ATV och UTV i skogen

ATV köpråd. Tips?

30 inlägg 2130 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: ATV köpråd. Tips?

Freddan#1  
Freddan#1 skrev:Intressant!

Japp, alla säger att Honda är bäst alla kategorier. Och det finns en verkstad i närheten, allt annat finns långt bort.

Smart med dragkroksmontering! Måste vara busenkelt att montera på och av. Har aldrig sett det.
"Dumma" frågor:
- Hur ser man? Måste vrida på nacken eller går det att använda spegel?
-Behöver ett blad som går att justera från styret. Undrar om det finns?
-Sedan kommer frågan om hur bra det är att hjulen är först på snön, sedan bladet?
-Så klart att om man drar än skjuter på blir det lättare att köra och bättre framkomlighet (som en bakhjulsdriven bensinbil mot en framhjulsdriven, skillnaden är ju enorm vad gällande framkomlighet i snö och backar, har testat tillräckligt mycket. Framhjulsdrift är överlägset. Om man inte har 4-hjulsdrift så klart). ATV:n är 4hjulsdriven, men ändå kommer det det att vara lättare att dra än att skjuta på. Hur funkar det med blad bak rent praktisk, verkar svårt att manövrera? Eller är det lätt? Någon som vet?
Senast redigerad av Freddan#1 tor 12 feb 2026, 11:54, redigerad totalt 1 gång.

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Freddan#1  
#906356[

TS

alias  
Freddan#1 skrev:Intressant!

Japp, alla säger att Honda är bäst alla kategorier. Och det finns en verkstad i närheten, allt annat finns långt bort.

Smart med dragkroksmontering! Måste vara busenkelt att montera på och av. Har aldrig sett det.
"Dumma" frågor:
- Hur ser man? Måste vrida på nacken eller går det att använda spegel?
-Behöver ett blad som går att justera från styret. Undrar om det finns?
-Sedan kommer frågan om hur bra det är att hjulen är först på snön, sedan bladet?
-Så klart att om man drar än skjuter på blir det lättare att köra och bättre framkomlighet (som en bakhjulsdriven bensinbil mot en framhjulsdriven, skillnaden är ju enorm vad gällande framkomlighet i snö och backar, har testat tillräckligt mycket). Men hur funkar det med blad bak rent praktisk, verkar svårt att manövrera? Eller är det lätt?

Skulle tro att det som avses med dragkroksmontering är att du har ett diagonalblad fram med en balk under maskinen där bakänden av balken är förankrad i dragkroken. Har det så på en Yamaha Grizzly 450.

Är dock skeptisk till att ploga snö i större omfattning med ATV, då maskinen är väl lätt och bladen brukar vara fjäderbelastade (skonar konstruktionen vid påkörning av lägre fast hinder) så att de "nickar" om snön är för slaskig och tung.

Handskydd och handtagsvärme är helt klart att rekommendera.

Att öppna upp 5 km väg med ATV hade jag inte ens övervägt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Skog10  
#906364Mitt råd är att skippa frontmonterat plogblad och istället köpa en frontmonterad snöslunga. Plogning med blad fungerar bäst i början av vintern sedan måste man ändå ta till traktor för att få bort drivor om man plogar gårdsplan. Det blir också mycket backning och hissning av plogblad vid gårdsplansplogning. Det är i mitt tycke ineffektivt och man tröttnar, speciellt när är rejält kallt ute. Jag plogade med UTV och den var lite klumpig vid gårdsplansplogning, en 6x6 är nog ännu värre. Jag håller med om tidigare inlägg att regelbunden plogning av 5 km väg med ATV inte är något som kommer att fungera i längden. När det gäller maskinstorlek så fick jag rådet inför köp att gå upp till en med mer motorstyrka av en bekant som körde mycket tungt. Han körde dock mest väg medan jag har den som terrängfordon, vilket visade sig vara en ganska stor skillnad i användning då det precis som påpekats i tråden kan vara problem att få ned kraften i backen i terräng och vid vissa väglag. När jag tittade på ATV så var Hondan högst upp på listan i början, men jag kunde inte hitta någon som erbjöd provkörning och just då var förutom motorstyrka även markfrigång och pris faktorer. Det var väldigt svårt att motivera en Honda även om man köpte den för pengar från verksamheten när den var så pass mycket dyrare att man kunde få all extrautrustning man behövde med ett annat val och ändå ha rejält med slantar över för inköp av annan utrustning. Vilken märke som är bäst är svårt att säga och jag har inte undersökt alla och det beror säkert även på modell/tillverkningsår. I slutändan kanske det inte spelar så stor roll vilket märke man väljer av de etablerade så länge det går att få service i närheten. Eftersom det verkar som att plogning är det primära användningsområdet så skulle i alla fall jag ha snöslunga som högsta prioritet och därefter se vad man får för ATV inom uppsatt budget.

