Bilar

Högt HC-värde på en Outlander, förslag?

5 inlägg 1301 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högt HC-värde på en Outlander, förslag?

Pe_Er_79  
#790430 Har en Outlander 2.0 (136hk) -03 i verkstaden. Den klarade inte besiktningen, för högt HC-värde (250). Övriga avgasvärden ok. Bilen har snart gått 21K mil. Motoroljan och luffiltret har vart med max 100mil. Oklart när tändstiften byttes, så det ska bli nya nu. Inga felkoder. PCV-ventilen har felfri funktion. OBD uttaget ger en motortemp på ca 82-85 grader som max, när motorn är varmkörd i en yttertemp på ca 3grader plus.
Brukar det vara nåt problem med spridare eller bränsletrycksregulatorn på dessa bilar? Eller börjar katalysatorn bli trött redan vid 21K mil?
Jag är öppen för förslag... 🙂



   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt HC-värde på en Outlander, förslag?

UTB  
#790458 Procenta upp med K-sprit så borde du ta dig igenom besiktningen... Har dock inget råd på exakt procent du behöver.

/UTB

Avatar Fallback

Re: Högt HC-värde på en Outlander, förslag?

Pe_Er_79  
#790474 Hade för mig att K-sprit bara påverkar Co-värdet i positiv riktning.. Men även HCn alltså...

   TS
Avatar Fallback

Re: Högt HC-värde på en Outlander, förslag?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790492 Tror det var det jag fick nedslag på, då är det väl mycket sot i avgaserna (pga fiskörning).
Jag hade kört med trasig EGR-ventil en längre tid vilket resulterade i att motorn rök enormt.
När de mätt ett för högt värde så tokvarvade de motorn och värdet blev bättre.
De får bara göra fyra försök sen blir det underkänt.
Jag fick rådet att köra med högt varv tex maxvarv (nästan) på tvåans växel en längre sträcka.
Ombesiktningen gick bra efter det.
Till årets besiktning varvade jag ur motorn lite då och då och oftare sista månaden inan besiktningen.
Utan anmärkning. 😎

Avatar Fallback

Re: Högt HC-värde på en Outlander, förslag?

Pe_Er_79  
#790612 HC=kolväten (ej förbränd bensin)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).