Bilar

Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

24 inlägg 11069 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Elias  
#113667 Rent teoretiskt så borde det inte vara något problem, vet flera som lägger en papp på en del av kylaren men inte hela. En nackdel är att i kyla så skulle din bil få någon hästkraft till eftersom insugningsluften är extra kall utan täckning, men det är ju ingenting man märker av.

Det går skitfint. På mercedes dieslar från tidigt 60 tal fanns jalusies inbyggt i fronten närmast kylaren, på mercedes kompakt och W123 fanns det som tillbehör att beställa överdrag till grillen för att hålla värmen.

Kanske är dags att sådant börjar finnas i tillbehörslistan igen hos alla seriösa bilmärken med snåla motorer.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Robertberg  
#113671 Ser inte riktigt hur det skulle bli problem genom att motorn närmar sig samma temperatur som den har på sommaren, men sen är jag inte heller expert på området..

Problem som skulle kunna uppstå är kanske isf att fläkten får då hårdare när det blir trögare att suga luft?

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

totte  
#113681
(jfr Tottes kommentar ang. byte på var det Renutten?).


Nä det Opel Astra '93 1.6.

Problem som skulle kunna uppstå är kanske isf att fläkten får då hårdare när det blir trögare att suga luft?


En fläkt som inte kan suga går lättare. Om man har en liten fläkt och täcker för intaget så varvar den upp. Dessutom är det väl måttlig chans att fläkten går alls i de här förhållandena. Sen är det ju inte kylaren som gör att det tar tid, förutsatt att termostaten är OK. Dels är ju hela motorn kall, sen brukar man köra kupéfläkten hårt när man nyss har startat. Gör förvisso ändå skillnad om man täcker för så att fartvinden inte kyler motorrummet direkt.

Jag brukar ställa om reglaget för att återcirulera kupéluften till hälften eller lite mer då kör den inte lika mycket kalluft genom värmepaketet. Det hjälper till en del. Annars har jag märkt det här, min första vinter med dieselbil, första riktiga nackdel jag har funnit jämfört med mina tidigare bensinare.

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

masterchief  
#113704 Har inte de flesta moderna common railare en extravärmare som automatiskt går igång när motorn inte har rätt drifttemp?
På våran Kuga går dieselvärmaren igång automatiskt, likaså på H8an(iofs tillfälligt ur funktion).
Volkswagen hade tidigare elpatron som gick och stöttade in, vet inte hur de senare årsmodellerna är bestyckade.

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

axwell  
#113710 Efter ett helt gäng Citroënbilar, så erfar jag att de inom vissa områden fortfarande är lika speciella som Tottes 2cv.
Kommer inte ihåg hur det var med 4wd-BX -90 men troligen hade även en eller flera plastbitar som skulle tryckas fast i luftintaget under det som tidigare hette stötfångare. Xantia hade 1 st, C5 1 st C5II 2 st, skulle tro att även dagens C5 har extra kylarmaskering.
Det är inte bara för att snabbare få varmt i bilen, utan främsta anledningen är att förhindra att vevhusventilationen fryser. Om det händer och man har tur så trycks oljan upp genom oljestickshålet och motorn skär, eller så går trycket genom växellådan så då kostar det..............!

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Robertberg  
#113719 Jag tänkte förstås på traktorer, fel av mig.

Jag får tacka för klargörandet om kylfläkten. Dumperns kylare brukar jag täcka för nu på vintern, och där går fläkten hela tiden, oavsett om det är +30 eller -30. Nu behöver jag inte oroa mig för att täcka för den i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

totte  
#113767
masterchief skrev:Har inte de flesta moderna common railare en extravärmare som automatiskt går igång när motorn inte har rätt drifttemp?
På våran Kuga går dieselvärmaren igång automatiskt, likaså på H8an(iofs tillfälligt ur funktion).
Volkswagen hade tidigare elpatron som gick och stöttade in, vet inte hur de senare årsmodellerna är bestyckade.


Inte på dieselnutte i alla fall, det är till att lira med värmereglagen lite så går det rätt hyfsat, men när det var nära 30 så var det lite knappt, det medges. Dieselvärmare har jag inte. Vet att VW har haft elpatron och möjligen har på smådieslarna i alla fall. skulle kännas som lite oroligt med batteriet tycker jag, men dom har kanske uppgraderat generatorn på dom.

Axwell: Jag hade två Citoën GS på 70- 80-talet, dom var luftkylda. Där var det till att sätta full täckning på grillen på vintern, följde med nån plastgrunka som såg ut som en tunn madrass, som man knäppte fast med några knpppar med fjädrande krokar. GS motorn var en fyrcylidrig efterföljare till 2 CV:n kan man nog säga. Värmen räckte i Småland, inte i Umeå.

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115380 Det är INTE bra att täcka för kylaren på CR motorer med avgaskrav. Det sitter givare på insuget som mäter temperaturen på insugsluften efter intercoolern och jämför det värdet med yttertemp givaren. Ligger värdet utanför tolerans så kan den inte justera inprutningen tillräckligt för att klara avgaskraven. Resultatet blir att den drar av effekten och går i nödkörning. Kan inte svara på hur det är med motorer som har lägre avgaskrav, om de reagerar likadant.

