Bilar

Glödhet AC

7 inlägg 1114 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glödhet AC

anersimyra  
#790278
1674907695_b814f670-463a-47f3-a627-a20840184918.jpeg
Är det någon som har en aning om varför AC aggregatet blir såpass hett att remmen smälter..🥵 AC,n började låta lite redan i somras och gav ingen kyla på tomgång men väl på högre varv. I dag så började det lukta bränt gummi och vid en kontroll så upptäckte jag gummistänk runtom remskivan. Remskivan roterar dock fritt så hettan beror inte på friktion mellan rem och skiva utan måste uppstått inne i själva aggregatet. Bilskrället är en Ford Ranger 2013.



   TS
Avatar Fallback

Re: Glödhet AC

Bosse1  
#790280 Kompressorn kan ha skurit och kopplingen kanske luktar ??
Testa vrid på kompressorn,med handen bara.

Användarvisningsbild

Re: Glödhet AC

anersimyra  
#790281
Bosse1 skrev:Kompressorn kan ha skurit och kopplingen kanske luktar ??
Testa vrid på kompressorn,med handen bara.

Lukten beror på att aggregatet blev såpass varmt att remmen började smälta. Till höger om remskivan syns två avlånga ”streck” vilket är smält gummi. Jag trodde som sagt i förstone att remskivan skurit, men i så fall hade det börjat skrika och remmen hade bränts av på några få sekunder..😮

   TS
Avatar Fallback

Re: Glödhet AC

Bosse1  
#790284 Har kompressorn fastnat blir det rätt varmt, kopplingen till remskivan sliiirar.
Går den att snurra med handen. kompressorn ?

Användarvisningsbild

Re: Glödhet AC

anersimyra  
#790286
Bosse1 skrev:Har kompressorn fastnat blir det rätt varmt, kopplingen till remskivan sliiirar.
Går den att snurra med handen. kompressorn ?

Tackar för hjälpen..🙂👍 jag vet inte hur lätt man ska kunna dra runt kompressorn för hand men den verkar i vart fall ”sitta som berget”..😬

   TS
Avatar Fallback

Re: Glödhet AC

tallen100  
#790287
anersimyra skrev:
Bosse1 skrev:Kompressorn kan ha skurit och kopplingen kanske luktar ??
Testa vrid på kompressorn,med handen bara.

Lukten beror på att aggregatet blev såpass varmt att remmen började smälta. Till höger om remskivan syns två avlånga ”streck” vilket är smält gummi. Jag trodde som sagt i förstone att remskivan skurit, men i så fall hade det börjat skrika och remmen hade bränts av på några få sekunder..😮

Sitter väl en "frikoppling" till kompressorn = remskivan snurrar hela tiden men inte kompressorn.
Om kompressorn går för tungt eller blivit stum kan kopplingen slira, då blir det varmt 🤔

Användarvisningsbild

Re: Glödhet AC

anersimyra  
#790291
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Bosse1 skrev:Kompressorn kan ha skurit och kopplingen kanske luktar ??
Testa vrid på kompressorn,med handen bara.

Lukten beror på att aggregatet blev såpass varmt att remmen började smälta. Till höger om remskivan syns två avlånga ”streck” vilket är smält gummi. Jag trodde som sagt i förstone att remskivan skurit, men i så fall hade det börjat skrika och remmen hade bränts av på några få sekunder..😮

Sitter väl en "frikoppling" till kompressorn = remskivan snurrar hela tiden men inte kompressorn.
Om kompressorn går för tungt eller blivit stum kan kopplingen slira, då blir det varmt 🤔

Varmt blev det så det räckte och blev över..😮 när jag tog i metallen så fräste det om fingrarna..🥵🤣🤣

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).