Bilar

Bil i verksamheten

46 inlägg 7870 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bil i verksamheten

Broddan  
#814093 Jag har scannat igenom forumet gällande bil i verksamheten, men jag har en del frågetecken som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut.

Förutsättningarna ser ut enligt följande.
Avståndet mellan boendeorten och skogen är cirka 8 mil enkel resa.

Det finns ingen farmartank på fastigheten utan bränsle till sågarna, traktorn osv behöver transporteras.

Intäkter för året finns att köpa en bil för runt 300´ ex moms.

Som jag förstått det så kan jag köpa bilen för de tillgängliga pengarna, men jag kommer inte kunna göra avdrag för allt direkt, dock momsen. SÅledes gör firman ett överskott som läggs på toppen av min lön från förvärvsarbete, 200´ då jag kan göra avdrag med 30% första året.

Får jag göra avdrag för resa till och från skogen i en bil som ägs av firman?
Firman är skriven på boendeorten.

Hur kan man lägga in inköp av liknande storlek så skatten blir så låg som möjligt, eller är det privat ägande av bilen som gäller även i dessa fall när man har en bit till sin skog?

TS

Re: Bil i verksamheten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Broddan skrev:Får jag göra avdrag för resa till och från skogen i en bil som ägs av firman?

Nej, du får inte göra avdrag från bostaden till fastigheten.

Tralsmo  
#814218 Mangan har rätt.

En bil du köpt bil i verksamheten kan du ju inte göra avdrag för privat om de nu va de du menar.
Du får ju redan göra fulla avdrag i verksamheten för den.

Avskrivningsmässigt har du helt rätt.
Momsen får du dra om de är en pickup eller lastbil.
Alltså om du har luft mellan hytten och lastutrymmet.
Ingen vanlig personbil eller typ hantverkare bil där lastutrymmet och hytten är ihop. Ex vis en Ford connect eller vw transport.
Mellanvägg räknas som en vanlig bil , ej möjligt att dra moms.

Har du en bil i verksamheten så måste du föra körjournal på den för att kunna bevisa att du bara kör i tjänsten.
Annars kan du åka på en rejäl smäll privat.
Tror inte Skatteverket prioriterar de just nu men blir de revision får du dra upp stora plånboken

Användarvisningsbild

anersimyra  
#814226 Har du ett AB så behöver du äga en privatbil som är körbar för att slippa förmånsbeskattas för företagsbilen..🤑🤑🤑

Tralsmo  
anersimyra skrev:Har du ett AB så behöver du äga en privatbil som är körbar för att slippa förmånsbeskattas för företagsbilen..🤑🤑🤑

Jo de är helt rätt av anersimyra.

Min svåger råkade ut för den chiten å de blev dyrt.

Ja har enskild firma.
Min revisor påpekade för några år sen.att de räcker för mig att sambon har bil.
För säkerhets skull hadde ja de tills revisorn påpekade de.
Nu har ja bara veteranbil privat.

Igrunden är de ju så att ja har bara tjänsteärende.
Skulle de va så att myndigheten anar att ja tittar in i nåt privatärende så går de överstyr

Användarvisningsbild

Williamm  
#814244 Har liknande undran. I enskild firma, vad är bäst att göre med bilen då? Ha den i firman eller privat. Kommer behöva köra ca 70% av milen i jobbet.

Användarvisningsbild

Göt  
#814245 Har blivit så att det är bäst att ha bilen privat, skriva körjournal och göra avdrag för arbetsresorna i företaget

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:Har liknande undran. I enskild firma, vad är bäst att göre med bilen då? Ha den i firman eller privat. Kommer behöva köra ca 70% av milen i jobbet.

Jag hade bilen skriven i min enskilda firma mellan åren 1990-2014 och betalade aldrig någon förmånsskatt under den tiden. Men hade Skatteverket gjort en kontroll så hade det nog blivit fattighuset..🤣 Jag vill även minnas att årsmodell och utrustning räknas in när man bestämmer storleken på förmånsvärdet. Men låt säga att du har bilen på den enskilda firman och inte kör mer än hundra mil privat per år så är det förstås bara fördelar att ha bilen i verksamheten.

Användarvisningsbild

JörgenO  
Williamm skrev:Har liknande undran. I enskild firma, vad är bäst att göre med bilen då? Ha den i firman eller privat. Kommer behöva köra ca 70% av milen i jobbet.

Kör du mer än 100 mil per år så kommer du att behöva betala förmånsskatt på bilen. Din Audi kan du tyvärr inte ha som firmabil. Att föra körjournal ter sig (för mig) vara outsägligt tråkigt, likaså att hålla reda på alla dieselkvitton. Jag hade min pickup på enskild firma i fem år men jag tröttnade o bytte ner mig till en gammal Subaru istället.

Användarvisningsbild

Williamm  
#814260 Ser ut som om att det är bäst för mig att ha den privat och dra milavdrag. (eller vad det nu heter)
Tror familjebilen går ca 1000mil om året (rullar från att börja på 34 till 35) Och jag tror jag kommer köra mer än det nu och mest på/ i firman
Att föra bog på milen i jobbet efter trippmätaren har jag inget emot, skriver ju ändå timmarna i en bok. Men vanlig körjornal vill jag helst slippa...
(Ja, hugger som F-skattare nu om någon undrar.)

