ATV och UTV i skogen

Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

43 inlägg 11445 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
axwell skrev:Inte bara våra beg. japantraktorer åker utan nummerplåt, det finns massor av äldre L70 som gör det.

Äldre L70 ska gå i 30 och då är de inte registreringspliktiga.

Bengtssons
Användarvisningsbild

JerryH  
Sigges skrev:Jag förstod att det skulle gå att Trafikförsäkra även en oregistrerad.
Gällande om jag skadar mig i skogen på den, som någon skrev, vet jag inte vad trafikförsäkring hjälper med. Där har jag min olycksfallsförsäkring

"Trafikförsäkringen ersätter om du eller din passagerare råkar ut för en olycka, till exempel om du kör in i ett träd eller om terrängfordonet välter. Vi ersätter även skadorna som du orsakat personer och andra fordon om du har krockat."

Men hur har du tänkt att göra med köpet? Ska du registrera det o dra momsen för att du ska använda den i verksamheten?

"En fyrhjuling som används på väg eller i terrängen ska vara registrerad och det krävs någon form av förarbehörighet.
Små fyrhjulingar avsedda för barn är undantagna om de kan anses vara Lekfordon, annars gäller samma krav för dessa som för de större fordonen.
Oregistrerade fyrhjulingar får endast användas inom inhägnat område."

Användarvisningsbild

Sigges  
#770636Ja, tanken är att köpa den på firman och dra momsen.

Att använda den privat som lekfordon är ju inte tillåtet även om den går att försäkra.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sigges skrev:Ja, tanken är att köpa den på firman och dra momsen.

Att använda den privat som lekfordon är ju inte tillåtet även om den går att försäkra.

Hur stort utbud finns det på oregistrerade fyrhjulingar med avdragbar moms? Det låter som en mycket liten kategori säljare som fått med sig maskiner som flyttgods och liknande och ändå har dem momsade i firma.

Användarvisningsbild

Sigges  
#770659På senare tid har jag sett flera till riktigt bra priser men de går direkt.

TS

Hema  
#770672Jag hade en oreggad tidigare, hade tur med att få den försäkrad, köparen hade inte lika lätt, trots samma bolag.
Så en försäkringsvarning där.

Användarvisningsbild

JerryH  
Hema skrev:Jag hade en oreggad tidigare, hade tur med att få den försäkrad, köparen hade inte lika lätt, trots samma bolag.

Men kommenterade inte försäkringsbolaget om hur den då fick användas eller liknande, eller de tänkte "vi kränger försäkringen, sen pekar vi på att han kört olagligt o vi slipper ersätta.. win win för oss!"?
För inhägnat område är ju rätt diffust...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770683Trafikförsäkringen är en utmärkt försäkring. Är den betalad så gäller den. Oavsett vad kunden hittar på. Övriga moment i försäkringen som stöld, brand osv kan bolagen ställa villkor för.

alias  
Skogsola skrev:Trafikförsäkringen är en utmärkt försäkring. Är den betalad så gäller den. Oavsett vad kunden hittar på. Övriga moment i försäkringen som stöld, brand osv kan bolagen ställa villkor för.

Började fundera på om det inte var markberedarens trafikförsäkring som skulle betala ut ca 300 miljoner kr efter Salabranden (eller det beslutet kanske överklagades?).

En normal ansvarsförsäkring brukar väl täcka belopp upp till 5-10 miljoner kr?

MVH
Alias

Elmhult  
anersimyra skrev:Existerar det överhuvudtaget oregistrerade ATV maskiner..🤔

Finns väl helt nya. Kawasaki har det iallafall. Det är väl en fråga om du ska ut på vägarna eller inte? I mitt fall skulle en atv aldrig se landsväg så varför betala för något som bara går i bitar i skogen efter en stund?

Användarvisningsbild

JerryH  
Elmhult skrev:
anersimyra skrev:Existerar det överhuvudtaget oregistrerade ATV maskiner..🤔

Finns väl helt nya. Kawasaki har det iallafall. Det är väl en fråga om du ska ut på vägarna eller inte? I mitt fall skulle en atv aldrig se landsväg så varför betala för något som bara går i bitar i skogen efter en stund?

Du tänker på Terrängreggade ATV, inte samma sak som oreggade.

Hema  
JerryH skrev:
Hema skrev:Jag hade en oreggad tidigare, hade tur med att få den försäkrad, köparen hade inte lika lätt, trots samma bolag.

Men kommenterade inte försäkringsbolaget om hur den då fick användas eller liknande, eller de tänkte "vi kränger försäkringen, sen pekar vi på att han kört olagligt o vi slipper ersätta.. win win för oss!"?
För inhägnat område är ju rätt diffust...

Jag fick den försäkrad likt en Vimek 101:a, om jag minns rätt, typ gårdsmaskin.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#770857Grannen köpte en oreggad för ganska många år sedan. Var det (är) en firma i Sundsvall som sålde oreggade?

Användarvisningsbild

JerryH  
#770858Men för att sammanfatta det hela:

Du vill köpa en ATV till firman, o dra moms på den. Men för att skatteverket inte skall förmånsbeskatta dig så vill du inte skaffa en reggad.
Så istället ska du köpa en oreggad (som endast får köras inom inhägnat område) och dra momsen genom din verksamhet för ett fordon som du inte får använda i verksamheten?

Och som första svar: Nej, skogen räknas inte som inhägnat område.

djkj  
#770861Smartast är att köpa en traktor-reggad ATV
Då är det inga problem att dra av momsen
Du kör lagligt på vägen
Och dom är billiga att försäkra eftersom det är en "traktor"
Tyvärr är dom lite dyrare, men på sikt så betalar det sig eftersom försäkringen är så låg.
dessutom så är andrahandsvärdrt högre på dessa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).