Bilar

Vad kör ni för typ av bil i yrket?

12 inlägg 2222 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Stålnacke  
#808412 Vilken typ av bil använder ni som jobbar med skogsvårdtjänster typ röjning, manuellhuggning och plantering?

Jag menar finns det fördelar med att ha en skåpbil jämfört med pickup? Eller ska man satsa på en dragbil typ SUV med mer bekvämlighet i kupén och istället åka med släp? Jag tänker att pickup utan värme på flaket är rätt kass när man gärna inte vill ha iskalla grejer när man kommer fram till skogen? Samtidigt som det är kass att inte komma hela vägen fram i skogen.

Finns säkert flera här med erfarenhet som har massa att säga om det här.

Jag är ny i branschen och behöver byta bil!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Williamm  
#808418 Enkelhytt skåp tycker jag inte är trevligt. Dubbelhytt pickis då kan du båda ha sågar m.m som luktar och läcker på flaket (gärna med kåpa)
Och hjälm, extrajacka samt mat torrt i baksätet.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Noruega  
#808667 Denna glidare kör jag.
Frisk luft, och man slipper ha kontakt med terroristjäklarna som jobbar hos 😎 Transporthoran......

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Noruega  
#808670 Här kommer bild på åket

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Stålnacke  
#808676 Haha så jävla go!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808709
1691782288_juni2022silveradomidsummer.jpg

Jag kör en fullsize pickis, crew cab så jag kan ha kläder osv varmt och torrt
och ett rejält flak för diverse.
Möjligen har man ibland även behov av en kåpa på flaket men jag klarar mig utan.
Givetvis vore det inte sämst med en Van med stort bagageutrymme och mellanvägg
men jag är inte en Van fantast och med en Van så blir det en ren arbetsbil medan
en stilig pickis ändå är rätt så trevlig även på fritids cruising.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

HannuRöj  
#808717 Nästan vilken som helst bil duger röjning och plantering.
Jag kör med en Peugeot 307 som jag har fått gratis 😀. Har kör flera år redan med den.
Ryms röjsågar och plantor mer än dagsbehovet.
Har sällan mer än 15 km enkelresa.
När det har snöat, har det snöat i skogen också så då manuelarbetar jag inte.
Max.en gång per år hade jag kunnit köra närmare objektet med en 4wd.

Dock varierar behovet mycket. Gör man trädfällning mm, och måste man ha mycket mer verktyg med. Så det är en pickis med släp.
Skulle ändo ge ett råd att inte investera för mycket bilen.

Lycka till med verksamhetet, Stålnacke! 👍

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808718 En Jumper med grova åretruntdäck för bra sommarfäste. Allt ryms och när det regnar eller man trimmat gräs och ser ut som grön gubbe, då kliver man bara in och byter om. Sen ryms allt och lite till, tom verkstadshylla och lådor på sidan. Annars blir det subarun om föret kräver. I övrigt är Jumpern ganska dålig kvalitet, men billig och man törs repa den och man sitter i alla fall högt och det är fint att man ser när man ”autotaxerar”

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808722 Pizzabil synes eg passar til ganske mykje.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Sti L  
#808832 Har to, begge er lukket for å unngå snø, regn, tyveri og innsyn. En er Mercedes Vito- kort 4hjulstrekk= skitbil, ikke kjøp!

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Zxcvbn  
#810161 Har provat lite olika, och tycker allt har för och nackdelar.
Kört mycket olika japspickisar men då är flaket i minsta laget för att transportera röjsågen med dubbelhytt om man inte lyckas lägga den lite diagonalt.

Vw caddy är ändå ganska suverän, bra skåp och komfort, sen kan man ha den som bruksbil/pendlingsbil dessutom.

Just nu kör Jag Xc70 D4 2014 efter tillökning då caddyn inte var så optimal familjebil 🤣
Xcn är bättre än Caddyn i skogen får man erkänna, riktigt suverän markfrigång för att vara personbil hela 21 cm . Och awd drar riktigt fint när det är lite brant
Sen har jag takbox på den så sågen går in dit efter man vinklar handtaget.

Vore jag ungkarl så skulle det nog blivit en Hilux med x-cab eller en Caddy alltrack

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni för typ av bil i yrket?

Stålnacke  
#810164 Gött. Jag köpte en caddy i veckan. Tvphjulsdriven. Testar det ett tag! Hade varit kul å se hur folk inreder sina bilar. Smarta lösningar med skruvstäd på utfällbar arm från skåpet är kul å spana på!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).