Användarvisningsbild

Williamm  
JörgenO skrev:

Kör du mer än 100 mil per år så kommer du att behöva betala förmånsskatt på bilen. Din Audi kan du tyvärr inte ha som firmabil. Att föra körjournal ter sig (för mig) vara outsägligt tråkigt, likaså att hålla reda på alla dieselkvitton. Jag hade min pickup på enskild firma i fem år men jag tröttnade o bytte ner mig till en gammal Subaru istället.

Tack!
Kunde nu inte ha navaran privat då? Den måste väl varit "bättre" än subarun.
Frågar för att jag hoppas kunna byta upp mig till en pickis om något år. (Så det blir ju tvärt om)

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:Ser ut som om att det är bäst för mig att ha den privat och dra milavdrag. (eller vad det nu heter)
Tror familjebilen går ca 1000mil om året (rullar från att börja på 34 till 35) Och jag tror jag kommer köra mer än det nu och mest på/ i firman
Att föra bog på milen i jobbet efter trippmätaren har jag inget emot, skriver ju ändå timmarna i en bok. Men vanlig körjornal vill jag helst slippa...
(Ja, hugger som F-skattare nu om någon undrar.)

Det är ju tillåtet att föra körjournal med papper och penna vilket ger ett ganska generöst utrymme för att kunna räkna in privatkörningen i verksamheten..🤑🤑🤑🤑🙂

Tralsmo  
#814276 Råda i det här är inte lätt.

Du skulle nog kunna ha Audin som firma bil William.
Men risken att skattemyndigheten skulle vilja titta på det är nog hög.
Att ha en bil som passar verksamheten är nog mindre risk för de.

Att föra körjournal tycker inte ja är några problem.
Trippmätaren använder inte ja för den glömmer man lätt å nålla.
Ja skriver mätarställningen.
Räkna ut körda mil behöver man ju bara göra om man ska debitera uppdragsgivaren för körda mil.
De verkar ju märkligt nog vara väldigt ovanligt i skogsbranchen.
Körjournalen är ju bara ett verktyg för att kunna redovisa för skattemyndigheten var man varit och om de är sannolikt att ärendet varit i tjänsten.

Själv kör jag knappt 3500mil enbart i tjänsten å inga privat mil.
Att ha den privat å ta ut ersättning från firman vore ju ebberöds bank.
Även om man inte får dra momsen på bilen så är de ju giltigt att dra momsen på bränsle , reperationer å underhåll.
Dessutom betalar man ju med oskattade pengar.
Firman får ta värdeminskningen med oskattade pengar.

Den privata ersättningen man kan ta ut skattefritt privat av firman har ju i många år varit så löjligt lite som 18.5.
Man kan plocka ut mer om man vill men då blir de ju beskattning på dom överskjutande pengarna.
Hur de faller ut kontra förmånsvärdet på firmabil vet ja inte för ja har aldrig gjort så.

Ja har ju blivit arbetsgivare nu.
Enligt avtal så ska en anställd ha 37kr milen i ersättning om han kör med egen bil.
Det som är över 18.5 skall ju beskattas.

alias  
Tralsmo skrev:Råda i det här är inte lätt.

Du skulle nog kunna ha Audin som firma bil William.
Men risken att skattemyndigheten skulle vilja titta på det är nog hög.
Att ha en bil som passar verksamheten är nog mindre risk för de.

Att föra körjournal tycker inte ja är några problem.
Trippmätaren använder inte ja för den glömmer man lätt å nålla.
Ja skriver mätarställningen.
Räkna ut körda mil behöver man ju bara göra om man ska debitera uppdragsgivaren för körda mil.
De verkar ju märkligt nog vara väldigt ovanligt i skogsbranchen.
Körjournalen är ju bara ett verktyg för att kunna redovisa för skattemyndigheten var man varit och om de är sannolikt att ärendet varit i tjänsten.

Själv kör jag knappt 3500mil enbart i tjänsten å inga privat mil.
Att ha den privat å ta ut ersättning från firman vore ju ebberöds bank.
Även om man inte får dra momsen på bilen så är de ju giltigt att dra momsen på bränsle , reperationer å underhåll.
Dessutom betalar man ju med oskattade pengar.
Firman får ta värdeminskningen med oskattade pengar.

Den privata ersättningen man kan ta ut skattefritt privat av firman har ju i många år varit så löjligt lite som 18.5.
Man kan plocka ut mer om man vill men då blir de ju beskattning på dom överskjutande pengarna.
Hur de faller ut kontra förmånsvärdet på firmabil vet ja inte för ja har aldrig gjort så.

Ja har ju blivit arbetsgivare nu.
Enligt avtal så ska en anställd ha 37kr milen i ersättning om han kör med egen bil.
Det som är över 18.5 skall ju beskattas.

@Tralsmo:
Från och med 1/1 2023 så är det 25 kr/mil som är skattefri milersättning vid körning med privatbil i tjänsten. För förmånsbil är det istället 12 kr/mil (eller 9,50 kr/mil för en ren elbil).

MVH
Alias

Tralsmo  
#814280 Det visste ja inte alias.

Ja frågade min revisor så sent som häromdagen å då fick ja svaret 18.5.
Men du har säkert rätt alias.

Men 25kr är ju på tok för lite de me i dagens läge.

ja jobbade ju som reperatör från 2001 till 2011 å körde me egen privat bil i tjänsten (som anställd).
Dom 2 första åren var de 16kr vill ja minnas.
Då var ju 18.5 rätt hyfsat tyckte ja.

Edit:
Kollade på skatteverkeå de stämmer me 25kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).