Willeryr skrev:bgl skrev:Det här är en lång tråd som många tyckt mycket i.
Som alltid vid köp av beg bilar som kan ha jobbat hårt så är det det enskilda fordonets skick som avgör.
Alltid viktigt att kontrollera under bilen, inte bara diverse spår av markkontakt och rost utan även bromsar och hjulupphängning. Helrenovering av bromsar på en pickup kan kosta många 10000-tals kronor. Varning för äldre Ford med framhjulsupphängning som knappt går att renovera för mindre pengar än bilen är värd.
Visst är det så!
Jag är van att både köpa och reparera begagnade bilar. 🤓
Undrade mer kring om ni hade erfarenheter och tips kring vissa modeller. Specifika modellers styrkor, svagheter osv.
Gällande Coloradon så håller jag med om att de verkar bekvämare och eventuellt lite biffigare i ram. Men blev avrådd dessa pga att de lätt rostar mycket och på märkliga platser dessutom.
Har en granne med en cheva avalanche som är riktigt risig både i rost och kablar som vittrat! 😥
Önskar att S10an/coloradon var bättre kvalitet än de verkar vara - då hade jag direkt köpt en sån... 👍
bgl skrev:Vill inte skrämmas men du har väl kollat under oljepåfyllningslocket så det inte finns oilsludge?
bgl skrev:Vill inte skrämmas men du har väl kollat under oljepåfyllningslocket så det inte finns oilsludge?
Mettämies skrev:Taro/Hilux är riktigt höga från fabrik så den behöver inte vara höjd. Samma med gamla king cab 720, ser ut som att man lyft karossen fast de är original.
Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).
Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).
Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.
Känns mer som en SUV än en arbetsbil.
Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]
Ent skrev:Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).
Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).
Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.
Känns mer som en SUV än en arbetsbil.
Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]
Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.
Willeryr skrev:Ent skrev:Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).
Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).
Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.
Känns mer som en SUV än en arbetsbil.
Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]
Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.
Ingen aning om vilken motor det är. isuzu d-Max från 2017 (gammal bil för att vara hyrbil? Avis)
Ser ingen betäckning på motor, se bild.
Idag har jag kört den på 0,85l/mil men då bara vid körning i 80-90km/h. Min körning när jag snittar 1,1/mil består i 16km landsväg (90kmh) ca 5km stadskörning och sedan samma 16km hem. Inga kallstarter.
Willeryr skrev:Ent skrev:Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).
Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).
Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.
Känns mer som en SUV än en arbetsbil.
Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]
Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.
Ingen aning om vilken motor det är. isuzu d-Max från 2017 (gammal bil för att vara hyrbil? Avis)
Ser ingen betäckning på motor, se bild.
Idag har jag kört den på 0,85l/mil men då bara vid körning i 80-90km/h. Min körning när jag snittar 1,1/mil består i 16km landsväg (90kmh) ca 5km stadskörning och sedan samma 16km hem. Inga kallstarter.