ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595508 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tokslut  
#474354 Googlade åt dig: "Engine Braking System (EBS)Standard"

Länk: https://atv.polaris.com/en-us/2014/big- ... -2014-atv/

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#474463 Det va vad som sas när den kom. Men den kanske inte har lika kraftig motorbroms som exempelvis Yamahan?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tokslut  
#474570
Hema skrev:Det va vad som sas när den kom. Men den kanske inte har lika kraftig motorbroms som exempelvis Yamahan?

då pratades det nog om ADCn för framaxeln, den sköter "motorbromsen" på framaxeln

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Initium  
#477283 hvordan er sikkerheten på disse små ATV maskinene ? Jeg har en ...13årig sønn som må begynne kjøre litt snart, og jeg har egentlig litt lyst til at vi skal kjøpe oss en ATV med tilhenger og kjøre ut litt ved og virke med. Men -jeg er skeptisk til sikkerheten på disse, er det veldig lett å velte med de, og er det andre ting jeg bør tenke på ? Vurderer egentlig en UTV / Ranger eller tilsvarende, men de er ganske dyre. Samme også med ACE modellene som har integrert veltebur.... enklere finne en vanlig ATV brukt...
Ser for meg traktorregistrert modell, så får toppfarten heller være lav... 40km/h er uansett nok...

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#477324 Bästa är väl att välja en inte för stor maskin (450cc brukar vara storleken under de stora), samt naturligtvis hjälm, me det viktigaste är väl utbilda hur man framför maskinen och vad som är dess svagheter/risker.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ferguson system  
#477331
Initium skrev:hvordan er sikkerheten på disse små ATV maskinene ? Jeg har en ...13årig sønn som må begynne kjøre litt snart, og jeg har egentlig litt lyst til at vi skal kjøpe oss en ATV med tilhenger og kjøre ut litt ved og virke med. Men -jeg er skeptisk til sikkerheten på disse, er det veldig lett å velte med de, og er det andre ting jeg bør tenke på ? Vurderer egentlig en UTV / Ranger eller tilsvarende, men de er ganske dyre. Samme også med ACE modellene som har integrert veltebur.... enklere finne en vanlig ATV brukt...
Ser for meg traktorregistrert modell, så får toppfarten heller være lav... 40km/h er uansett nok...


Da vil jeg anbefale en 6'hjuling, de er mye mer stabile og veltebøyle kan monteres på de.

Minitraktor er også et fint alternativ til en vanlig atv. De har både trepunkt og pto. Sånn sett kan de brukes til flere oppgaver enn en atv. Vil si du får mer for pengene med en minitraktor.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Initium  
#477333 Minitraktor er ikkenoe alternativ, vi har Avant og skal også bruke maskina til litt buskjøring !

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Olofzzon  
#478032 Här körs det Suzuki 750 , mycket nöjd med denna maskinen, kvalité! :-bd
Säkert många fler som kör Sukka här inne skulle jag tro :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Kime  
#487329 Som Suzuki återförsäljare så föredrar jag kvaliten på Suzuki, riktigt bra maskiner.

Men sprang på en begagnad Polaris Sportsman 800 -12 som jag slog till på, Har funkat kanon bra hitills. Utrustad med has plåtar och större skogsdäck, vinch bak/fram. Nästa köp blir en skogsvagn, eventuellt en Carlmans.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Fredrik Reuter  
#488845 Herregud! Denna tråd fyller 10 år idag!
Riktigt kul med en tråd som varit konstant levande så länge - keep up! :-BD #tb10

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#489334 Ja ibland vill det sig inte, tur man har vinsch och att maskinen är liten och behändig. Höll på att fara baklänges tillbaka i bäcken, blev lite hjärtslag men sedan bara komiskt. Däremot knakade det rejält runt axel/skuldra när jag bröt ner maskinen från att tippa bakåt... gjorde inte ont och inte nu heller, bara hoppas inte tråkiga följder kommer senare.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#489368 Lägga en trumma till sommaren, så lättare kommer över i fortsättningen?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#489401 Ja det kanske blir nån gång i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#489402
Hema skrev:Lägga en trumma till sommaren, så lättare kommer över i fortsättningen?

Kan bara hålla med, min första tanke. :-bd

Om jag nu inte förväxlar med någon annan, visst har det varit tillbud vid dikespassager tidigare. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#489403 Jag tror det är samma tillfälle du tänker på. Så underligt, allt händer samtidigt när det ska sätta sig på tvären... när man ser det komma ska man hålla sig lugn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).