ATV och UTV i skogen

Traktor A/B?

29 inlägg 1149 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Traktor A/B?

toker72  
Skogsola skrev:Så här lär det vara. Traktor B får gå i 50. Den ska besiktas efter fyra år och sen vartannat år. Besiktningen verkar vara dyr. Föräkringsmässigt är det så här. Trafikförsäkringen gäller oavsett vad du hittar på. Trimmar, kör obesiktat och på fyllan. Vagnskada bortfaller om du gjort något olagligt. Vad gäller stöld är det en gråzon men stjäls den ur låst garage kan ingen invända om den är obesiktad.

Har för mig att traktor B med abs bromsar får gå fortare men ej köras fortare på väg men är nog inget jag skulle satsa på om man ska köra i skogen.

Bengtssons
Användarvisningsbild

Åhser  
Davide82 skrev:Kommer inte åka strypt oavsett.

Säkert olika på olika maskiner, men är det enkelt att ta bort strypning menar du?

Jag köpte nyligen Traktor B reggad, går tillräckligt snabbt tycker jag.
Man får som nämnts här köra max 50km/h på väg, strypningen på min går in runt 62-65km/h

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#916146Ett känt fabrikat har det så vist ordnat så det är strypt respektive fullfart beroende på.vilken nyckel man hsr i låset.

Ent  
#916161Tidigare hade Can-am hastighetsbegränsningen på nyckeln, vet inte om det fortfarande är så? För övrigt så är 40 km/h nästan tillräckligt, 55-60 räcker gott och väl.
Traktorreggade har blinkers, speglar och släpvagnskontakt vilket är väldigt praktiskt och bra.

#916165Ett kinesiskt märke blev närmast okörbart med strypning. Det påverkade inte bara toppfarten utan även allt annat. Strypningen satt I tändboxen och kunden fick med den rätta tändboxen löst.

Användarvisningsbild

toker72  
Ent skrev:Tidigare hade Can-am hastighetsbegränsningen på nyckeln, vet inte om det fortfarande är så? För övrigt så är 40 km/h nästan tillräckligt, 55-60 räcker gott och väl.
Traktorreggade har blinkers, speglar och släpvagnskontakt vilket är väldigt praktiskt och bra.

Om man använder den till jobb som jag gör så är det sällan jag kör fortare än 40 kmh men om jag skulle köpt en lite roligare motorstarkare maskin för nöjesåkning då ville jag ha den ostrypt så det går åka på lite.

aho  
#916170Valde traktor A när jag bytte upp mig på ATV för ett par år sedan och har inte ångrat det. 40 km/h räcker till på skogsbilvägar och basvägar, men har heller inga körsträckor som är över tre kilometer. Som fordon upplever jag att ATV:er har för mjuka däck, för vek fjädring och för hög tyngdpunkt för att vara roliga att köra fort med på väg, på en basväg kan det vara roligt att blåsa på lite och då hinner det bli roligt långt innan 40 km/h.

Ent  
#916171Och det går säkert alldeles utmärkt att bli invalid eller död med en traktor a, framförallt om man är medelålders eller äldre. Om det dessutom är efter 16:00 en fredag/lördag är utgången given 😱.

Tralsmo  
#916172Det här är ju egentligen kanske ot i tråden men ja kommenterar ändå.

Ja köpte en Yamaha 660 grizzly ny 2006.
Den marchade strax över 100km med orginalhjulen enligt mätaren.

En gång körde ja faktiskt 70km me halvlass på en hydrualvagn kranman på en asfaltväg utan några konstigheter.

När däcken på orginalhjulen tog slut så köpte ja stora hjul med spacers (vet icke tum men stora är dom).
Nu vågar man inte köra 40km men ja kör sällan över 30 ändå.

De roliga är ju å köra i terräng (om man nu ska prata roligt) å då går de ju max 5km å inte ens de.

Användarvisningsbild

toker72  
#916173Har ett skifte som ligger ca 15 km bort har åkt atv dit nån gång då brukar jag ligga på 70 kmh det är inga problem alls och då har jag ändå ganska grova däck på min men det är fin väg dit.

Tralsmo  
#916174Troligtvis har ja obalans i dom stora hjulen så de är därför de woblar men sen blir ju gyrokraften på större dia ochså större men de där stör mig inte för ja bor mitt i min fastighet å har väl max 1.5km tills man är inne i terrängen på dom bortesta ställena.

Numera har man ju roligare saker å ta sig för än å köra fyrhjuling.

Ent skrev:Och det går säkert alldeles utmärkt att bli invalid eller död med en traktor a, framförallt om man är medelålders eller äldre. Om det dessutom är efter 16:00 en fredag/lördag är utgången given 😱.

Risken att avlida är nog större vid vältning med timmerlass och krypfart än att dynga av vägen i lite hög fart.

Hema  
#916210En snabbmanöver med en ATV i lite högre fart, kan sluta olyckligt.

Jag har idag en terrängreggad, men hade nog valt en Traktor A (T3A) , nästa gång, beroende på objekt o prisbild. Vill inte ha en T3B.

För några år sedan, så sa en motorcykelhandlare (Bike i Trollhättan) att det pratades om en ny registreringstyp. Tyvärr verkar inte det som om de kom fram till något nytt...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#916239Historiskt har traktor A haft förmånligare försäkring än de andra så den aspekten kan vara värd att beakta.

Det har varit lite blandade bud på hastigheten för traktor B men den får gå hur fort som helst men inte framföras fortare än 50km/h på väg. I terräng gäller terrängkörningslagen som gäller och då är det 70km/h som max.
När det gäller olycksrisk så är ATV ett typiskt fyllekörningsfordon och en groteskt stor andel av de avlidna eller allvarligt skadade var inte nyktra.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).