ATV och UTV i skogen
Bygger ramstyrning
tis 02 jun 2026, 19:02#911852Är det där original eller nått eftermonterat satt ju några brytare också vad går dom till ?

tis 02 jun 2026, 19:14#911855Elventilen..
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
tis 02 jun 2026, 19:21#911857
Verkar vara original. Står en massa på japanska på klistermärkena runt spaken osv..
En lägesbrytare påverkas när man drar spaken för trepunkten i topp. Åtminstone förut så var jag tvungen att ha den påverkad för att få hydraulflödet till kran. Var den opåverkad funkade inte hydrauliken bakåt alltså.
Sen sitter det två brytare på kolven som höjer/sänker ena lyftarmen (istället för vev, som på vilken gammal traktor som helst).
toker72 skrev:Är det där original eller nått eftermonterat satt ju några brytare också vad går dom till ?
Verkar vara original. Står en massa på japanska på klistermärkena runt spaken osv..
En lägesbrytare påverkas när man drar spaken för trepunkten i topp. Åtminstone förut så var jag tvungen att ha den påverkad för att få hydraulflödet till kran. Var den opåverkad funkade inte hydrauliken bakåt alltså.
Sen sitter det två brytare på kolven som höjer/sänker ena lyftarmen (istället för vev, som på vilken gammal traktor som helst).
TS
ons 03 jun 2026, 11:57#911888Här står lite om funktionen dock inte hur man lagar den https://www.tractorforum.com/threads/ne ... ion.58878/
ons 03 jun 2026, 15:05#911899
Tack för länken! Måste kolla om det är så att jag lyckats lägga i nåt konstigt läge på nån ratt. Är rätt säker på att jag provat alla lägen, men skadar inte att dubbelkolla.
toker72 skrev:Här står lite om funktionen dock inte hur man lagar den https://www.tractorforum.com/threads/ne ... ion.58878/
Tack för länken! Måste kolla om det är så att jag lyckats lägga i nåt konstigt läge på nån ratt. Är rätt säker på att jag provat alla lägen, men skadar inte att dubbelkolla.
TS
mån 08 jun 2026, 16:39#912142Såhär vart tillslut bulten som håller ihop det hela. Svetsad "bricka" undertill och sen vart det en m20 mot en tjock bricka på ovansidan. M30-muttern jag nämnde i nåt tidigare inlägg vart lite häftig till detta såg jag när jag fick hem dom..
Skapa konto
Skapa konto
TS
mån 08 jun 2026, 16:42#912143...och såhär ser det ut ihopsatt. Kolven saknas, då jag inte löst det hydrauliska än, men det kommer eftervart. Hela dragstången vart en aning längre än original med, men i detta fallet tror jag bara det är bra faktiskt.
Skapa konto
Skapa konto
TS
sön 14 jun 2026, 15:46#912354Har vart lite med det mesta sista veckan, men nu är det hydrauliska åtminstone provisoriskt ihopskruvat, så idag har jag och pojken tagit oss en liten provsväng i grannens skog och slingrat mellan träden. Oj, vad mycket smidigare det blir när man kan styra undan träd och annat som står ivägen för stödben och hjul! Riktigt kul faktiskt! Ska bli intressant att prova med lass också. 😊
Fick dock med mig några adaptrar för lite, så jag får skruva emellan just nu om jag vill köra nåt på trepunkten, men det ska fixas. Sen är det ju det där med elventilen kvar med... Just nu har jag tvångskört den manuellt direkt på ventilen då det är lätt att nå då den är skruvad precis bakom sätet. Måste också ordnas... 🤔
Men såhär långt är jag nöjd! Överdrivet sakta gick den inte heller, även om det hade kunnat gå aningen fortare om det skulle vara helt optimalt. Men i skogen går traktorn så sakta, så det gör inte så mycket. 😊
Skapa konto
Fick dock med mig några adaptrar för lite, så jag får skruva emellan just nu om jag vill köra nåt på trepunkten, men det ska fixas. Sen är det ju det där med elventilen kvar med... Just nu har jag tvångskört den manuellt direkt på ventilen då det är lätt att nå då den är skruvad precis bakom sätet. Måste också ordnas... 🤔
Men såhär långt är jag nöjd! Överdrivet sakta gick den inte heller, även om det hade kunnat gå aningen fortare om det skulle vara helt optimalt. Men i skogen går traktorn så sakta, så det gör inte så mycket. 😊
Skapa konto
TS
sön 14 jun 2026, 20:17#912363Kunde inte hålla mig, så jag var tvungen ut och testa lite i skogen. Några granstockar och några tallar som blåst av fick jag med mig hem. Oj vad knöligt det hade vart att komma till om man inte kunnat vicka på midjan lite! Och inte några problem med fullt utslag och lite pinnar på heller. Väldigt nöjd såhär långt!
Har jag lite tur, kanske jag får provsåga bandsågverket i veckan... 🥳
Skapa konto
Har jag lite tur, kanske jag får provsåga bandsågverket i veckan... 🥳
Skapa konto
TS
mån 15 jun 2026, 16:48#912395Ser kanon ut. Angående elventilen så kanske den går köra via vanlig strömbrytare och 12v och hoppa över original koplingsdosan men så enkelt kanske det inte är.
tis 16 jun 2026, 07:09#912407
Tack!
Jag tänker också att det borde gå att bara skicka ström direkt. Pratade med en kompis som dock sa att det eventuellt kunde vara fara för en bränd spole om man råkade skicka ström på fel kablar. Är ju fyra kablar in på samma ställe, så lite klurigt att veta vilka som är plus och vilka som är minus.. 🤔 Men det hade vart klart enklare om jag bara redde ut vilken kabel som är vad.
toker72 skrev:Ser kanon ut. Angående elventilen så kanske den går köra via vanlig strömbrytare och 12v och hoppa över original koplingsdosan men så enkelt kanske det inte är.
Tack!
Jag tänker också att det borde gå att bara skicka ström direkt. Pratade med en kompis som dock sa att det eventuellt kunde vara fara för en bränd spole om man råkade skicka ström på fel kablar. Är ju fyra kablar in på samma ställe, så lite klurigt att veta vilka som är plus och vilka som är minus.. 🤔 Men det hade vart klart enklare om jag bara redde ut vilken kabel som är vad.
TS
tis 07 jul 2026, 20:59#913123Nu har jag äntligen kommit en bit till!
Plockat bort både den gamla joysticken och ett gäng kablar som inte längre tjänar sitt syfte...
Skapa konto
Plockat bort både den gamla joysticken och ett gäng kablar som inte längre tjänar sitt syfte...
Skapa konto
TS
tis 07 jul 2026, 21:14#913125Det närmar sig...
Skapa konto
Skapa konto
TS
tis 07 jul 2026, 21:27#913127Cad. Cardboard aided design... 😁
Skapa konto
Skapa konto
TS
tis 07 jul 2026, 21:32#913128En praktisk liten låda som håller en liten knapp. Höger, vänster och återfjädrande mittläget. Precis vad som behövs.
Skapa konto
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).