Kan gå att täcka en bit men som sagt lite marigt är det. En extravärmare är medicinen annars, en liten luftvärmare värmer effektivt upp en hytt.

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

bmbamse  
#115401 Ja, jag tycker världen och framför allt miljömupparna är fantastiska!

På Jobbet åker vi citroen berlingo, diesel självklart. Vet ej om dessa är common rail, har inte haft intresse nog att kolla... Men de går billigt, makalöst lättstartade även i sträng kyla, och håller värmen uppe i vinterkylan med en vebasto-värmare. Har inte reflekterat över det förrän jag läste pcrNiklas inlägg ovan...

Så alltså, man bygger en snål, hyffsat miljövänlig spis som klarar "tuffa" avgaskrav, och så petar man i en vebasto för värmens skull, som osar som en kallstartad Volvo T-22 med diesel i tanken... Och DET ska vara miljövänligt!? :surp:

Kan någon försöka få mig att förstå det här?

PS. Jo, jag har en T-22:a som jag provade att köra på diesel, men jag lade raskt ned projektet... DS

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115408 Extra värmare har inga avgaskrav på sig, så de får lorta ner lite hur som.
Det enkla svaret är regler som så mycket annat.

Håller med dig i att miljömupparna kan ha ett något lustigt tänk många gånger. Kanske inte alltid fokuserar på de bitarna som verkligen skulle göra nytta. Men det är en helt annan diskussion.

Men angående motorer så tycker jag det är bra med högre euro klasser, framförallt för min arbetsmiljö. Man märker ju knappt av avgaserna på en CR motor jämfört mot en äldre radpump.

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

totte  
#115434 Är bara att hamna bakom en gammal Merca-diesel en stund så inser man att det hänt lite grann på senare år.

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Elfving  
#115582 Jag tycker egentligen att det är än värre att hamna bakom en 70-tals bensinare... Bensindoften är ofta högst påtaglig.

Dessutom så förbrukar dieselmercan (motorerna OM615-OM617, dvs 220D till 300D i W123-karossen) som minst strax under litern. Om man tänker efter så kommer man sällan upp över 100 km/h och motorerna var helt klart effektsvaga med dagens mått betraktat. Däremot så är dessa gamla motorer föredömligt driftsäkra och på så vis före sin tid. Fanns taxibilar som körde 75000 mil med samma motor.

Allt var inte bättre förr... Problemet med att behöva tillsatsvärme för att hålla rutorna rena etc är ju dessutom bara aktuellt på våra breddgrader så i det stora hela är common rail-tekniken ett lysande exempel på att få mer för mindre. Tänk om hela Europa fortfarande skulle köra runt med samma förbrukningssiffror som gällde på 70-80-talet, det blir en rackarns massa oljetankers det.

Är medveten om att detta blev lite off-topic.

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

totte  
#115594 Håller helt med, motortekniken har utvecklats mycket både för bensinare och dieslar. Vad dieslarna gäller så är ju förändringen otroligt stor vad gäller karaktären. Även relativt starka dieslar var ju väldigt sega i accelerationen förr. Nutidens CR-dieslar är rena krutpaket och för sådär hälften av bränslet.

Sen är det ju alltid ett dilemma att när man ökar effekten i förhållande till motorstorleken så blir påfrestningarna högre och risken för sämre livslängd påtaglig. Det understryks också av den ständiga jakten att spara vikt, möjligen är det senare en större orsak till sämre hållbarhet. Och problemet med värmen är ju lite knepigt, att man lyckats efektivisera motorn såpass att förlusterna inte räcker för att värma bilen är ju egentligen ett stort framsteg, men då måste vi alltså i stället tillföra extra energi för uppvärmning i vårt klimat.

Tror jag skall sätta in en braskamin i min :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

bmbamse  
#115602 Nu var det ju inte att motorerna blir effektivare som jag reagerade på... Det är ju bara en fördel enligt mitt sätt att se på saken; mer mil / dl bränsle! Det jag tänkte på var snarare allt detta ståhej i stort om miljöbilar, nybilspremier och annat, och önskemål från "staten" att förnya bilparken osv. Jag undrar jag hur många gram oförbrända kolväten moderna dieslarnas stödvärme släpper ut / år... utan att veta så tippar jag på att det nog är ganska mycket, utslaget på total drifttid. Jag är ej heller emot denna stödvärme =) -Den håller mig varm på jobbet! men jag är förvånad över att miljömupparna inte har kommit på detta ännu också...


totte skrev:
Tror jag skall sätta in en braskamin i min :lol:


Snacka om mysfaktor! det finns ju såna trevliga braskaminer för pellets! Då kan man ju ha pelletsförrådet bak i skåpet och kaminen sprider en go värme från passagerarsidan... :lol:

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115609 En kompis uppväxt i Kilafors, berättade att när han åkte skolbuss till skolan.
Så fanns en vedkamin fastskruvad längst bak i bussen som eldades för värmen, vintertid.
Och detta var 1970 tal

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).