Sida 2 av 3

Re: Avesta 4,2 H

Postat: sön 15 apr 2012, 20:27
av Uvskogen
micke 2 skrev: Har 12 hk motorn.Men den e tung å lyfta dit.


Kan du inte lyfta på med kran? Slangarna är väl långa nog för att hänga på sidan.

Re: Avesta 4,2 H

Postat: sön 15 apr 2012, 20:44
av micke 2
Tror inte kranen svänger så långt.Men man lyfter aggregatet ensam så det är inget stort problem fast de ä tungt.

Re: Avesta 4,2 H

Postat: sön 15 apr 2012, 21:44
av mozart2011
micke 2 skrev:Førsta gången jag hade på vagnen på min. Låg nestan på baken o gick inte styra ner de inte va någon vikt fram.Nu med det stora aggregatet styr den riktigt bra. Har 12 hk motorn.Men den e tung å lyfta dit.


Ser ut som min gjorde innan fjäderlåsningen ungefär. Vagnen såg fin ut! :smile:

Re: Avesta 4,2 H

Postat: mån 16 apr 2012, 17:24
av anersimyra
En undran som gjorde mig lite sömnlös i natt var försäkringsfrågan för vagnen. I garaget täcker min företagsförsäkring. Men hur fan blir det när man har vagnen efter hjulingen??. Normalt kan det vara svårt att få ut ersättning för tillbehör vid stöld eller skada på hjulingen.Släp efter bil är ju skyddat via bilens försäkring, men täcker hjulingens försäkring vagnen om man råkar "skrota" ekipaget???? 🤷‍♂️ 🤷‍♂️

Re: Avesta 4,2 H

Postat: mån 16 apr 2012, 18:26
av mozart2011
På traktor vet jag att försäkringen täcker te.x skogsvagn. Atv ingen aning!?

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tis 17 apr 2012, 19:23
av anersimyra
I dag inleddes montering av bakvagnslåsningen.För att kunna använda potatis original rostfria drivaxelskydd behövs lite modifiering.Delar av skyddet måste kapas samt ett nytt hål borras till det nedre a-armsfästet som ingår i satsen.Originalbultarna på det övre a-armsfästet ska användas att fästa en stor platta med, dock är bultarna ca 6-7 mm för korta. Det får till följd att original låsmutter inte låser, så där måste låsmuttrarna bytas till ett par lägre i metall, hoppas bara det är mm gänga.Den stora plattan fästs i nederkant genom hålen bredvid draget, hålen på hjulingen har dock samma diameter som bultarna varför dom måste borras upp, det går endast underifrån så eventuell hasplåt/plast måste lossas.Med hasplast var det enkelt att böja den och få dit borrmaskinen.Plasten måste sen monteras med längre skruv baktill vid draget.
Mvh Anders.

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tis 17 apr 2012, 19:30
av Blivande snickare
Med "potatis" utgår jag från att du menar polaris? :???:

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tis 17 apr 2012, 20:19
av anersimyra
Det är helt rätt, jag kör en Magnum Bonum eller en King Edward som dom lite elakt kallas ibland.
Mvh Anders.
Blivande snickare skrev:Med "potatis" utgår jag från att du menar polaris? :???:

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tis 17 apr 2012, 20:49
av totte
Kör du fast får du kalla den för sättpotatis 8)

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tis 17 apr 2012, 22:01
av anersimyra
:lol: :lol: :lol: :lol:
totte skrev:Kör du fast får du kalla den för sättpotatis 8)

Re: Avesta 4,2 H

Postat: ons 18 apr 2012, 18:22
av anersimyra
anersimyra skrev:Inte billigt för lite "järn". Men Avesta tillverkar ju riktigt fina tillbehör så det blir att beställa på måndag.Potatisen blev något låg fram trots att jag har lilla aggregatet utan elstart så det blir till att lägga på HD-fjädrar fram.

I dag monterade jag prylarna som hade en otroligt fin passform, har man dom rostfria a-armsskydden får man dock borra ett till hål i det nedre medföljande a-armsfästet, det var lite "meckigt" att få delningen perfekt så jag borrade det nya och det befintliga hålet 13 mm.

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tor 19 apr 2012, 16:16
av anersimyra
Den gamla vedvagnen blev "hjulingvagn" hydraulvagnen sitter med draget i vedvagnen så nu är det lagligt, släpvagnsbelysningen från "feltema" har en kabel som räckte precis.

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tor 19 apr 2012, 16:16
av anersimyra
Den gamla vedvagnen blev "hjulingvagn" hydraulvagnen sitter med draget i vedvagnen så nu är det lagligt, släpvagnsbelysningen från "feltema" har en kabel som räckte precis.

Re: Avesta 4,2 H

Postat: tor 19 apr 2012, 22:39
av Ekhagas trädfällning
Hur fort vågar du köra med detta ekipage?

Re: Avesta 4,2 H

Postat: fre 20 apr 2012, 08:52
av anersimyra
Ekhagas trädfällning skrev:Hur fort vågar du köra med detta ekipage?

Godmorgon, det är 30 som gäller i mitt fall för att vara laglig, 50 är i vart fall på rak fin väg inga problem.Dock är spårvidden på släpet där hjulingen står smalare än hjulingen så det är lite instabilt.Men jag ska bredda ut 10 cm på var sida för säkerhets skull.
Mvh Anders.