Bilar

Automat eller manuell växellåda

46 inlägg 8781 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787562 [/quote]
Ja presis så upplevda jag det , är nog inte lika säker på att jag ska ha automat nu.[/quote]
Det är nog en Ford ranger du inte ska ha låter inte riktigt bra om man måste varva så bilen tar ett skutt. Min bil har också bromsautomat om man vill sitter knapp för den jag brukar inte ha den inkopplad.[/quote]. Att forden tar ett ”skutt” är inte en bokstavlig beskrivning. Däremot så krävs det ett högt varv innan bilen börjar driva jämfört med t.e.x en motsvarande Mitsubishi som börjar driva vid ett väsentligt lägre varv. För att kunna smyga igång lika smidigt med forden som med Mitsubishin krävs det att man lägger i lågväxeln..🙂👍[/quote]
Det har nog med autobromsen att göra har jag den i på Golfen så blir det lätt ett litet ryck när man ska i väg kör man utan är det som en vanlig automat den drar lite så fort man släpper bromsen kolla om det går att koppla bort det på nån skärm eller knapp.

Användarvisningsbild

toker72  
Tralsmo skrev:Ford Ranger har ja ingen erfarenhet av.

Har kört äldre automate.
I en vanlig "hederlig" automat sitter de ju en moment omvandlare.
Dom kan va åt racer hållet eller åt gubbar hållet.
Vilket som ä vilket har ja alldrig bekymrat mig om att få kläm på.
Men gissar att Ford Ranger är åt racer hållet.

Dom automate ja haft ( i forntid) har inte varit några problem å gunga.

Nån gång har ja användt följande:
Lite pyssel me gasen ( så den blir lagom) å drive i å skutt ut har man prövat nån gång.
Gäller bara å va snabb å få ur driven när de väl lossnar.

På min chitbil har ja ju dsg automate å där är de ju on off på lådan. De funkar inte lika bra å gunga.

Jag har också DSG och upplever den som en vanlig automat men har inte haft behov av att gunga loss den nån gång.

Tralsmo  
#787568 Svar till toker72

Ja hadde ju min transport med dsg på svenstigs i Värnamo för vissa garantiåtgärder. Annars anlitar ja alltid lokal firma.
Dom påstod att dsg inte har converter, det är till å från.
Fattar inte själv hur de kan va så.
Jo ja har renoverat några automater av gammla snittet själv så ja har hyfsad koll på de.

Min dsg är odräglig att backa me. Däräde definitivt on off..

Frammåt är den hyfsad men inte som en vanlig automat.

Ja har förstått (när ja snackat me andra) att min nog inte ä normal när de gäller back.

Ja har inte haft några problem i övrigt me dsg å är väldigt nöjd med de på landsväg.

Grabben har ju en izuzu. Har för mig att det är 2016 årsmodell.
Den funkar som man är van vid å den ä inga problem å gunga.
Nu har inte det behövts såvitt ja vet.

Användarvisningsbild

toker72  
#787586 DSG är typ 2 st manuella lådor som växlas automatiskt men on off ska dom inte vara då är nått fel men däremot slits ju lammellerna om man slirar som med vanlig automat.

Tralsmo  
toker72 skrev:DSG är typ 2 st manuella lådor som växlas automatiskt men on off ska dom inte vara då är nått fel men däremot slits ju lammellerna om man slirar som med vanlig automat.

Principen på växlingen har ja koll på.
De ja inte begriper är hur de kan va off on.nu lär ja ju få reda på hur kopplingen mellan låda å motor ser ut efterssom ja ä på väg att plocka ut å åtgärda motorn på min.
Min har ju inte gått mer n 24000mil.
Lådan har ja inte haft problem me men motorn byttes på garanti strax innan 8000mil å nu ä de dags igen.

Användarvisningsbild

Anawilliam850  
#787743 Jag tror att med övning kommer det att gå över och du kommer att kunna hantera det normalt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sture Andersson skrev:
Williamm skrev:Gas och släppa trycka bromsen som en koppling.

ok låter konstigt hur du får bilen rulla baklänges utan koppling , men ok ,jag har bara kört manuellt i 50 år ,så det kanske funkar .
Sen detta med ABS i snö är skit , om man ska igenom en snödriva och tar fart ,så bromsar fanskapet mitt i drivan .

Då är det antispinnen som går in

Användarvisningsbild

toker72  
#787942 Provade att (gunga) med Golfen som har DSG automat och det var inga problem bara att växla mellan drive och neutral.

hfab  
#787945 Detta är inte riktat till någon särskild person.

Kan man inte köra bil så har val av växellåda ingen större betydelse. Vissa kan helt enkelt inte köra i snö.

Sture Andersson  
hfab skrev:Detta är inte riktat till någon särskild person.

Kan man inte köra bil så har val av växellåda ingen större betydelse. Vissa kan helt enkelt inte köra i snö.

Ja vet inte om jag borde kommentera detta men jag har då kört dän många bilar som andra inte fått dän, men då har det varit vanlig växellåda , men som med allt annat så kanske det går att lära sig automat låda med i snö .
Men min säkra tro på att nästa bil ska ha automat har fått en rejäl törn .

TS

axwell  
Sture Andersson skrev:Men min säkra tro på att nästa bil ska ha automat har fått en rejäl törn .

Inte så säkert att du liksom jag kommer välja nästa bil med manuell växellåda.
Redan förra året var det flera bilfabrikat som bara vill erbjuda automat, den trenden sägs vara tydlig; tyvärr :evil:

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788098 Hade jag fått välja på firmabilen hade de blitt automat, de är ett dj-la vevande med 6vxl till en inte alltför pigg eller varvvillig diesel.
De få gånger man faktiskt får problem med de får man lösa de då

axwell  
bengt.a skrev:Då är det antispinnen som går in

På dom senaste bilarna med manuell låda känns det som ett måste att koppla ur antispinn innan någon jobbig manöver med släp bakom.Vid en given hastighet kopplas den åter in automatiskt.

tallen100  
axwell skrev:
Sture Andersson skrev:Men min säkra tro på att nästa bil ska ha automat har fått en rejäl törn .

Inte så säkert att du liksom jag kommer välja nästa bil med manuell växellåda.
Redan förra året var det flera bilfabrikat som bara vill erbjuda automat, den trenden sägs vara tydlig; tyvärr :evil:

Antar att många av dagens körkortstagare inte har tagit körkort för annat än automat så..😮

Körskolorna skulle inte få använda annat än manuellväxlade bilar, kan inte folk lära sej att växla en en bil så vete väl fan...

Tralsmo  
gnisten83 skrev:Hade jag fått välja på firmabilen hade de blitt automat, de är ett dj-la vevande med 6vxl till en inte alltför pigg eller varvvillig diesel.
De få gånger man faktiskt får problem med de får man lösa de då

Ja har ju kört säkert 80 000mil dom senaste 20 åren.
Dom flesta milen me manuell.

Kan inte annat än hålla med gnisten.

Automat är helt klart det bästa.
Kan ja styra över bilköpet så blir det helt klart automatväxlad.
Sist ja köpte så blev de ju akut å då får man ju ta det som finns till hands för rimliga pengar.

MEN chitbilen är nog klar till hösten å då är man på banan igen.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).