ATV och UTV i skogen

Slaghack

3 inlägg 388 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons

Slaghack

Pilleman  
#913085Hej på er! Har inte sett någon tråd som behandlar ämnet på länge så jag öppnar en ny.
Jag är i färd med att köpa en slaghack och har snöat in lite på en mindre modell som kan dras efter ATV. Min känsla är att det hänt en del de senaste åren och att kvaliteten har ökat något? För bara några år sedan hade jag skrattat bort ATV alternativet som alldeles för klent men jag har som sagt fått en annan bild på sistone.

Då till frågan: vad ska man köpa för att inte behöva meka i tid och otid?

Det rör sig om lite skogsvägar, och inte minst ca 4 ha äng. Ängarna betas av kor men då de inte äter allt vill jag kunna ”nolla” betesmarkerna och slå ner allt när korna betar klart i en hage. Samtidigt kunna sprida ut befintlig naturgödsel till viss del.

Har ni några tips?

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Slaghack

JAndersson  
#913106Hej,

Jag använder en betesputs / ruffklippare från Wessex för att betesputsa beten som våra hästar gått på. Har även slagit vägkanter. Modellen heter Wessex Country AT-110 och säljs av ett flertal återförsäljare i Sverige, bland annat ATV huset, https://share.google/P5Ts4Xj5hTNhPJ0Jf .

Priset är relativt högt, men du får också en simpel och robust maskin som torde hålla många år.

Re: Slaghack

Riga  
#913119Fick hem denna i veckan så bara provkört kort. Blir ingen golfgreen men det duger, verkar äta lite sly (10 mm) också.
https://www.atvhuset.se/redskap/slaghac ... nOQyUU6OeX
Valde den då den har Y-slagor och en Briggs and Stratton motor och var en av de lättare, 260 kg. Dessutom följde ett set hammarslagor med utan kostnad.
Vad jag förstått kräver Y-slagor mindre kraft - om de klipper sly bättre och hur resultatet blir verkar det dock vara delade meningar om.

Nöjd hittills vad nu det är värt.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).