Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 305010 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

JörgenO  
#679135 Nissan av år 04 har stora problem med ramlager så kolla att det är åtgärdat om du köper en sån

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679217
Willeryr skrev:
bgl skrev:Det här är en lång tråd som många tyckt mycket i.
Som alltid vid köp av beg bilar som kan ha jobbat hårt så är det det enskilda fordonets skick som avgör.
Alltid viktigt att kontrollera under bilen, inte bara diverse spår av markkontakt och rost utan även bromsar och hjulupphängning. Helrenovering av bromsar på en pickup kan kosta många 10000-tals kronor. Varning för äldre Ford med framhjulsupphängning som knappt går att renovera för mindre pengar än bilen är värd.


Visst är det så!
Jag är van att både köpa och reparera begagnade bilar. 🤓
Undrade mer kring om ni hade erfarenheter och tips kring vissa modeller. Specifika modellers styrkor, svagheter osv.


Gällande Coloradon så håller jag med om att de verkar bekvämare och eventuellt lite biffigare i ram. Men blev avrådd dessa pga att de lätt rostar mycket och på märkliga platser dessutom.
Har en granne med en cheva avalanche som är riktigt risig både i rost och kablar som vittrat! 😥
Önskar att S10an/coloradon var bättre kvalitet än de verkar vara - då hade jag direkt köpt en sån... 👍


Här är några fler synpunkter på Colorado:
https://www.edmunds.com/chevrolet/color ... agesize=50

Annars kanske Isuzu D-Max? Vet inte vad de ligger i för pris. Ärligt talat är jag skeptisk till en 20 år gammal japansk pickup efter att ha ägt 2 äldre King-Cab (D21) och en Isuzu Campo -01 för 10 år sen, Isuzun var ifs riktigt frisk men den var importerad från Italien. Ramarna brukar rosta hejdlöst och det verkar vara oavsett märke, kolla noga att flaket och hytten ligger i linje...Med det sagt så är väl inte hög kvalitet amerikanarnas styrka, det är inte merca-känsla i knappar och reglage direkt, men delarna är billiga och allting finns att köpa till dem. Hade Colorado funnits med dieselmotor hade jag köpt en direkt, fast jag inte ens behöver en pickup egentligen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#681793 Var på väg att köpa en rostfri, underredsbehandlad s10 med 13000 mil, men det istället blev det oväntat nog en VW Taro (hilux) från 1991 som jag slog till på! 🙃
Helt rosfri i ram (dock rost i skärmar på flaket..), 3 ägare och fullservad. Känns som en helt ny bil maskinellt och gissar att den nån gång höjts, annars var det väldigt bra markfrigång från fabrik!
Riktigt nöjd än så länge! 😀

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bgl  
#681813 Vill inte skrämmas men du har väl kollat under oljepåfyllningslocket så det inte finns oilsludge?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

halvproffs  
#681834
bgl skrev:Vill inte skrämmas men du har väl kollat under oljepåfyllningslocket så det inte finns oilsludge?

Blir det just nånting på en sån gammal motor?
Har för mig att det drabbade nyare motorer med mera "miljöanpassad" förbränning.
Min Passat var nästan igengrodd av koks så på den byttes även oljetråget och motor spolades "ren".

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#681888
bgl skrev:Vill inte skrämmas men du har väl kollat under oljepåfyllningslocket så det inte finns oilsludge?


Som jag förstått det så är dessa motorer inte drabbad i någon större utsträckning av det (22R-E), men jag såg inga symptom på något sånt heller.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681896 Taro/Hilux är riktigt höga från fabrik så den behöver inte vara höjd. Samma med gamla king cab 720, ser ut som att man lyft karossen fast de är original.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#681902
Mettämies skrev:Taro/Hilux är riktigt höga från fabrik så den behöver inte vara höjd. Samma med gamla king cab 720, ser ut som att man lyft karossen fast de är original.


Ok. Hur som så är det trevligt med markfrigången! 😎

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

JörgenO  
#681907 Tjusig! 🙂

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#686678 [img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).

Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).

Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.


Känns mer som en SUV än en arbetsbil.


Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Ent  
#686992
Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).

Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).

Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.


