Bilar

Golf -98 projekt

72 inlägg 5400 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Golf -98 projekt

Tralsmo  
#804659 Ja har lärt mig genom åren att historiken på saker har rätt stor betydelse.

En gammal bil som funkar å troligen blir skrot nästa besiktning eller gången därpå kan väl kvitta om man bara betalat "rätt" pris.

När de gäller maskiner som är relativt dyra å man vill bruka länge är historiken rätt betydelsefull.

Många ägarbyte å saker som är fel å påstås ha de eller de felet som är lätt fixat ska man passa sig för.
Är felet lätt fixat så hadde de nog sannolikt blivit fixat redan innan.

Sen finns de rätt gott om klåpare som ställer till rätt mycke när dom ska fixa relativt enkla fel.
Sån chit bör man undvika om inte de r gratis.

Isuzu bilar för hårt arbete
Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:Ja har lärt mig genom åren att historiken på saker har rätt stor betydelse.

En gammal bil som funkar å troligen blir skrot nästa besiktning eller gången därpå kan väl kvitta om man bara betalat "rätt" pris.

När de gäller maskiner som är relativt dyra å man vill bruka länge är historiken rätt betydelsefull.

Många ägarbyte å saker som är fel å påstås ha de eller de felet som är lätt fixat ska man passa sig för.
Är felet lätt fixat så hadde de nog sannolikt blivit fixat redan innan.

Sen finns de rätt gott om klåpare som ställer till rätt mycke när dom ska fixa relativt enkla fel.
Sån chit bör man undvika om inte de r gratis.

Ingen har sagt den var lätt att fixa... Och den var gratis.

TS

Tralsmo  
#804677 De va ingen hint till dig William.

Fortsätt som du gör.

De va bara en erfarenhet från en gammal gubbe som varit me ett tag.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#804722 😀 Det var klocka ord av Tralsmo. Presis så går det.

Williamm, du är väldigt uppskattat av oss gamla gubbar som redan sett ett och annat.. 👍👍

Tralsmo  
HannuRöj skrev:😀 Det var klocka ord av Tralsmo. Presis så går det.

Williamm, du är väldigt uppskattat av oss gamla gubbar som redan sett ett och annat.. 👍👍

Instämmer.
Jo att wiliamm är uppskattad alltså.
Resten får andra bedöma.

Användarvisningsbild

Williamm  
#804732 Tack!

Har fått tag på en som kan motorer bra som ska kolla på det i kväll så reder det nog ut sig.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#804739 Antagligen så var det ingen dålig toppackning, för han sa alt såg bra ut. Och nyare bilar kommer det alltid vatten ur avgasröret.
Så jag var nog lite ivrig. Men nu lär jag mig hur man gör i alla fall.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#804787 Aha, det var alltså kondensvatten i ljuddämparen. Bra att det var inget allvarig.
Absolut bättre att riva isär onödigt än köra så länge att den blir sönder på riktigt. 😀

Användarvisningsbild

Williamm  
HannuRöj skrev:Aha, det var alltså kondensvatten i ljuddämparen. Bra att det var inget allvarig.
Absolut bättre att riva isär onödigt än köra så länge att den blir sönder på riktigt. 😀

Precis, det har jag lärt mig med alla trasiga sågar jag fixat.
Och jag får ju en motorrenoverad bil med planat topplock för vad delarna kostar. Inte så illa ändå, och jag lär mig.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#804798 Min gamla V40 rykte så att jag trodde packningen var rökt men den höll kylarvattnet. Den digitala tempmätaren visade en arbetstemperatur på 80 grader vilket jag tyckte var för lågt men var osäker på om den digitala mätaren visade rätt eller om termostaten hade börjat ge sig. Ett termostatbyte är dock en enkel åtgärd och med ny termostat steg arbetstemperaturen till 90+ och den slutade ryka.

Dålig vattenpump är också en vanlig orsak till att en motor drar kylvätska.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804833 Har inte läst allt. Kolla efter sprickor med penetrantfärg och lampa

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804834 Dålig vattenpump bör inte skicka ut med avgaserna.

Användarvisningsbild

Williamm  
bengt.a skrev:Dålig vattenpump bör inte skicka ut med avgaserna.
bengt.a skrev:Har inte läst allt. Kolla efter sprickor med penetrantfärg och lampa

Det var nog bara kondens.

Williamm skrev:Antagligen så var det ingen dålig toppackning, för han sa alt såg bra ut. Och nyare bilar kommer det alltid vatten ur avgasröret.
Så jag var nog lite ivrig. Men nu lär jag mig hur man gör i alla fall.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  

Nej men en dålig vattenpump kan vara otät vilket resulterar i att motorn drar kylvatten....

Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:

Nej men en dålig vattenpump kan vara otät vilket resulterar i att motorn drar kylvatten....

Ja. Jag kommer byta den. Och flänstätningen också.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).