ATV och UTV i skogen

Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

28 inlägg 6556 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#711702
1620043864_2021-05-03_14.03.07.jpg
Såg nu att det var en Bronco 3500 jag hade och så här ser det ut efter modifikation med 25 meter lina på rullen.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Ent  
#711704
toker72 skrev:
1620043864_2021-05-03_14.03.07.jpg
Såg nu att det var en Bronco 3500 jag hade och så här ser det ut efter modifikation med 25 meter lina på rullen.


Fräsigt! Och du tappar inte en massa kraft när du vinshar på kortare avstånd? Du bör ju å andra sidan vinna lite i hastighet. Frågan är, märker du nån skillnad på det ena eller andra jämfört med en vanlig 10-15 m lina?

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#711708 Klart man tappar kraft och vinner lite i fart men är nog inte så stor skillnad och det är inget problem vinschen drar i kull vagnen lätt och drar jag bakåt drar den maskinen med låsta hjul. Ska iväg till skogen i morn då blir det provkörning på riktigt har några hyffsat grova vindfällen som ska på.

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Livsnjutarn  
#718194
The Forrester skrev:Letar efter en winsch som har ca 20m, och som man kan ta hem ett o annat träd med, med fjärrkontroll. Någon som vet vad man kan hitta?


Jag söker också en vinch (1-2 ton) med 20-25 m lina och halka in på denna tråd.
Hitta du någon färdig lösning eller är någon slags modifiering enda alternativet?

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

jhe  
#718233 Hej
Har monterat en Weimer WE 700 funkar fint enda dryga är att man måste backa ut Wirén. Jämfört med el vinsch så är den bättre på allt..
Senast redigerad av jhe lör 03 jul 2021, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#718236 Den är väl hydrauldriven så då krävs hydraulaggregat. Den går väl bra mycket fortare än eldriven så den matar väl ut hyggligt fort ändå ?

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

jhe  
#718243 Kräver hydraulaggregat, går bra mycket snabbare än el så det är ok men jämfört med frikoppla så är det långsamt

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#718245 Fast är väl skönt slippa gå tillbaka och släppa frikopplingen synd de inte finns vinch som fixar de själv.

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

jhe  
#718250 Frikopplingen sköts med fjärrkontrollen, deras större vinschar har det

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

Livsnjutarn  
#718251 En stor hydraulvinch är säkert bästa alternativet och rymmer tillräckligt med lina men det jag söker är en smidig 12 Volts elvinsch som kan användas till olika ändamål. Både för båten på sommaren och i skogen på vintern. 🙂
Större elvinchar rymmer tillräckligt men blir då runt 25-30 kg med vajer.

Användarvisningsbild

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

toker72  
#718252
jhe skrev:Frikopplingen sköts med fjärrkontrollen, deras större vinschar har det

Vilket fabrikat ?

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

axwell  
#718253
toker72 skrev: jhe skrev:
Frikopplingen sköts med fjärrkontrollen, deras större vinschar har det


Vilket fabrikat ?


Ja vilken elvinsch ?

Avatar Fallback

Re: Winsch ATV för att winscha timmer, tips?

jhe  
#718255 vinschen jag har är hydraulisk och fabrikatet är Weimer, har ej sett någon elvinch som går att frikoppla men möjligt att det finns?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).