mm och en 1.0mm innerdiam 20mm ytterdiam32. Kostar ca 5kr st på verkstadsbutik

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#728100 Får hem kodiak 700 esp 21 i morgon jag kommer att shimsa den med.billigt och enkelt att få ner utväxlingen lite.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#728108
barbarossa skrev:Får hem kodiak 700 esp 21 i morgon jag kommer att shimsa den med.billigt och enkelt att få ner utväxlingen lite.


Dum fråga, men är det primär- eller sekundärvariatorns fjäder som du shimsar?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#728112 Primär variator.finns ingen fjäder där man delar på variatorn tar bort yttre halvan och sätter ihop med shims bakom.finns säkert video på you tube.verktyg du behöver är vanlig hylserie momentskaft med långhylsa 22mm.muttern ska dragas med 135.5 nm.ps finns inga dumma frågor

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

barbarossa  
#728113 https://youtu.be/Z6mADgG8puQ.dra muttern med moment inte mutterknackaren.lås variatorn med verktyg eller spännrem

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).