ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595495 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#520127
hlb skrev:Har kört Yamaha, Suzuki, Polaris och Goes av varierande storlekar. Har bara ägt Can Am. Sett verkliga tester i dragförmåga och ruskigt brant backe i USA. Samtliga stora fabrikat var med men Can Am var överlägsen. Därför blev det Can Am eller Bombardier som den första hette. Körde Suzuki på tvådagarskurs i avancerad körning i Kopparberg, Skillnaden vid hög fart i terräng var enorm. Dock var det några år sedan. Goes 800 testade jag i fjor och den var rätt hygglig tyckte jag.
Kvaliteten på Can Am är nog något sämre än på japanerna.

Alltid intressant med andras erfarenheter. Jag har ägt en Yamaha kodiak450 & nu en grizzly550 och testat en Polaris 800 lite lätt, så man har inte så mycket erfarenhet. Har lite svårt för Polaris hugg när man vill finköra, men den har en riktig hastighetsmätare och säger till när det är dax för service. Yamaha blev en helt annan maskin efter jag bytte hjul. Kommer bli neddrevning vid nästa service. Skaffade beadlockfälgar för att kunna köra med minimalt däcktryck, men det suger kraft. Dock betydligt mycket bättre grepp i marken.

Jag kör oftast med någon vagn efter och då blir kanske inte alla tester rättvisa, när dessa nästan alltid sker utan vagn. Det är underbart med mjuk fjädring i terräng, men har man vagn sjunker det bara ihop. Skulle gärna sett en ATV med stel portalaxel bak.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#520130 Fick en liten ide.
Kan vi inte ta våra hjulingar på släp till gallringsdagarna, nya och fina eller gamla och fula, som min. Torbjörn fixar rep och en dynamometer eller annan traktorpullingliknande grej som blir tyngre efter hand. Så kan vi ju gå från snack till verkstad och kanske får jag äta upp allt jag sagt. Kan ju tävla i olika viktklasser så de små får chansen.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#520139
hlb skrev:Fick en liten ide.
Kan vi inte ta våra hjulingar på släp till gallringsdagarna, nya och fina eller gamla och fula, som min. Torbjörn fixar rep och en dynamometer eller annan traktorpullingliknande grej som blir tyngre efter hand. Så kan vi ju gå från snack till verkstad och kanske får jag äta upp allt jag sagt. Kan ju tävla i olika viktklasser så de små får chansen.

Haha, ja det va en spännande tanke.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#520143
hlb skrev:Kan vi inte ta våra hjulingar på släp till gallringsdagarna, nya och fina eller gamla och fula, som min. Torbjörn fixar rep och en dynamometer eller annan traktorpullingliknande grej som blir tyngre efter hand. Så kan vi ju gå från snack till verkstad och kanske får jag äta upp allt jag sagt. Kan ju tävla i olika viktklasser så de små får chansen.


Bra idé, men uppgiven nominell effekt i hp skulle vara ett bra sätt att klassindela.
Alternativt cylindervolym, då skulle min minitraktor på nästan 0,9 l hamna bland dom stora 1000 cc.

Gammal och ful är den men räds ändå inte ungtupparna i ren dragkamp, ratt mot styrstång. :mrgreen: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#520147 Du o dina traktorer... 🙂 Vi får ta med viktklasser, annars får vi inte ner kraften.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#520154
Hema skrev:Du o dina traktorer... 🙂 Vi får ta med viktklasser, annars får vi inte ner kraften.


Så sant, annars skulle dom tunga blötjärnskineserna få en fördel. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Markus  
#520353
Ent skrev:-17 eller - 18? Ingen aning om det är nån skillnad på dem i och för sig. Kul att höra vad andra tycker också så berätta gärna när du botaniserat lite mer 👍

Hämtade ut den i juni i år men den är tillverkad 2017-07

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#520391 Se där, då fick du den ett antal tusen billigare, grattis 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

mrvimek  
#520565 Äger en polaris 570 som ska sälja då ja ska köpa en can am :)!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#520611
mrvimek skrev:Äger en polaris 570 som ska sälja då ja ska köpa en can am :)!

Vad har fått dig på denna tanke?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Skogshuggarn  
#520672
mrvimek skrev:Äger en polaris 570 som ska sälja då ja ska köpa en can am :)!


Missnöjd?, eller är det bara "bytessjukan" som slagit till. :wink:

Vi är iaf väldigt nöjd med våran 570 och Polaris verkar satsa hårt på denna drivlina i flertalet modeller.
Det är tom så att jag funderar på att ersätta 800 6x6 "Bossen" med en 570, men tyvärr har man blivit lite bortskämd med "orken" i 800án.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Vilsten  
#524151 Det blev tillslut efter en ganska lång tids fundering en fyrhjuling för mig med.

Efter inte så lite letande lyckades jag tillslut hitta en begagnad traktor registerad som inte var moms smittad.

Det blev en Polaris 570 SP (2016). Och efter ett mycket trevlig besök hos @halvproffs blev det också en carlmans timmervagn med vajerkran. Än så länge är jag nöjd med ekipaget 😀

Bjuder på en bild ifrån röjskogen

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

halvproffs  
#524172 Vilsten var också en trevlig bekantskap och det skriver jag inte för att vara snäll.
Fick bla. reda på att hans första älg föll på passet vilsten.👍

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#524182 Den vagnen ska vara en av de bättre. 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

mattiaseng  
#527021 Kapar tråden lite. Har hittat en Suzuki kingguard 750 årsmodell 2012, 615mil för 75000
Låter det dyrt eller ett normalt pris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).