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906445Hej! Ja, det var lite slarvigt skrivet av mig... Jag menar att plogbladet är fortfarande framför ATV:n men istället för att ha det fäst endast i ATV-ramen så går det en "stång" under ATV:n som man kopplar fast med en vanlig dragkrokshandske på dragkroken. Det innebär att mesta kraften tas upp av dragkroken. Nackdelelen är att markfrigången blir lägre och du kan bli hängande i snön om du försöker ploga ut på lössnö. Jag har en vanlig diagonalplog, men skulle köpt en vikplog idag om jag körde sönder min plog. (Det finns vikplogar som är elektriskt justerbara,.) Jag kör oftast med ATV+plog, eftersom det går fortast (plogar 3 gårdsinfarter, parkering för 6st bilar, gårdsplan o lite annat på gården). Men när det blev som i början på året och vi fick 50-60cm på en natt - då funkar bara snöslunga. Att ploga 5km väg är långt, mkt långt. Det går, men du kommer frysa och har du normalt mycket med snö så är det som dom säger - förr eller senare behöver du få ut snövallarna, eftersom ATV:n med plog inte kastar ut snön och för det lär du behöva traktor, plogbil eller snöslunga till ATV:n...

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1771062736_89645825-origpic-8e8515.jpg

1771062736_89645825-origpic-59a3d7.jpg

https://www.gooffroad.se/tillbehor-atv/ ... 150cm.html

Svensktillverkad för rimligt pris, ser vettig ut.

#906548Det där är samma tillverkare & plog, som Honda tidigare hade som originaltillbehör . Exakt en sådan som jag har använt sedan 2007.

Användarvisningsbild

Rd 350  
#906550Köpte en ny Honda Rubicon -15. Har gått helt klanderfritt, inte ens bytt batteri.
Plogar en hel del snö med den vilket funkar utmärkt så länge det inte blir vallar sidan om vägen då måste man som tidigare nämnts ta till tyngre grejor... Nu efter ca 300 timmar börjar det märkas att däcken inter driver lika bra längre.
Köpte även kedjor men då skitar den ner sig nått alldeles dj-ligt i skogen!

Användarvisningsbild

Freddan#1  
Rd 350 skrev:Köpte en ny Honda Rubicon -15. Har gått helt klanderfritt, inte ens bytt batteri.
Plogar en hel del snö med den vilket funkar utmärkt så länge det inte blir vallar sidan om vägen då måste man som tidigare nämnts ta till tyngre grejor... Nu efter ca 300 timmar börjar det märkas att däcken inter driver lika bra längre.
Köpte även kedjor men då skitar den ner sig nått alldeles dj-ligt i skogen!

Verkar bra!
Några frågor.
Rubicon finns med 3 olika växellådor. Fotmanövrerat, knappmanövrerat, knappmanövrerat med automatläge.
Vilken har du? Vilken tror du funkar bäst snöröjning och körning i mkt kuperad skog?

Har du rak eller delad bakaxel?

TS
Användarvisningsbild

Rd 350  
#906796Jag har knappmanövrerad med automat, kör nästan bara i manuelläge. Delad bakaxel, tror bara Rubicon finns delad.

