tor 11 sep 2025, 12:49#893401Hej
Nybliven skogsägare (ca 15ha) och ny på forumet! Mycket intressant läsning här men kan inte hitta någon information om APGs timmervagn, någon som har erfarenhet av den? atvprylar.se har kampanj på kit med kran och vinsch som verkar förmånligt såvida vagnen inte är gjord utav kartong.
Tänker sätta dit ett batteri då jag inte vill driva vinschen från hjulingen, vad rekommenderar ni för batteri?
Tacksam för input!
ATV och UTV i skogen
APG Timmervagn och batteri till vinsch?
TS

tor 11 sep 2025, 15:29#893420Grattis till skogen. Den vagnen är nog samma som ATVHuset säljer. Jag lämnade mina synpunkter på den i den här tråden :
Köpråd/byggråd ATV-kärra
Instruktionen som följde med för ihopsätting var hopplös och direkt fel på flera ställen. Men till priset är jag nöjd, jag betalade 2021 ca 16k + moms. jag använder den fortfarande. Lycka till 🙂
Edit : Jag använder ett 60Ah marin/fritidsbatteri som jag hade över för winchen, har aldrig lyckats köra slut på batteriet under en dags jobb.
Edit 2 : Om dom som ATVHuset är snåla och endast skickar med en 10m syntetlina kan du uppgradera till 50'' (17m) här för 229kr, det gjorde jag.
https://www.amazon.se/dp/B09GXZHQ9M
Köpråd/byggråd ATV-kärra
Instruktionen som följde med för ihopsätting var hopplös och direkt fel på flera ställen. Men till priset är jag nöjd, jag betalade 2021 ca 16k + moms. jag använder den fortfarande. Lycka till 🙂
Edit : Jag använder ett 60Ah marin/fritidsbatteri som jag hade över för winchen, har aldrig lyckats köra slut på batteriet under en dags jobb.
Edit 2 : Om dom som ATVHuset är snåla och endast skickar med en 10m syntetlina kan du uppgradera till 50'' (17m) här för 229kr, det gjorde jag.
https://www.amazon.se/dp/B09GXZHQ9M
tor 11 sep 2025, 20:16#893459Köpte nyss detta på Batterionline
Exide Marine Leisure EP600 DUAL AGM Batteri - 12V 70Ah
Kom efter en del googlande fram till att det verkade bra med AGM-batteri. Och det ska vara Marin/fritid, inget startbatteri (bilbatteri).
Har bara testat ett par månader men verkar bra.
Exide Marine Leisure EP600 DUAL AGM Batteri - 12V 70Ah
Kom efter en del googlande fram till att det verkade bra med AGM-batteri. Och det ska vara Marin/fritid, inget startbatteri (bilbatteri).
Har bara testat ett par månader men verkar bra.
lör 20 sep 2025, 11:40#894139Kör man bara i plusgrader så har priserna på LiFePO4-batterier sjunkit rejält de senaste åren. De väger mycket mindre och tål urladdning ned till noll.
Kör man blybatterier så se till att de alltid är fulladdade när de inte används.
Kör man blybatterier så se till att de alltid är fulladdade när de inte används.
sön 28 sep 2025, 13:03#894796Vagnen ser väl helt OK ut, har ingen erfarenhet av den dock. Den enda eventuella nackdelen, som jag ser det, är att stolparna och dess infästningar i bankarna är i fyrkantrör. Om infästningarna är av runda rör så kan stolpen vrida sig åt sidan om det går för nära en trädstam. Med fyrkantig infästning blir det stumt tills stolpe eller infästning deformeras. Kanske ett ickeproblem, det är runt på min vagn så jag vet egentligen inte hur det beter sig med fyrkant. Klättrande boggie är att föredra, tänkte inte på hur den aktuella vagnen är konstruerad?
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).