Känns mer som en SUV än en arbetsbil.


Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]


Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#687068
Ent skrev:
Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).

Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).

Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.


Känns mer som en SUV än en arbetsbil.


Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]


Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.


Ingen aning om vilken motor det är. isuzu d-Max från 2017 (gammal bil för att vara hyrbil? Avis)
Ser ingen betäckning på motor, se bild.

Idag har jag kört den på 0,85l/mil men då bara vid körning i 80-90km/h. Min körning när jag snittar 1,1/mil består i 16km landsväg (90kmh) ca 5km stadskörning och sedan samma 16km hem. Inga kallstarter.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Ent  
#687079
Willeryr skrev:
Ent skrev:
Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).

Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).

Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.


Känns mer som en SUV än en arbetsbil.


Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]


Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.


Ingen aning om vilken motor det är. isuzu d-Max från 2017 (gammal bil för att vara hyrbil? Avis)
Ser ingen betäckning på motor, se bild.

Idag har jag kört den på 0,85l/mil men då bara vid körning i 80-90km/h. Min körning när jag snittar 1,1/mil består i 16km landsväg (90kmh) ca 5km stadskörning och sedan samma 16km hem. Inga kallstarter.


OK, tänkte ifall den har 3-litersmotorn. I kombination med automatlåda är det väl inte den mest bränslesnåla konfigurationen, men 2.5 kanske inte är mycket bättre. Jag frågar eftersom Kingcab - 01an lär behöva ersättas innan rosten börjar tugga på allvar. Eller så får den vara kvar till det bittra slutet, det lär väl finnas batteri-pickisar på några år...

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#687105 OK, tänkte ifall den har 3-litersmotorn. I kombination med automatlåda är det väl inte den mest bränslesnåla konfigurationen, men 2.5 kanske inte är mycket bättre. Jag frågar eftersom Kingcab - 01an lär behöva ersättas innan rosten börjar tugga på allvar. Eller så får den vara kvar till det bittra slutet, det lär väl finnas batteri-pickisar på några år...[/quote]

Nu har jag ju inte haft några nyare pickuper tidigare, som framgår här i tråden, men av min erfarenhet av den här isuzun så rekommenderar jag den inte - även kvaliten i stort på bilen känns låg. Skulle tro att de flesta andra alternativ är bättre. Tror också på helt eller delvis eldrivna arbetsbilar rätt snart! Man ser ju redan nu hur VW låter ABT bygga om sina caddy och transporter till el. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687145
Willeryr skrev:
Ent skrev:
Willeryr skrev:[img]För den som funderar kring ny isuzu så kan jag meddela mina erfarenheter efter att ha fått en som lånebil när nu min Taro är på verkstad (parkeringsskada).

Nackdelar: Mycket trögare styrservo, låg markfrigång, liten lastyta för att vara pickup, plastig interiör som känns som om den är från 2010, svårnavigerad stereo/mediaenhet, ingen halvljusautomatik!? Drar 1,1L/mil vid snål landsvägskörning (automat, diesel).

Fördelar: går bra i högre hastighet, relativt tyst inuti. Ser ganska fräck ut i fronten.. skönt med dieselvärmare men det är ju inte isuzus förtjänst.


Känns mer som en SUV än en arbetsbil.


Jag saknar min vw Taro/Hilux!! 😥 [/img]


Vilken motor satt i låne-Isuzun? Vilken årsmodell var det? Tänkte ifall förbrukningen varierar mellan olika motorer och årsmodeller.


Ingen aning om vilken motor det är. isuzu d-Max från 2017 (gammal bil för att vara hyrbil? Avis)
Ser ingen betäckning på motor, se bild.

Idag har jag kört den på 0,85l/mil men då bara vid körning i 80-90km/h. Min körning när jag snittar 1,1/mil består i 16km landsväg (90kmh) ca 5km stadskörning och sedan samma 16km hem. Inga kallstarter.


Är förbrukningen från färddatorn så kan det slå rätt mycket åt båda hållen. D-Max brukar vara snålast av japsarna. Ifs vet jag inget om en såpass ny D-Max, de kan ju ha lagt till en massa avgasreningsgrejer som drar upp förbrukningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).