Sida 1 av 1
1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 01 feb 2023, 11:19
av Fredrik Reuter
Volvo, eller kanske Sverige, exporterade bland annat 1000 st Volvo 144 i mitten av 1970-talet till Nordkorea. Nordkorea betalade aldrig för bilarna och än idag skickar Sverige två årliga påminnelsefakturor till landet. Det har beskrivits som en av de större bilstölderna någonsin. Det började med att Koreakriget slutade och ekonomin i bland annat Nordkorea skulle åter byggas upp. Företag i väst såg tillfälle att göra fina affärer och här kommer då Volvo in som slöt ett avtal med Nordkorea om att leverera 1000 st. Volvo 144.
Kanske såg Volvo att det kunde bli problem med betalningen och ordnade med en statlig kredit via Exportkreditnämnden. Det är alltså svenska staten som ska ha betalt och som också skickar de årliga påminnelsefakturorna. Under årens lopp har påminnelseavgifter och räntor ökat så skulden var 2017 ca. 3 miljarder kronor.
Volvo 140, som slutade produceras i mitten av 1970-talet är känd för att vara en seglivad produkt. Det vittnar kanske också bilen på bilden nedan. Bilden, som är tagen 2010, visar att bilarna var i drift även då. Bilden kommer från
Roman Harak. Enligt
Aftonbladet rullar bilarna än idag.
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 01 feb 2023, 11:48
av busholle
Det var många företag som gjorde liknande affärer då. Atlas Copco och Kockums har jag för mig också var inblandade.
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 01 feb 2023, 15:03
av Elis76
Min dåvarande chef på ASEA i Västerås, tillbringade en hel del tid i Nordkorea på den tid då det begav sig.
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 01 feb 2023, 17:35
av SudCaravelle
Den här fotade jag i Nordkorea i november 2012.
Den kördes av en officer eller dylikt som befann sig på platsen.
Ryonggang Hot Spring House
https://maps.app.goo.gl/H9D4bstVdiJJUbSD9
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 01 feb 2023, 17:53
av gnisten83
De är väl vanligt att export till lite kneps länder går via exportkreditnämden.
Årsmodell -74 på Volvon.
Att jämföra med Kubas alla 50tals jänkare…
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 01 feb 2023, 19:25
av busholle
gnisten83 skrev:De är väl vanligt att export till lite kneps länder går via exportkreditnämden.
Årsmodell -74 på Volvon.
Att jämföra med Kubas alla 50tals jänkare…
Precis, finns både konventionella exportkrediter och försäkringar mot politiska risker.
Den senare sade Lantmännens förre ekonomichef upp ett halvår innan kriget gällande Lantmännens Ryska och Ukrainska verksamhet. Han har inte kvar jobbet för övrigt.....
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: tor 02 feb 2023, 01:47
av D Brown
Jag har sett nån propagandabild/vykort av en vältrafikerad gata, bilarna bestod bara av 144 -74 och EN Mercedes w123.
Hittar inte just den bilden men en liknande:
1675298834_pyongyang.jpg
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: tor 02 feb 2023, 07:22
av isteskog
Volvo gör skäl för sitt namn i Nordkorea iaf (jag rullar) 😉
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: tis 04 apr 2023, 11:38
av Tokslut
Vi hade kunnat haft kvar våra gamla bilar också om det inte saltades så jävligt i detta landet...
Och det är inte så slutet som det sägs, går ju tom att åka charter dit
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: tis 04 apr 2023, 11:53
av isteskog
Tokslut skrev:Vi hade kunnat haft kvar våra gamla bilar också om det inte saltades så jävligt i detta landet...
Och det är inte så slutet som det sägs, går ju tom att åka charter dit
Stämmer Tokslut! Och då får man en personlig guide (vakt) som ser till att du/ni får se det förträffliga landet med sina perfekta platser! 😉 😉 😉
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 04 dec 2024, 07:23
av Janjan
Det är ett fascinerande foto. Om möjligt, kan jag ladda upp fotot till YouTube med källan?
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 04 dec 2024, 07:47
av SudCaravelle
Janjan skrev:
Det är ett fascinerande foto. Om möjligt, kan jag ladda upp fotot till YouTube med källan?
Varsågod
Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea
Postat: ons 04 dec 2024, 17:51
av Orsa
Var ner i en av de avslöjade infiltrationstunnlarna. Där satt en svensk fastkörd borr inkörd i tunnelväggen…
Som någon skrev var Atlas Copco exportörer till Nordkorea.