ATV och UTV i skogen

Vilken ATV är bäst i skogen

66 inlägg 66651 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Vardon  
#551011 Har för mig det blir böter. En bekannt blev tagen på vishan när han for upp och tankade.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

stektlök  
#551029 Varför krångla med chip. En suzuki kingquad 500 för ca 109 lax.
Då är det väl bättre å köpa suzukis 750 å ge 7-8 tusen extra å sen har du garantier kvar om du är rädd för det.
Håller med övriga som säger att inte köpa de billiga, dom har helt rätt. Japanskt är kvalite och säkert även polaris å canam.
Lycka till med kommande köp å lägg gärna upp bild efter ditt 1a lerhålsbesök [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#551041 Suzuki har jag funderat på. Men som jag förstår så finns de inte som traktor-reggade.
En sak som talar för traktor är att jag och sambon slipper ta förarbevis för terränghjuling.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

skogsbonne  
#551093 Åf ser inte om man mappat så ingen fara med garanti, vissa åf hjälper även till :wink:

Det som är mysigt med can-am är ju att det är v-twin vilket inte övriga är.

Work läget på nya can-am gasen går lika om inte ännu mjukare än en maskin med koppling, annars kan can-am upplevas ryckig om man är nybörjare innan man lärt sig hur man hanterar tummen.

Glöm inte att köpa till 3 års extra garanti om du väljer can-am, kostar endast 3-3500 kr :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#551685 Det visade sig att återförsäljaren jag trodde hade Kymco, Honda, TGB och Suzuki bara hade Suzuki och TGB ATV.
Honda var tydligen båtmotorer och Kymco mopeder.

Fick prisuppgift på 125000 kr inkl moms för en Suzuki King quad 750 med hasplåt och warn plogblad. Denna hade samma dimension som på hjulen som min nuvarande Kymco så kedjor behövs inte.

Vet inte om ÅF med Can an glömt bort mig.

Stämmer det förresten att Can am har dyra reservdelar? Det sa de på Suzuki ÅF.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#551730 Har aldrig köpt några grejor till Can-Ammen så jag har ingen uppfattning. Däremot kostar en topp till Yamaha 450 2005 ca 17 000, cylinder runt 5000, toppackning 500. Det var därför det blev försäljning i befintligt skick och en ny Can-Am.

Om man köper nytt med garanti och har lite tur ska man väl under överskådlig tid klara sig utan några större utgifter för reservdelar. Men, om man vill få nån slags överblick över kostnader kan man jämföra garantitider och vad det kostar att göra erforderliga servicar under tiden. Sen kan man väl förutsätta att märkesmaskinerna håller värdet bättre, men det är nog bäst att räkna på alla parametrar.

Eller så gör man som jag och de flesta andra, man köper det man fattar tycke för och så får man gilla läget vartefter utgifterna kommer. En oseriös ÅF bör förstås undvikas oavsett märke.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

skogsbonne  
#551830 Lyssna inte på vad en Åf säger om ett annat märke....

Inte behövt bytt någon än men eftersom can-am är så stora så finns det en uppsjö av eftermarknadsgrejer som oftast är bättre än org och billigare :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#554123 Nej att lyssna på en konkurrent är ingen bra idé men man kan ju alltid höra sig för.
Dock börjar man ju undra. Har frågat vad servicearna kostar på en Can am outlader. Har fått beskedet 3500-4000kr. Jäkla pris tycker jag. Yamaha och Suzuki ligger på 2-2500kr enl de uppgifter jag fått.

Har nu provkört en Grizzly och fått offert.

Yamaha Grizzly 700 SE
- Snöblad med fäste (Leja)
- Gränslägesbrytare till snöbladet.
- Hasplåtsats
- Variatorkit (10% lägre utväxling)
- Griper ATV kedjor fram+bak
Allt inkl montering

110 000kr +moms (137 500 inkl moms).

Har även fått pris på vinsch bak med radiostyrning (främre blir också radiostyrd med detta tillval) 6500kr +moms.

Är det bra pris tycker ni?
Behöver man vinsch bak? Fattar att det beror på men i vilka situationer är det bra?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

sveakatten  
#554125 Tja, i dag var jag glad att svärfar hade vinch bak också, åkte ut i snön och provade om den skulle fungera.
Men stod bara och tuggade, då var det fint att kunna vincha bakåt.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

stektlök  
#554136 Vinch ska man ha i båda ändar givetvis :)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#554193
stektlök skrev:Vinch ska man ha i båda ändar givetvis :)


I nödfall kan man dra framwinschens wire neråt och bakåt på undersidan av hjulingen, då kan man dra sig bakåt. Bara ett litet tips.

Frågan är väl också hur bakwinschen sitter fast? På min gamla Kodiak kunde framwinshen kopplas loss och flyttas till ett fäste på det bakre lasträcket. En fiffig lösning i och för sig, men jag undrade alltid hur mycket winschande det egentligen hade pallat för. Varken räcket eller dess infästning i chassit var ju speciellt kraftiga. Å andra sidan kanske en köpes original bakwinsch monteras direkt i själva chassit?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

ThOnOr  
#554213 Jag hade en yamaha grizzly 660 med en avesta vagn till som jag hade till att dra hem brännved där traktorn blev för stor. Var en underbar maskin med bra framkomlighet och gick bra att dra tungt med. Sen blev den tyvärr stulen och köpte en polaris sportsman 850, jämförbar med en "kina-fyrhjuling"... Elektrisk styrservo som rätt vad det är lägger av, växellåda som man måste vänta 5-10 sekunder på innan den byter mellan r och h. Blir groteskt varm vid variator/växellåda så plasten smälter. Ett helvete att starta då det är kallare än 0 gradigt. Har varit på verkstad flertalet gånger. Har nästan slutat använda den pga alla problem som uppstår :x

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554214 Annars har jag en 800 2010 potät på 63 Hp med 400 timmar på mätaren. Potatisen är utrustad med i stort sett extra allt man kan tänka sig, TB kedjor, helt oanvänd elektriskt vinklad plog, värmehandtag, ruta, HD fjädring runt om, rostfria drivaxelskydd och hasplats, skärmbreddare och en tums spacerbultar, HD styrlänkar som är helt nya då jag demonterade eftermarknadsservon och gick tillbaks till muskeldito, fina 27/10/12 och 27/10/10 på Starco plåtfälg, potatisen servades för ca 2 år sedan och garagerades. Avesta 4,2 H 2012 med möjligen 100 timmars körning på nacken, vagnen har ramstyrning och driv/bromsautomatik, säkerligen är det något jag glömt.. :???: jo..det ingår även en transportvagn i form av en Avesta 1300 vedvagn där potatisen lastas på vagnen och hydraulvagnen kopplas till ett drag på vedvagnen. Dragekipaget ser riktigt proffsigt ut men är förstås olagligt på allmän väg.. :-bd :ymparty:
1551474568_211b9e7b-9cb2-4198-8939-890d81e52807.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554215 Visst tusan, där sitter ju en grov potatisvinsch i framänden, i bak sitter en radiostyrd 2500 warn, och på Avestan finns förstås en radiostyrd hydraulvinsch.. 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554216 Ekipaget.. :-bd
1551475907_683c8ac6-2087-4c0d-bdc4-be85189198f1.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).