Sida 1 av 2

BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: tor 02 mar 2023, 21:45
av Hema
Hej.

Min bil kan plötsligt bara dö. Det har hänt minst 4ggr, men alltid i låg hastighet och på typ två ställen.
Största problemet är ju att jag har en automat och då måste man ju stanna, så man kan lägga i P-läget och kunna starta bilen.

Iom att det varit på 2ställen och minst 4ggr, så misstänker jag att det skulle kunna vara EGR-ventilerna? Att när de ändrar sig, så tappar motorn varvet och den dör? Det har aldrig hänt i högre farter (glad som fasen för det).
Eller kan det vara tomgångsmotorn, växellådan som lägger sig på en för hög växel (inte för att jag reflekterat på det).
Sedan har jag för mig att jag har den där servotronic-styrservon och rattmotståndet har känts lite olika. Ibland lite extra trög. Vad var det för fel med hydrauldrivna?

Säkert något enkelt, men det gäller att veta vad. Ska låna en OBH-grej så att jag ska kunna logga.

Tillägg, när den dött är det aldrig några problem med att starta den.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: tor 02 mar 2023, 22:37
av alias
Du råkade inte nudda blinkersspaken av misstag?

Har hört att den typen av allvarlig chock kan få en BMW att tvär-dö på plats och ställe! 😉

MVH
Alias

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: tor 02 mar 2023, 22:40
av Alex Strömberg
Nog smartast att lämna in bilden för felsökning. Kan vara nästan vad som helst.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 07:21
av jannee
Inga varningslampor som tänds?
Om inte, glappis (oxid) i någon kontakt.
Är det en 520 D behöver den rastas ordentligt lite då och då - fisköra på 12 till 1300 varv är inte optimalt.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 10:12
av Hema
jannee skrev:Inga varningslampor som tänds?
Om inte, glappis (oxid) i någon kontakt.
Är det en 520 D behöver den rastas ordentligt lite då och då - fisköra på 12 till 1300 varv är inte optimalt.

Nope inga varningslampor och där den har dött är ca 5min körning, vilket kanske låter rimligt med tanke på hur EGR-ventiler funkar? Men jag får kanske lämna in.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 12:19
av gnisten83
Kom nyligen ett brev från BMW om en återkallelse om egr ventilen på min -14, samma som jag var inne för på min -08 för ett antal år sen men de var väl brandrisk.
Bägge X05or med 3lit diesel

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 14:01
av halvproffs
Hema skrev:Hej.

Min bil kan plötsligt bara dö. Det har hänt minst 4ggr, men alltid i låg hastighet och på typ två .


Dags för bilkyrkogården? 🤓

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 15:31
av jannee
Tror INTE att det är EGRventilen.
Motorn går in i nödlägen och en varningslampa tänds när den inte är ok.
Dessutom brukar det börja ryka svart från avgasröret + att bilen blir orkeslös.
Tror däremot att databoxen utsatts för fukt därav problemen.
Hade en gång en Audi som kunde börja rycka eller hux flux tvärdö, där satt den enkla versionen av databox (tändmodulen) på insidan av vänster framskärm (i kupeutrymmet) = kyla från en hållet + värme och fukt från andra + dålig ventilation gjorde att databoxen oxiderade.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 23:18
av Hema
halvproffs skrev:
Hema skrev:Hej.

Min bil kan plötsligt bara dö. Det har hänt minst 4ggr, men alltid i låg hastighet och på typ två .


Dags för bilkyrkogården? 🤓

Nej, den har bara gått 11.000mil typ.
Kanske kan vara så enkelt som vevaxelgivare.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 23:22
av Hema
jannee skrev:Tror INTE att det är EGRventilen.
Motorn går in i nödlägen och en varningslampa tänds när den inte är ok.
Dessutom brukar det börja ryka svart från avgasröret + att bilen blir orkeslös.
Tror däremot att databoxen utsatts för fukt därav problemen.
Hade en gång en Audi som kunde börja rycka eller hux flux tvärdö, där satt den enkla versionen av databox (tändmodulen) på insidan av vänster framskärm (i kupeutrymmet) = kyla från en hållet + värme och fukt från andra + dålig ventilation gjorde att databoxen oxiderade.


Nu har den dött 5ggr.
2ggr typ samma plats 5min från hemmet på morgonen och 2ggr samma plats 5min påväg hem. + idag 1min efter start o i nedförsbacke. Gemensamt är låg eller obefintligt gaspådrag från min sida.

Vet dock att det läcker lite kylvatten, men det är utanför motorn, ska fixas vid nästa tillfälle.

Samt motorn startar alltid väldigt lätt.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: fre 03 mar 2023, 23:56
av skogsjan695xl
När bytte du bränslefilter sist? Samt luftfilter.
Är det bytt nyligen så är det nog inget annat än att koppla in en dator och läsa felkoder.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: lör 04 mar 2023, 08:32
av jannee
Täppt bränslefilter/luftfilter = motorn ovillig att varva vid belastning.
Bränslefilter innehållande vatten kan ge en ryckig gång men motorn borde vara omöjlig att starta när den väl stannat.
Enklast är nog ändå att koppla upp bilen mot en RIKTIG dator, inget skit man köper på Biltema/på nätet.
Innan bilen/datorn i bilen ger en varning (lampa tänds) måste felet det i vissa fall uppnås ett visst antal ggr.
Tror på oxid i en koppling i databoxen.
Innan jag riktigt programmerade om min gamla BMW nyttjade jag en s.k. effektbox, den höll i ca 1 år innan den började krångla som på TS BMW

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: lör 04 mar 2023, 18:59
av Hema
Jag mistänker inga filter, då bilen inte går ojämnt eller ryckigt. Samt att den alltid (eller än sålänge) alltid startar om och när den dör, så är det innan motorn blivit varm.

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: sön 05 mar 2023, 19:50
av Midgård
Jag minns att, för sådär 15 år sedan var det ett antal SAAB 9000 ägare som fick motorstopp på E4 på östgötaslätten. Orsaken visade sig så småningom vara att, när Försvarsmakten slog på sin radar stannade SAAB.arna som befann sig inom radarloben,

Re: BMW X3 2,0d -08 kan plötsligt bara dö.

Postat: sön 05 mar 2023, 21:13
av Hema
Midgård skrev:Jag minns att, för sådär 15 år sedan var det ett antal SAAB 9000 ägare som fick motorstopp på E4 på östgötaslätten. Orsaken visade sig så småningom vara att, när Försvarsmakten slog på sin radar stannade SAAB.arna som befann sig inom radarloben,

Spännande. 👍
Fast pinsamt för Saab, då man ju jobbar med sådant, dock helt annat bolag.