Användarvisningsbild

Freddan#1  
#906816Det rörigt med ATV marknaden tycker jag. Har tagit mig tid att kika ordentligt på de flesta olika, inte Kawasaki, hann inte. Inget från Kina heller, man vet inte med reservdelar.

Har provkört de intressanta: Suzuki, Can Am, Yamaha, Polaris.
Klart bäst snitt var Polaris. Gick bäst, mest maskin för pengarna.Bäst kvalitet. Bekvämast. En supermaskin.
Men gillade inte Cvt remkänslan med den silriga gången som alla hade. Det blir mindre kontroll tycker jag.

Till sist provade jag Honda 520. Den har inte cvt. Gick därför överlägset bäst att manövrera. Men det är lägre markfrigång och färre hk.
Beställde den ändå, fast med större fälgar för högre markfrigång och med annat avgassystem som ger mer effekt. Dyr som attan var den. Men den blir nog perfekt.

Tyvärr finns inga Honda bättre och nyare begagnade alls på marknaden, därför blev det ny. Märkligt. Folk behåller dem nog.
Det ligger ute liknande Honda som är 15-20 år gamla för 65-100' kr. Alltså mer än halva nypriset! Hur är det möjligt? Bättre är väl isf att köpa en ny Kina-maskin för samma pengar och med 4 års garanti.

Polaris en var dock fantastisk. Tänk om den fanns med växlar.
Senast redigerad av Freddan#1 sön 22 feb 2026, 13:30, redigerad totalt 1 gång.

TS

#906835Lycka till med maskinen! Nja, det är nog som med mig - det finns sällan någon egentlig anledning att byta Hondan till en nyare. Dels beroende på att Honda är konservativa med uppdateringar etc och dels beroende på att maskinerna håller bra. Håller med om att markfrigången inte är den bästa, men har du stel bakaxel, så kan du hänga på en rejält tung vagn utan att markfrigången ändras, vilket inte är fallet med en delad bakaxel och original fjädring.

Användarvisningsbild

Freddan#1  
Sigge skrev:Lycka till med maskinen! Nja, det är nog som med mig - det finns sällan någon egentlig anledning att byta Hondan till en nyare. Dels beroende på att Honda är konservativa med uppdateringar etc och dels beroende på att maskinerna håller bra. Håller med om att markfrigången inte är den bästa, men har du stel bakaxel, så kan du hänga på en rejält tung vagn utan att markfrigången ändras, vilket inte är fallet med en delad bakaxel och original fjädring.

Den har delad bakaxel. Finns även stel på 520 om man vill.
Säljaren sa att delad axel för vår steniga och kuperade mark blir bättre att ta sig fram med. Om tyngre släp får jag se till att tyngdpunkten inte ligger för långt fram.

TS
Användarvisningsbild

Åhser  
Freddan#1 skrev:Till sist. Jag provkörde även Can am Electric. Helt otroligt! Knäpptyst och stark. Fantastisk ATV. Högst markfrigång. Men vågar man köpa den? Can am bensin ATV har en granne och de tycker att den är inte jättebra, men ok ändå. Men denna electric verkade väldigt rejäl och potent.
Har kört el-bil i 5 år, två olika och är nöjd. Kommer aldrig att köpa bränslebil igen.
Men el ATV?

Jag har inte några konkreta råd att ge dig, men blir avundsjuk på dig som har lyckats få provköra Can-Am Outlander Electric! Jag väntade på att den skulle bli tillgänglig för provkörning här i Karlstad, men nu idag fick jag besked att Cubics butik i Karlstad upphör. :(
Har också kört Elbil i några år nu och tänker att elektrisk ATV skulle passa perfekt för mina behov. Fram till nu har det inte funnits några vettiga pålitliga alternativ från de större tillverkarna, Can-Am är först där. Kul att hör att de nu finns på riktigt, får man fråga var någonstans du provkörde?

BM Buster  
#910339Kör yamaha grizzly 700, för det mesta i skogen med hydraulvagn och har då bakaxeln stelopererad och får då både mkt hög markfrigång och stel bakaxel. Då slipper man problemet med att den sjunker ihop bak är de belastas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).