Tralsmo skrev:Ford Ranger har ja ingen erfarenhet av.
Har kört äldre automate.
I en vanlig "hederlig" automat sitter de ju en moment omvandlare.
Dom kan va åt racer hållet eller åt gubbar hållet.
Vilket som ä vilket har ja alldrig bekymrat mig om att få kläm på.
Men gissar att Ford Ranger är åt racer hållet.
Dom automate ja haft ( i forntid) har inte varit några problem å gunga.
Nån gång har ja användt följande:
Lite pyssel me gasen ( så den blir lagom) å drive i å skutt ut har man prövat nån gång.
Gäller bara å va snabb å få ur driven när de väl lossnar.
På min chitbil har ja ju dsg automate å där är de ju on off på lådan. De funkar inte lika bra å gunga.
toker72 skrev:DSG är typ 2 st manuella lådor som växlas automatiskt men on off ska dom inte vara då är nått fel men däremot slits ju lammellerna om man slirar som med vanlig automat.
Sture Andersson skrev:Williamm skrev:Gas och släppa trycka bromsen som en koppling.
ok låter konstigt hur du får bilen rulla baklänges utan koppling , men ok ,jag har bara kört manuellt i 50 år ,så det kanske funkar .
Sen detta med ABS i snö är skit , om man ska igenom en snödriva och tar fart ,så bromsar fanskapet mitt i drivan .
hfab skrev:Detta är inte riktat till någon särskild person.
Kan man inte köra bil så har val av växellåda ingen större betydelse. Vissa kan helt enkelt inte köra i snö.
Sture Andersson skrev:Men min säkra tro på att nästa bil ska ha automat har fått en rejäl törn .
bengt.a skrev:Då är det antispinnen som går in
axwell skrev:Sture Andersson skrev:Men min säkra tro på att nästa bil ska ha automat har fått en rejäl törn .
Inte så säkert att du liksom jag kommer välja nästa bil med manuell växellåda.
Redan förra året var det flera bilfabrikat som bara vill erbjuda automat, den trenden sägs vara tydlig; tyvärr
gnisten83 skrev:Hade jag fått välja på firmabilen hade de blitt automat, de är ett dj-la vevande med 6vxl till en inte alltför pigg eller varvvillig diesel.
De få gånger man faktiskt får problem med de får man lösa de då