Bilar

kingcab går ej över 1100 varv..

15 inlägg 1374 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kingcab går ej över 1100 varv..

olIe  
#804591 Tjena, sitter med en gammal kingcab från 03, som nu har börjat bete sig konstigt.. Bilen är svår att starta, det låter som att den inte får tillräckligt med diesel, och när den väl går igång går den riktigt orent i ~10 sekunder för att sedan jämna ut sig på tomgång, men så fort du gasar, oavsätt växel (även i neutral) så kommer du inte över 1100 varv o då börjar motorn bluddra, som att det blir strypt..
Motorlampan blinkar dessutom.
Någon som har haft ett liknande problem eller som hr något tips? :)
Mvh Olle



   TS
Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Ådii  
#804593 Har du inte bytt bränslefilter så börja där. Annars kan det vara EGRn som är full med sot eller SCV som kontrollerar bränsletillförseln vid insprutningspumpen, den kan man testa genom att ta loss den och svänga 180grader så kan bilen gå bra igen en stund. Annars är det nog att läsa felkoder så ser man nog var man ska börja.

Användarvisningsbild

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

olIe  
#804594
Ådii skrev:Har du inte bytt bränslefilter så börja där. Annars kan det vara EGRn som är full med sot eller SCV som kontrollerar bränsletillförseln vid insprutningspumpen, den kan man testa genom att ta loss den och svänga 180grader så kan bilen gå bra igen en stund. Annars är det nog att läsa felkoder så ser man nog var man ska börja.


Ska ta o beställa ett bränslefilter då. EGRn har jag med funderat på så kanske får ta isär den o göra en kontroll också. Menar du att man kan ta loss SCVn o vrida den 180?

   TS
Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Ådii  
#804596 Jo, det är Scv jag menar, men det kan du nog ta till sist, filtret är nog enklast och viktigast att börja med, har inte luftfiltret blivit bytt nyligen skadar det inte att ta nytt sånt också.

Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Tralsmo  
#804599 Ja undrar vad scv är för nått?

Användarvisningsbild

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

olIe  
#804600
Tralsmo skrev:Ja undrar vad scv är för nått?

De är bränslepumpsregulatorn tror de är förkortat från typ Suck Control valve :P

   TS
Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Tralsmo  
#804602 Tack för svaret.

Nästa fråga: är de elektronisk insprut me common rail (högtryck).

Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Tralsmo  
#804604 Tack för svaret.

Nästa fråga:: är de elektroniskt insprut , common rail (högtryck)?

Användarvisningsbild

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

olIe  
#804605
Tralsmo skrev:Tack för svaret.

Nästa fråga:: är de elektroniskt insprut , common rail (högtryck)?


De är ju Yd25ddti motorn så den har en bosch vp44 rotorpump

   TS
Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Ådii  
#804606 Ja, då är den nog utan scv. Så då behöver du inte kolla den 😅

Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Tralsmo  
#804607 Ja ä inte hemma på dom där motorerna.

Har själv en vw transport 180hk, 2015.

Där är motorn slut på grund av troligen egr system.
Därav mitt intresse för saken.

Tyvär har ja nog inte mycke å tillföra den här diskussionen.

Men i transporten är de elektronisk kontroll av insprut och en bränslepump som går på kammen och skall va synkad me insprutet.
Ja har förstått att synken på pumpen är till för att få högsta tryck när respektive insprutventil aktiveras.

Användarvisningsbild

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

olIe  
#804608 Jag har plockat loss röret till egr-systemet o det var en hel del sotbildning där i, även kollat in i insugsgrenröret o det är minst lika mycket sot där, så får nog tyvärr ta mig tiden o plocka isär EGRn o försöka rengöra.

   TS
Avatar Fallback

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Tralsmo  
#804610 Min transport koksade igen totalt.

Egr kylare å nåt spjäll i den var helt igenkoksat,
Den elektriska ventilen verkade dock funka.
Insuget va väldigt sotigt å olja överallt.
Berodde nog på att den drog 1liter olja på 40 mil mot slutet.
I början drog den 1 liter på 200 mil.
Ja körde 4000 mil innan diesel partikelfilter blev täppt å ja ställde av den.

Nu har ja rivit hela rasket å konstaterat att kolvringarna va helt uppslitna på 3 cylindrar.
4 an var den enda som var okej.

Motorn startade å gick alldeles utmärkt in i det sista.

Användarvisningsbild

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Emanuel90  
#804631 Färgen på avgaserna kan berätta var du ska börja felsöka, är det nån färg på dom?

Användarvisningsbild

Re: kingcab går ej över 1100 varv..

Sne4  
#804637 Fördelen nu är att det går ju att plocka ur felkoder samt läsa av de olika givarna. Även en 'vanlig' piratversion av ELM327 baserad OBD2 läsare kommer man långt med. Även en så pass gammal bil är ändå från efter att OBD2 var infört.

Annars kommer man ju en bra bit med de andra vanliga felsökningarna, men jag hade börjat med att läsa av bilens status och utgå från det. Därav - upp med felkoder och under vilka omständigheter de triggats är min tanke om första felsökningssteg.

Annars har redan mycket presenterats här:
-Hur mår motorn i sig - hur mycket trycks ur via vevhusventilationen(kolvar/kolvringar/slitage), reglerar EGR:en som den ska, turbo - returledning, MAP, filter osv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).